Audi

Varvrekord på Nordslingan: Audi RS 3 snabbast i kompaktklassen

Dela
Med en tid på 7:40.748 minuter är nya Audi RS 3 Sedan snabbast i kompaktklassen runt Nürburgrings nordslinga. Frank Stippler, racing- och utvecklingsförare för Audi Sport, förbättrade det tidigare varvrekordet i klassen med 4,64 sekunder. Framförallt bidrog den nya torque splittern, med sin helt variabla momentfördelning på bakaxeln, till rekordtiden. Audi RS 3 Sportback och RS 3 Sedan är nu beställbara med lansering i höst.
Nya RS 3 Sedan. Snabbast i klassen runt Nordslingan.
Nya RS 3 Sedan. Snabbast i klassen runt Nordslingan.
  • 7:40.748 minuter: ny rekordtid i kompaktsegmentet 
  • Idealisk setup: torque splitter, semi-slicks och RS sportchassi plus
  • Vid ratten: Frank Stippler, racing- och utvecklingsförare Audi Sport
  • Legendarisk: 2,5-liters femcylindrig motor, 400 hk, 500 Nm
  • Beställningsbara: Nya RS 3 Sportback och RS 3 Sedan

“Jag är stolt över hela teamet. Alla har jobbat hårt för den här dagen,” kommenterade Marvin Schwätter, teknisk projektledare för RS 3, när rekordtiden dök upp på tavlan. “I början av utvecklingen visste vi inte hur snabb vår kompakta sportbil skulle bli på nordslingan, förklarade han.  “Men under uthållighetstestningen insåg vi att vi fick väldigt bra tider och kunde sätta ett nytt rekord.”

Innan rekordvarvet justerade Frank Stipplers team enbart däcktrycket på sina Pirelli P Zero “Trofeo R” semi-slicks till banförhållandena. “Vi har inte obegränsade möjligheter att göra ett rekordförsök,” sade Stippler. “Det är därför nödvändigt med en viss finjustering dagen när det gäller – framförallt när det gäller däcktryck, eftersom det också påverkar hur torque splittern fungerar. Vi lyckades. Det var en lyckad dag totalt sett.”

Vorsprung durch Technik – tekniska lösningar som samverkar

Rekordtiden är ett resultat av flera olika avancerade tekniska lösningar. För första gången används en torque splitter i en Audi-modell. Den fördelar drivmomentet helt variabelt mellan bakhjulen och regleras via en lamellkoppling på drivaxlarna. Under mer aktiv körning fördelas drivmomentet till det yttre hjulet som har en högre belastning. Vid högerkurvor fördelas mer moment till vänster bakhjul och motsatt vid vänsterkurvor. RS 3 tar därför kurvorna ännu bättre och följer styrvinkeln ännu mer precist. “Nya RS 3 är över lag mycket mer dynamisk från mitten och mot utgången av kurvan och när man accelerera ut ur den,” säger Frank Stippler.

“För mig är torque splittern ett kvantsprång när det gäller agil körning.” Det är speciellt tydligt i kombination med det nyutvecklade körläget RS Performance, som med sin egen motor- och transmissionskaraktäristik är speciellt avstämd för racingbanan. Torque splittern ger ett neutralt uppträdande, med så lite över- och understyrning som möjligt. Det gör det möjligt att accelerera tidigt vid utgången av en kurva med snabbare varvtider.

Bilens setup fullföljs med Pirelli P Zero “Trofeo R” semi-slicks, 19 tums- keramiska bromsar fram och RS sportchassi plus med adaptiv dämparreglering. Den senare anpassar varje stötdämpare individuellt och kontinuerligt efter vägförhållanden, körsituation och körläget som valts i Audi drive select. RS Performance-läget har två olika setups för olika racingbanor – en är anpassad för mer komfort på ojämna banor som Nordslingan, där det gäller att minimera vertikal inverkan vid samtidigt höga tvärgående krafter. Det andra är en sportig setup för jämna racingbanor som Hockenheimring. Med det keramiska bromssystemet och adaptivt chassi, levererar den legendariska femcylindriga högprestandamotor i RS 3 en maximal toppfart på 290 km/h. Med 0-100 på 3,8 sekunder är RS 3 snabbast i klassen. 

Marknadslansering och priser

Audi RS 3 Sportback och RS 3 Sedan är beställningsbar hos de svenska återförsäljarna. Lanseringen sker senare under hösten  Ca-priset* för Audi RS 3 Sportback är 598.000 kronor och Audi RS 3 Sedan 607.000 kr.

