Varva kontoret med distansarbete - det nya normala

Sju av tio arbetsplatser planerar att varva kontoret med distansarbete när restriktioner om hemarbete tas bort. Det visar en ny undersökning från Unionen. – Att varva kontors- och distansarbete ser ut ser ut att bli det nya normala för många tjänstemän efter pandemin, säger Martin Linder, ordförande i Unionen.

Martin Linder, ordförande Unionen

Unionen har frågat förbundets egna arbetsmiljöombud om hur man arbetat under pandemin och hur arbetsplatsen planerar att arbeta i framtiden. Fler än nio av tio svarar att tjänstemännen inom deras skyddsområde har arbetat hemifrån helt eller i viss utsträckning under Covid-19 perioden.

I framtiden vill både arbetsgivare och arbetstagare att arbetet ska kunna varvas mellan kontor och distans. På arbetsplatser där arbetsgivaren gjort en långsiktig plan för arbetet efter pandemin svarar sju av tio att arbetet ska kunna ske både på kontor och på distans. Nio av tio arbetsmiljöombud tror att tjänstemännen på deras arbetsplats vill växla mellan kontor och distans.

Av dem som gjort en långsiktig plan för arbetet efter pandemin har bara fyra av tio arbetsgivare har gjort en riskbedömning av arbetsmiljön för arbete som ska ske både i arbetsgivarens lokaler och på distans.

– Arbetsgivaren är skyldig att se över arbetsmiljön både på kontoret, på distans men även när arbetet varvas. Har medarbetarna det som behövs för att kunna jobba sunt och säkert? Riskerar den som är på kontoret att få fixa andra medarbetares arbetsuppgifter, hur ser vi till att även den som inte är på plats känner sig som en del av gemenskapen, säger Martin Linder.

I undersökningen svarar två av tio arbetsmiljöombud att deras arbetsgivare inte har någon plan, eller har inte kommunicerat en plan, för hur och var arbetet ska ske efter sommaren.

– Fler arbetsgivare måste prata med medarbetarna och involvera dem i planeringen, även om den kan komma att justeras och även om man behöver ta hänsyn till smittrisker och myndigheternas rekommendationer. Att det finns en plan skapar trygghet och minskar oron för framtiden, säger Martin Linder.

Undersökningen pekar på att många tjänstemännen delvis vill jobba på distans så finns det fortfarande medarbetare som av olika anledningar som inte kan eller vill jobba hemifrån.

– Människor har olika förutsättningar och arbetsgivaren måste anpassa arbetsmiljön efter det. Att jobba på distans måste alltid vara frivillig, säger Martin Linder.

Om undersökningen

Undersökningen gick ut till Unionens snabbpanel bestående av 835 arbetsmiljöombud. 465 arbetsmiljöombud svarade på undersökningen, vilket motsvarar en deltagarfrekvens om 56 procent.

Tel:08-504 151 00press@unionen.se

Martin Linder, ordförande Unionen

Ny rapport: Digital integritet på jobbet allt viktigare, samtidigt svårare att värna24.5.2021 09:00:59 CEST | Pressmeddelande

Unionens nya rapport ”Privata spår i jobbmobilen” granskar hur den digitala integriteten ser ut för anställda när de använder sig utav telefoner och datorer som arbetsgivaren äger. Vår rapport visar att det finns en integritetsparadox, där en stor andel av anställda använder jobbenheterna för privata ärenden, samtidigt som de är måna om att arbetsgivaren inte ska få tillgång till deras personliga information. Avsaknad av samlad lagstiftning och snabba förändringar på arbetsmarknaden har gjort det svårt för den enskilde att skydda sin digitala integritet.

Var fjärde egenföretagare spår konkurs12.5.2021 15:38:16 CEST | Pressmeddelande

Egenföretagare har drabbats mycket hårt av coronakrisen. Enligt en enkät från Unionen räknar en fjärdedel av egenföretagarna med konkurs inom sex månader om inte läget förbättras. Sämst är läget för egenföretagare med enskild firma där hela sju av tio har sänkt eller ställt in lönebetalningen till sig själva. Samtidigt anger en fjärdedel av alla med enskild firma att inga krisstöd har passat dem.