Värmland flyttar in på Skansen 13 augusti

Wermländska Sällskapet i Stockholm fyller 200 år och det firar man med att bjuda in alla till en Värmlandsdag på Skansen. Lördag den 13 augusti fylls Skansen av värmländsk musik, teater, mat, poesi, berättelser, visor, körsång, helgmålsbön och stôllighet! På Sollidenscenen spelas sånglustspelet Värmlänningarna med över 100 sångare, dansare, skådespelare och musiker på scenen följt av konsert i tre akter med opera, jazz och musikalen Les Miserables.

Wermländska sällskapet startades 1816 för att finnas till för gemenskap, trevlig och berikande samvaro mellan medlemmarna.

- Om man nu som 200-åring inte vill slå sig till dig ro och vila på lagrarna, vad gör man då, funderar Nils-Gunnar Billinger ordförande i Wermländska Sällskapet. Jo, då blickar man framåt och bjuder in så att fler får ta del av skrönorna, berättartraditionen, kulturen och romantiken.

Under dagen återupptar man en gammal värmländsk tradition genom att spela Värmlänningarna på Sollidenscenen. Under 40 år, fram till 1988, spelade ”Sällskapet Wermlänningarne” sånglustspelet varje år på Skansen. Sångspelet är Värmlands svar på den klassiska berättelsen om Romeo och Julia, en färgstark kärlekshistoria om den rike bondsonen Erik och torpardottern Anna. På Skansen medverkar över 100 sångare, dansare, skådespelare och musiker från Arvika, Sunne, Ransäter, Karlstad och Stockholm. Spelar gör Wermland Opera orkester under ledning av Johannes Gustavsson och solister är bland annat Sabina Bisholt och Jon Nilsson.

- Jag har samlat influenser från värmländska föreningar som med stor värme spelat och behållit verkets karaktär genom åren, berättar Annalena Engström, konstnärligt ansvarig för Värmlänningarna. Jag vill hitta ursprungsidéerna, försöka hålla musiken och danserna så nära ursprunget som möjligt,

Senare på kvällen blir det Konsert i tre akter - opera, jazz och musikal! Här bjuder Wermland Opera på delar ur succémusikalen Les Miserables med solisterna Christer Nerfont, Cecilie Nerfont Thorgersen, Philip Jalmelid m fl.  Det blir också operapärlor med värmlandsfödda operasångerskorna Karolina Andersson, Annalena Persson och Katarina Leoson samt jazz med Hans Backenroth, aktuell i Skansens Blå måndag, och jazzsångerskan Christina Gustafsson.

Värmlandsdagen den 13 augusti avslutas med Ökenbrevet - om sökandet efter kallelsen, att hitta bort från föraktet för världen och fram till äkta tro. Linus Tunström och kören Wermlandsensemblen framför texter och musik.

Bildtext: Christer Nerfont i Les Miserables.

Kontakt Wermländska Sällskapet: Anders Andersson, skolchef@gmail.com

Skriv in din e-postadress så får du ett mejl när vi har något nytt att berätta.

Pressinbjudan: Skandinaviens främsta besöksmål - med fler besökare än kinesiska muren. Var är vi?19.10.2017 15:14Pressmeddelande

45 aktörer på Djurgården har under ett år arbetat för att tillsammans stärka Skandinaviens främsta besöksmål. Det har resulterat i ett koncept som presenteras den 27 oktober av bland andra Björn Ulvaeus, som investerat själ, hjärta och resurser på Djurgården och Stockholm. Möt honom och andra aktörer från Djurgårdens restauranger, museer, nöjen mm.

Skansen samarbetar med Svenska Barnmorskeförbundet3.10.2017 11:16Pressmeddelande

På Skansen gestaltas hur livet var förr, och en viktig del i livet var starten - födseln. För att kunna ge en bild av hur en viktig yrkeskår fungerade under åren 1920 - 1930 har Skansen inlett ett samarbete med Svenska Barnmorskeförbundet. Med hjälp av volontärer som alla arbetat som barnmorskor kommer gästerna på Skansen att få möta Hilda Andersson, legitimerad barnmorska på väg till nästa förlossning någon gång på 1930-talet.

Höstmarknad som kring år 190014.9.2017 07:00Pressmeddelande

Nu är det dags för den årliga höstmarknaden på Skansen. Sommarängen vid Skånegården fylls av försäljarnas stånd med sylter och marmelader, hantverk och blommor, färg och verktyg, godis och korvar... Drängar prövar sin styrka, porslinet ryker, barnen hoppar i höet, länsman jagar tvivelaktiga figurer och kroppkakorna ryker från de stora grytorna. Allt är som upplagt den 23-24 september för en riktig höstmarknad som vid förra sekelskiftet med andra ord.