Värmland flyttar in på Skansen 13 augusti

Wermländska Sällskapet i Stockholm fyller 200 år och det firar man med att bjuda in alla till en Värmlandsdag på Skansen. Lördag den 13 augusti fylls Skansen av värmländsk musik, teater, mat, poesi, berättelser, visor, körsång, helgmålsbön och stôllighet! På Sollidenscenen spelas sånglustspelet Värmlänningarna med över 100 sångare, dansare, skådespelare och musiker på scenen följt av konsert i tre akter med opera, jazz och musikalen Les Miserables.

Wermländska sällskapet startades 1816 för att finnas till för gemenskap, trevlig och berikande samvaro mellan medlemmarna.

- Om man nu som 200-åring inte vill slå sig till dig ro och vila på lagrarna, vad gör man då, funderar Nils-Gunnar Billinger ordförande i Wermländska Sällskapet. Jo, då blickar man framåt och bjuder in så att fler får ta del av skrönorna, berättartraditionen, kulturen och romantiken.

Under dagen återupptar man en gammal värmländsk tradition genom att spela Värmlänningarna på Sollidenscenen. Under 40 år, fram till 1988, spelade ”Sällskapet Wermlänningarne” sånglustspelet varje år på Skansen. Sångspelet är Värmlands svar på den klassiska berättelsen om Romeo och Julia, en färgstark kärlekshistoria om den rike bondsonen Erik och torpardottern Anna. På Skansen medverkar över 100 sångare, dansare, skådespelare och musiker från Arvika, Sunne, Ransäter, Karlstad och Stockholm. Spelar gör Wermland Opera orkester under ledning av Johannes Gustavsson och solister är bland annat Sabina Bisholt och Jon Nilsson.

- Jag har samlat influenser från värmländska föreningar som med stor värme spelat och behållit verkets karaktär genom åren, berättar Annalena Engström, konstnärligt ansvarig för Värmlänningarna. Jag vill hitta ursprungsidéerna, försöka hålla musiken och danserna så nära ursprunget som möjligt,

Senare på kvällen blir det Konsert i tre akter - opera, jazz och musikal! Här bjuder Wermland Opera på delar ur succémusikalen Les Miserables med solisterna Christer Nerfont, Cecilie Nerfont Thorgersen, Philip Jalmelid m fl.  Det blir också operapärlor med värmlandsfödda operasångerskorna Karolina Andersson, Annalena Persson och Katarina Leoson samt jazz med Hans Backenroth, aktuell i Skansens Blå måndag, och jazzsångerskan Christina Gustafsson.

Värmlandsdagen den 13 augusti avslutas med Ökenbrevet - om sökandet efter kallelsen, att hitta bort från föraktet för världen och fram till äkta tro. Linus Tunström och kören Wermlandsensemblen framför texter och musik.

Bildtext: Christer Nerfont i Les Miserables.

Kontakt Wermländska Sällskapet: Anders Andersson, skolchef@gmail.com