Vart femte jobb finns i Göteborgs storföretag

Göteborgsregionen har ovanligt många stora företag jämfört med andra städer i samma storlek. Men en ny rapport från Business Region Göteborg visar att beroendet av de största arbetsgivarna minskar. Företag i olika storlekar behöver varandra, enligt analytiker Peter Warda.

Av de drygt 470 000 personer som har anställning i Göteborgsregionen jobbar nästan var femte (19.5 procent) i någon av de 100 största företagen. Men andelen har minskat sedan år 2003.

- Små och medelstora företag växer snabbare än storföretagen. En anledning är att regionens storföretag lägger ut alltmer jobbskapande aktiviteter på konsulter som levererar lösningar till dem, säger Peter Warda, analytiker Business Region Göteborg.

Kinaägda Volvo Personvagnar är Göteborgsregionens klart största privata arbestgivare med 13 175 anställda. Därefter följer AB Volvos lastbilsverksamhet, Chalmers Tekniska Högskola och SKF.

När det gäller omsättning är det AB Volvo som är störst. Därefter följer Volvo Personvagnar, SKF, Carl Bennet AB, där bland annat Getinge och Elanders ingår, och Stena.

- Både små och stora företag är viktiga för regionen. Samverkan mellan dem skapar en mer effektiv produktion av varor, tjänster och processer, säger Peter Warda.

Ett exempel är att små och medelstora företag kan få tillgång till mer riskkapital, kompetens, skalfördelar, FoU och globala marknader, enligt Peter Warda.

- Mindre företag skapas också genom att stora företag väljer att knoppa av verksamheter med nischkompetens.

Rapporten är den andra i en ny rapportserie från Business Region Göteborg om Göteborgsregionens näringsliv. I rapporten finns en fördjupad analys om de största företagen i regionen.

Hela rapporten finns på Rapporter från Business Region Göteborg

Nästa rapport kommer senare i september och handlar om befolkning.

Fakta: Göteborgsregions största företag sett till antal anställda 2015

1. Volvo Personvagner AB – 13 175
  2. Volvo Lastvagner AB (AB Volvo) – 3 925
  3. Chalmers Tekniska Högskola AB – 3 125
  4. SKF Sverige AB – 2 800
  5. Postnord Sverige AB – 2 525
  6. Volvo Information Technology AB – 2 475
  7. Ericsson AB – 2 225
  8. AstraZeneca AB – 2 175
  9. Samhall AB – 1 575
  10. SCA Hygiene Products AB – 1 425

Göteborgs innovativa transportlösningar lockar hit delegation från åtta länder14.9.2018 13:03Pressmeddelande

Städer världen över måste utveckla sina transportlösningar för att öka rörligheten och minska utsläppen. Göteborg, som är först i världen med att undersöka samspelet mellan självkörande fordon och långsiktig stadsplanering, visar den 17 och 18 september upp den senaste utvecklingen när staden gästas av en internationell delegation från åtta länder. På programmet står bland annat provkörning av eldrivna lastcyklar längs Stora Hamnkanalen.

Kraftig ökning av företagens lönesumma20.6.2018 15:33Pressmeddelande