Bränsleförbrukning och C02-utsläpp enligt WLTP

Bränsleförbrukning bl. körning l/100 km: RS 3 Sportback 9,0-9,1. RS 3 Sedan: 8,9-9,0
CO2-utsläpp g/km: RS 3 Sportback 205-207. RS 3 Sedan 203-204

*Ca-pris innebär att varje återförsäljare är fri i sin prissättning

Nyckelord

Kontakter

Bilder

Nya RS 3 Sedan. Snabbast i klassen runt Nordslingan.
Nya RS 3 Sedan. Snabbast i klassen runt Nordslingan.
Ladda ned bild
Nya RS 3 Sportback och RS 3 Sedan
Nya RS 3 Sportback och RS 3 Sedan
Ladda ned bild
RS Torque splitter
RS Torque splitter
Ladda ned bild

Länkar

Om

Audi
Audi

151 88 Södertälje

08-553 866 50http://www.audi.se
Audi är en internationell tillverkare av premiumbilar och levererade drygt 1,9 miljoner nya bilar 2023. Audi-koncernen omsatte 61,8 miljarder euro 2022 och har 87.000 medarbetare runt om i världen, varav ca 60.000 i Tyskland.  Audi är aktivt på mer än hundra marknader globalt med produktion i 16 anläggningar i 11 länder. Audi fokuserar på nya produkter och hållbar teknik för framtidens mobilitet. Automobili Lamborghini S.p.A, sportmotorcykeltillverkaren Ducati Motor Holding S.p.A och Audi Sport GmbH är helägda dotterbolag till Audi AG. Audi Sverige ingår i Volkswagen Group Sverige AB.

 

Följ Audi

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Audi

Säljstart för uppdaterade laddhybriderna Audi Q7 TFSI e quattro och Q8 TFSI e quattro.23.4.2024 12:45:14 CEST | Pressmeddelande

Audi öppnar upp för beställning av laddhybriderna Audi Q7 TFSI e* och Q8 TFSI e* denna vecka. Båda modellerna har uppdaterats med en exteriör facelift samtidigt som den eldrivna räckvidden har ökat till 83 km tack vare ny batteriteknik och effektivare körlägen. För första gången finns båda laddhybriderna även med fyrhjulsstyrning för ökad säkerhet och komfort. Med tillvalet elektromekaniska aktiva krängningshämningen (eAWS) garanteras ännu mer dynamiska köregenskaper.

Säljstart för eldrivna Audi Q6 e-tron och Audi SQ6 e-tron27.3.2024 13:22:06 CET | Pressmeddelande

Nu går det att beställa Audis senaste teknikspäckade nyheter, eldrivna Audi Q6 e-tron och SQ6 e-tron. Båda modellerna bygger på den nya elbilsplattformem PPE som utlovar både snabb laddning med 800-voltssystem och lång räckvidd på upp till 623 km. Inför säljstarten har Audi satsat på att förenkla bilvalet genom att erbjuda tre välutrustade modellversioner redan från start, Proline, S line och S line Selection, där Proline förväntas bli storsäljaren. De första leveranserna beräknas levereras till kunder under sommaren 2024.

Hållbar och flexibel produktion av Audi Q6 e-tron i Ingolstadt21.3.2024 09:51:45 CET | Pressmeddelande

Audi Q6 e-tron är den första helelektriska modellserien som Audi tillverkar vid huvudkontoret i Ingolstadt. I linje med märkets produktionsstrategi 360factory har Audi integrerat produktionen i redan befintliga strukturer och processer. Sedan den 1 januari 2024 är Ingolstadt också den tredje Audi-anläggningen med nettonollutsläpp1, efter Bryssel (2018) och Győr (2020). Ingolstadt är dessutom den första Audi-anläggningen i Tyskland med eget batterimontage.

Efter starkt räkenskapsår 2023. Audi stärker och utökar produktportföljen.19.3.2024 15:58:32 CET | Pressmeddelande

Audi-koncernen uppnådde under utmanande ekonomiska förhållanden ett robust resultat för räkenskapsåret 2023. Intäkterna ökade med 13,1 procent till 69,9 miljarder euro, rörelseresultatet uppgick till 6,3 miljarder euro och rörelsemarginalen till 9,0 procent. Nettokassaflödet var nästan i nivå med föregående år på 4,7 miljarder euro. Med ett stort antal nya modeller kommer Audi att stärka och utöka sitt produktutbud avsevärt under de kommande åren. Världspremiären för helt eldrivna Audi Q6 e-tron, den första modellen på den nya Premium Platform Electric (PPE), inleder en serie produktlanseringar. Fler än 20 nya modeller planeras för 2024 och 2025.

Upplev Försprång genom teknik. Nya Audi Q6 e-tron18.3.2024 19:04:43 CET | Pressmeddelande

Audi Q6 e-tron är den första serietillverkade modellen på Premium Platform Electric (PPE) och samtidigt nästa steg i företagets omställning till att bli en leverantör av eldriven premiummobilitet. Modellen bjuder inte bara på imponerande kör- och laddningsprestanda, utan även på ökad effektivitet och lång räckvidd på upp till 623 km. Den nya designfilosofin för interiören och den banbrytande tekniken som debuterar i Audi Q6 e-tron inleder nästa kapitel inom elmobilitet för de fyra ringarna och gör Vorsprung durch Technik till en konkret upplevelse varje dag. Med den nya modellserien är det också premiär för elbilstillverkning i Ingolstadt. Audi Q6 e-tron quattro och SQ6 e-tron kan beställas fr.o.m. mars 2024 och levereras till de första kunderna sommaren 2024.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye