Vartannat jobb i Dalarna i riskzonen

Industrin är en av de viktigaste ekonomiska drivkrafterna i Dalarna, och står direkt och indirekt för nästan hälften av alla jobb. Men en svagare världskonjunktur kombinerad med minskad orderingång och för höga kostnader kan hota jobben i länet, visar en ny rapport från Teknikföretagen.

Foto: Jonas Bilberg / Bredda Bilden

- Den betydligt svagare världskonjunkturen som Teknikföretagen länge förutspått börjar nu bita, på Sveriges ekonomi i allmänhet, och på starka industrilän som Dalarna i synnerhet, säger Mats Kinnwall, chefekonom vid Teknikföretagen.

Industrin anställer direkt och indirekt drygt 27 000 personer i länet. Utöver det bidrar industrin till länets skatteintäkter med drygt 4 miljarder kronor. Det utgör nära 15 procent av kostnaderna för länets kommuner och landsting, vilket motsvarar omkring 5 600 jobb. Totalt står därmed industrin i Dalarna för nära 33 000 av länets cirka 70 000 helårsanställda, eller knappt hälften av alla jobb i länet.

Men industrijobben kan vara i farozonen om arbetskraftskostnaderna stiger snabbare än i de länder vi konkurrerar med, nu när världskonjunkturen viker och produktiviteten bromsar in. Arbetslösheten i Dalarna steg under andra kvartalet i år till 8,7 procent, att jämföra med 6,9 procent i genomsnitt för hela landet. Skillnaderna mellan kommunerna i länet är också betydande, på grund av olika näringslivsstruktur. Säter kommun hade till exempel endast 2,9 procent arbetslösa under förra året, medan Avesta hade 10,5 procent öppet arbetslösa eller i program med aktivitetsstöd.

- Den kraftiga inbromsningen på industrins exportmarknader i år kommer med säkerhet att dra ner tillväxten i Dalarna och industrins behov av arbetskraft. säger Lena Hagman, ekonom vid Teknikföretagen och författare till rapporten.

Foto: Jonas Bilberg / Bredda Bilden
Lena Hagman, ekonom vid Teknikföretagen
Mats Kinnwall, chefekonom vid Teknikföretagen.

Teknikföretagen och HanaPee sänder mattelektioner live för Sveriges högstadieelever5.5.2020 10:59:41 CESTPressmeddelande

Teknikföretagen lanserar nu sin webbserie ”Vi räknar på det!” i liveformat. Syftet är att hålla igång matematikintresset bland högstadieelever under en vår som inneburit inställda nationella prov och mycket distansstudier. Matematik är det ämne som flest elever inte har godkänt i när de slutar årskurs nio – runt 10 procent klarar inte det uppsatta målen och det vill Teknikföretagen ändra på.

Opportunister vill förstatliga bolag i kölvattnet av krisen31.3.2020 16:15:00 CESTPressmeddelande

Coronapandemin har en förödande effekt för det svenska näringslivet, varför regeringen presenterat flera omfattande reformer för att stödja annars välmående svenska bolag som i nuläget riskerar konkurs. I kölvattnet av detta har det blossat upp en debatt om statligt delägarskap för att rädda bolag från konkurs, förslag som Teknikföretagens chefekonom Mats Kinnwall menar är opportunistiska och oklädsamma i detta akuta läge.