Tidningsutgivarna

”Vartredjedags-utdelning” slutet för utdelning av tidningar med post

Branschorganisationen Tidningsutgivarna (TU) är starkt kritiska till den statliga Postfinansieringsutredningens förslag att utdelning av post bara ska ske var tredje dag. Detta skulle få allvarliga konsekvenser för de dags- och gratistidningar samt tidskrifter som distribueras med post och drabba inte minst många äldre och andra som vill kunna läsa nyheter på papper, menar TU.

Postfinansieringsutredningens betänkande ”Posttjänst för hela slanten” (SOU 2023:4) föreslår att det nuvarande kravet på utdelning av post varannan dag ska ändras till utdelning var tredje dag. Detta berör även tillgängligheten till dags- och gratistidningar samt tidskrifter.

- Det här skulle i praktiken innebära slutet för utdelning av dagstidningar med post, säger Tidningsutgivarnas vd Johan Taubert. Även gratistidningar och tidskrifter drabbas hårt. Inte minst slår detta mot boende i glesbygd, samt äldre och andra som inte använder internet för tidningsläsning.

Johan Taubert betonar att detta är något man varit medveten om i utredningen; det framgår av betänkandet som pekar på en norsk modell, om att särskild statlig upphandling i de områden som saknar tidningsutdelning med tidningsbud bör ”övervägas”. Men några förslag om sådant lämnar inte utredningen.

TU noterar också det kritiska yttrande som lämnats av kulturdepartementets expert i utredningen (s. 617–618): ”Posttjänster för tidningsdistribution behöver tillhandahållas med villkor som är relevanta och anpassade till tidningarnas förhållanden. Det är viktigt att det finns förutsättningar för att kunna ta emot nyhetstidningar oavsett var i landet man bor. Det är en grundläggande förutsättning att distribution av tidningar och tidskrifter omfattas av den samhällsomfattande posttjänsten för att krav ska kunna ställas på att och hur en sådan distribution ska tillhandahållas.” samt ”Förslaget försämrar möjligheten att ta del av journalistik – inklusive lokal nyhetsförmedling – och därmed möjligheten att vara demokratiskt delaktig.”

Lagförslaget, som ska remissbehandlas, är tänkt att träda i kraft den 1 juli 2024.

- Från Tidningsutgivarna kommer vi att hårdbevaka detta och utgår från att regeringen nu parallellt vidtar åtgärder för att säkerställa en daglig tidningsutdelning till alla medborgare, säger Johan Taubert. Modellen som nämns i betänkandet skulle kunna innebära en statlig upphandling för att säkerställa ”varjedagsutdelning” för hushåll med postdistribution av tidningar, och som annars riskerar att försvinna vid tredagarsutdelning.

En motsvarande lösning tar sig i den norska postförordningen uttryck av ”en specialreglering som innebär att departementet ska ingå avtal med eller genom beslut utse en eller flera tillhandahållare att dela ut tidningar upp till sex dagar i veckan till prenumeranter i områden där branschens egna bud inte delar ut dagstidningar (19 §)”.

Tidningsutgivarna
Sveavägen 33 (besöksadress)

08-692 46 00https://tu.se/

Tidningsutgivarna (TU) är en branschorganisation som arbetar för fria och konkurrenskraftiga medier för ett öppet och demokratiskt samhälle.

Besöksadress: Sveavägen 33, 2 tr. Tel: +46 8 692 46 00.

Följ Tidningsutgivarna

Senaste pressmeddelandena från Tidningsutgivarna