VÄRMER – vinterkollektion på tillfälligt besök

Två designerfamiljer från två olika delar av världen – Sarah och Jens Fager från Sverige och Naeem Biviji och Bethan Rayner från Kenya blev inbjudna att skapa VÄRMER – en vinterkollektion på tillfälligt besök, inspirerad av lediga vinterdagar tillsammans med nära och kära.

– På IKEA var vi nyfikna på att se vad vi har gemensamt och vilka skillnader det finns i hur vi spenderar våra vinterledigheter i Kenya och Sverige. Det visade sig att det inte spelar någon roll om vi bor på det norra eller södra halvklotet – vi gör liknande saker. Vi äter, vi spelar spel och vi umgås berättar Mette Nissen, kreativ ledare på IKEA.

Genom att utgå från sina egna familjer i designprocessen har formgivarna Sara och Jens Fager från Sverige och Naeem Biviji och Bethan Rayner från Kenya lyckats åstadkomma en samling genuint personliga föremål. Vackra, tidlösa och funktionella möbler och inredningsdetaljer formgivna för alla vinterns firanden, men framförallt formgivna för att uppmuntra till att umgås tillsammans. Sarah och Jens Fager om sin del av kollektionen:

– Vi älskar verkligen vinterledigheten, mys med familj och vänner, matlagning, pyssla och spela spel, så de föremål vi formgivit för VÄRMER är väldigt personliga. Vi har skapat funktionella föremål med högt designvärde, gjorda av material som kommer hålla i många år framöver.

Designer Naeem Biviji och Bethan Rayner beskriver att de inspirerats av typiska säsongsaktiviteter som avokadoskörden och att träffas för att dricka kryddat vin.

– Sammantaget handlar våra produkter om att göra det enklare och roligare att interagera, vare sig man delar en måltid, spelar spel eller bara sitter och pratar.

Säljstart: på tillfälligt besök i varuhusen från oktober 2019.
Läs mer och ladda ner bilder: Bildbank

Läs mer om designprocesserna:
  Sarah och Jens Fager
Naeem Biviji och Bethan Rayner

IKEAs vision är att skapa en bättre vardag för de många människorna, vilka innefattar våra medarbetare, våra kunder och alla människor vår verksamhet berör. IKEA-produkterna består av rätt kombination av form, funktion, kvalitet, hållbarhet och ett lågt pris – vi kallar det Demokratisk design. IKEA grundades i Älmhult 1943. Idag finns 20 IKEA-varuhus, IKEA Kök samt e-handel i Sverige. Varuhusen hade 37 miljoner besök och IKEA.se 113 miljoner besök under verksamhetsåret 2019. I Sverige finns cirka 12 500 medarbetare inom Ingka-koncernen, varav cirka 9 400 inom varuhusorganisationen.

Sommar på IKEA! Säsongens nyheter har premiär februari-april.10.3.2020 08:00:00 CETPressmeddelande

Njut av sommaren i sällskap av SOLBLEKT kollektion – skapad för utflykter, strandliv och avkopplande dagar på balkongen. Med vackra vintagemönster i mild färgskala påminner produkterna om soliga dagar från en svunnen tid. Här finns hopfällbara strandmöbler, parasoll, badtextilier, ryggsäck och kylkorg av flätad rotting. Materialen består av bomull från mer hållbara källor, återvunnen polyester och naturmaterial som åldras vackert och håller för många somrar framöver. Designduon Alicia Perry och Rebecca Intavarant har skapat kollektionens botaniska mönster. Designer Synnöve Mork har bidragit med klassiska ränder som gör sommarstilen komplett. Fler medlemmar i designteamet är: Hanna Dalrot, Hanna-Kaarina Heikkilä och Nike Karlsson. Säljstart: april 2020, tillfälligt besök. Säljs på alla IKEA varuhus i Sverige, ej online. Läs mer och ladda ner bilder av SOLBLEKT kollektion Skapa din egen oas under bar himmel. Årets sommarsortiment erbjuder inbjudande loungemöbler, flexibla matgrupper och