VÄRMER – vinterkollektion på tillfälligt besök

Två designerfamiljer från två olika delar av världen – Sarah och Jens Fager från Sverige och Naeem Biviji och Bethan Rayner från Kenya blev inbjudna att skapa VÄRMER – en vinterkollektion på tillfälligt besök, inspirerad av lediga vinterdagar tillsammans med nära och kära.

– På IKEA var vi nyfikna på att se vad vi har gemensamt och vilka skillnader det finns i hur vi spenderar våra vinterledigheter i Kenya och Sverige. Det visade sig att det inte spelar någon roll om vi bor på det norra eller södra halvklotet – vi gör liknande saker. Vi äter, vi spelar spel och vi umgås berättar Mette Nissen, kreativ ledare på IKEA.

Genom att utgå från sina egna familjer i designprocessen har formgivarna Sara och Jens Fager från Sverige och Naeem Biviji och Bethan Rayner från Kenya lyckats åstadkomma en samling genuint personliga föremål. Vackra, tidlösa och funktionella möbler och inredningsdetaljer formgivna för alla vinterns firanden, men framförallt formgivna för att uppmuntra till att umgås tillsammans. Sarah och Jens Fager om sin del av kollektionen:

– Vi älskar verkligen vinterledigheten, mys med familj och vänner, matlagning, pyssla och spela spel, så de föremål vi formgivit för VÄRMER är väldigt personliga. Vi har skapat funktionella föremål med högt designvärde, gjorda av material som kommer hålla i många år framöver.

Designer Naeem Biviji och Bethan Rayner beskriver att de inspirerats av typiska säsongsaktiviteter som avokadoskörden och att träffas för att dricka kryddat vin.

– Sammantaget handlar våra produkter om att göra det enklare och roligare att interagera, vare sig man delar en måltid, spelar spel eller bara sitter och pratar.

Säljstart: på tillfälligt besök i varuhusen från oktober 2019.
Läs mer och ladda ner bilder: Bildbank

Läs mer om designprocesserna:
  Sarah och Jens Fager
Naeem Biviji och Bethan Rayner

IKEAs vision är att skapa en bättre vardag för de många människorna, vilka innefattar våra medarbetare, våra kunder och alla människor vår verksamhet berör. IKEA-produkterna består av rätt kombination av form, funktion, kvalitet, hållbarhet och ett lågt pris – vi kallar det Demokratisk design. IKEA grundades i Älmhult 1943. Idag finns 20 IKEA-varuhus, en kökspop-up samt e-handel i Sverige. Varuhusen hade 38,1 miljoner besök och hemsidan 90 miljoner besök under verksamhetsåret 2017. I Sverige finns cirka 11 000 medarbetare inom IKEA-koncernen, varav cirka 8 200 inom varuhusorganisationen.

www.IKEA.se.twitter.com/IKEASverige

Ingka-koncernen överskrider mål – producerar mer förnybar energi än vad som används i verksamheten till 202019.9.2019 20:20:38 CESTPressmeddelande

Ingka-koncernen, den största franchisetagaren till IKEA-varumärket där IKEA Sverige ingår, överskrider ett av sina viktiga hållbarhetsmål till 2020. Koncernen kommer att producera mer förnybar energi globalt än vad som förbrukas i de egna byggnaderna i alla 30 länder till 2020. Totalt har man investerat mer än 26 miljarder kronor i förnybar energi, vilket är unikt inom detaljhandeln.