Vart fjärde barn saknar rörelse på fritiden

Vart fjärde barn, 25 procent, saknar en fritidsaktivitet som innefattar rörelse. Det visar en Sifoundersökning som genomförts på uppdrag av Svenska Bowlingförbundet. Det motsvarar nära 530 000 av landets drygt 2,1 miljoner barn.

– Stillasittande är ett hot mot folkhälsan och ett utbrett samhällsproblem i alla åldrar. Vi inom idrotten har ett ansvar för att hjälpa fler att få tillgång till den rörelse och gemenskap som föreningslivet kan ge, säger Peter Hodor, generalsekreterare på Svenska Bowlingförbundet.

Ett av fyra barn, 25 procent, saknar rörlig fritidsaktivitet. Det visar en Sifoundersökning som Svenska Bowlingförbundet låtit göra bland föräldrar runtom i landet. Räknat i antal barn motsvarar det nära 530 000 som saknar organiserad rörelseaktivitet på fritiden.

Enligt en undersökning gjord av Folkhälsomyndigheten 2021 rapporterar fysiskt aktiva 11–15-åringar att de har mindre besvär med nedstämdhet, irritation, nervositet och sömnproblem, jämfört med de som är mindre fysiskt aktiva. Men enligt myndighetens undersökningar sker bara en dryg tredjedel av den fysiska aktiviteten på skoltid. Det innebär att fritidsaktiviteter som involverar rörelse är en viktig förutsättning för barns fysiska och psykiska hälsa.

– Ibland är det svårt för föräldrar att hitta en aktivitet som passar just deras barn. Därför vill vi öppna dörrar till rörelse och gemenskap, särskilt för den som inte har hittat sin plats i andra idrottssammanhang. En viktig nyckel är att erbjuda möjligheten att utvecklas i sin egen takt, och att kombinera rörelse med att ha roligt och träffa kompisar, säger Peter Hodor.

Fakta: Om Sifoundersökningen
Undersökningen vände sig till föräldrar till barn i åldern 0–17 år och genomfördes under perioden 25 maj–3 juni 2022. Sammanlagt 1 000 föräldrar besvarade enkäten.

Fråga: Hur många gånger i veckan deltar ditt/dina barn i en organiserad fritidsaktivitet som innefattar rörelse?

Svar Procent
5 eller fler 14
Tveksam, vet ej 1

Fakta: Om bowling

- Sverige tog 14 av 17 möjliga medaljer vid damernas EM i Ålborg 2022.
- Sverige blev med sina åtta medaljer bästa nation under herrarnas EM i Helsingfors 2022.
- Det finns 17 000 bowlare som deltar i seriespel och tävlingar i Sverige.
- Bowling är en tillgänglig idrott som kan utövas av alla genom hela livet.
- Svenska Bowlingförbundet arbetar för att svensk bowling ska växa och utvecklas både som bredd- och elitidrott.

Fakta: Liten bowlingskola för nybörjare

1. Välj rätt klot
Många fokuserar på vikten när de väljer klot. Självklart ska du orka bära, hålla och kasta ditt klot – men ännu viktigare är faktiskt storleken på klotets hål. Tumhålet ska vara så stort att du lätt kan släppa taget om klotet, men inte så stort att du riskerar att tappa klotet av misstag. Utgå sedan från avståndet mellan tumhålet och hålen för lång- och ringfingret. När alla tre fingrar sitter på plats i klotet ska fingrarnas innersta led ligga i höjd med hålen för lång- och ringfinger så att du lätt kan böja ner fingrarna i dem.

2. Använd pendelrörelsen
Bowlingkastet bygger på pendelrörelsen i en avslappnad arm. Skjut ut armen med klotet rakt framför dig när du börjar ansatsen på cirka fyra steg. Är du högerhänt påbörjar du ansatsen med höger fot (tvärtom om du är vänsterhänt). Under andra steget ska klotet nå sin lägsta punkt. I ditt tredje steg är pendelrörelsen längst bak. När du sätter i fjärde och sista steget går svingen tillbaka. Du är nu framme vid övertrampslinjen med vikten på din vänstra fot och ditt högra ben ska därmed sträckas snett bakom vänsterbenet samtidigt som klotet svingas mot käglorna.

3. Sikta med hjälp av pilarna
På golvet finns sju prickar – ställ dig vid den mittersta. Längre fram på banan finns även sju pilar. För att ha goda chanser att träffa i mitten av kägelpyramiden kan du prova att sikta mellan den andra och tredje pilen från höger (vänster om du är vänsterhänt). Skulle klotet gå för långt åt höger kan du prova att flytta dig lite åt höger men fortsätt sikta på samma pil som tidigare. Klotet ska helst träffa strax till höger om den mittersta käglan längst fram.

Läs mer på Svenska Bowlingförbundets hemsida: www.swebowl.se

För mer information: