Värmland – ett föredöme i landstingssverige

I 19 av 21 landsting går landstingens egna vårdcentraler med underskott. I Landstinget i Värmland handlar det om underskott på 2,9 procent men landstinget kompenserar de privata utförarna i efterhand för att ge alla vårdcentraler lika villkor, offentliga som privata.

Karin Liljeblad

En ny granskning visar att landstingens primärvård går med stora förluster vilket snedvrider konkurrensen mellan offentlig och privat driven vård. De stora och återkommande underskotten hos landstingsdrivna vårdcentraler visar att ersättningen sätts för lågt.

- Vårdcentralerna som landstinget driver får i praktiken mer pengar till sin verksamhet när de tillåts gå med förlust. Det missgynnar de privat drivna vårdcentralernas patienter. Men Värmland är ett föredöme genom att de i efterhand kompenserar de privatdrivna vårdcentralerna motsvarande det egna underskottet. Så borde fler landsting göra. Det ger patienterna samma förutsättningar till god vård, oavsett vilken vårdcentral som de har valt, säger Karin Liljeblad, näringspolitisk expert Vårdföretagarna.

I åtta landsting och regioner - Gotland, Jämtland Härjedalen, Kalmar, Norrbotten, Skåne, Västernorrland, Västerbotten och Örebro - är underskotten 4 - 10,5 procent. I relation till budget är problemen störst i Jämtland Härjedalen.

Karin Liljeblad, 072-552 66 35
Näringspolitisk expert Vårdföretagarna

Karin Liljeblad

Pressinbjudan: Vårdföretagarna möter Jönköpingspolitiker för framtidsdiskussion om välfärden17.5.2018 13:28Pressmeddelande

Pressinbjudan: Vårdföretagarna möter politiker för framtidsdiskussion om välfärden4.5.2018 13:26Pressmeddelande

I en undersökning som Vårdföretagarna låtit Demoskop genomföra är stödet i Dalarna för valfriheten i välfärden stort. Stödet för rätten att själv välja vilken vårdmottagning man ska vända sig är hela 80 procent. Möt Vårdföretagarnas näringspolitiske chef, Håkan Tenelius, som berättar om undersökningen och svarar på frågor om vården och omsorgens utmaningar efter valet.

Vårdföretagarna välkomnar LSS-utredningens borttagna sparbeting: "Ersättningen måste följa kollektivavtalen"30.4.2018 11:30Pressmeddelande

- Regeringens besked är välkommet. Den personliga assistansen måste präglas av långsiktighet och stabilitet, både för den enskilde och för de verksamma assistansföretagen. Tusentals människor med funktionsnedsättningar har blivit drabbade av nedskärningarna inom assistansen och anhöriga har axlat enorma bördor de gångna åren, säger Inga-Kari Fryklund Vårdföretagarnas förbundsdirektör i en kommentar till regeringens ändrade direktiv till LSS-utredningen