Varvrekord på Nordslingan: Audi RS 3 snabbast i kompaktklassen

Med en tid på 7:40.748 minuter är nya Audi RS 3 Sedan snabbast i kompaktklassen runt Nürburgrings nordslinga. Frank Stippler, racing- och utvecklingsförare för Audi Sport, förbättrade det tidigare varvrekordet i klassen med 4,64 sekunder. Framförallt bidrog den nya torque splittern, med sin helt variabla momentfördelning på bakaxeln, till rekordtiden. Audi RS 3 Sportback och RS 3 Sedan är nu beställbara med lansering i höst.

Nya RS 3 Sedan. Snabbast i klassen runt Nordslingan.
  • 7:40.748 minuter: ny rekordtid i kompaktsegmentet
  • Idealisk setup: torque splitter, semi-slicks och RS sportchassi plus
  • Vid ratten: Frank Stippler, racing- och utvecklingsförare Audi Sport
  • Legendarisk: 2,5-liters femcylindrig motor, 400 hk, 500 Nm
  • Beställningsbara: Nya RS 3 Sportback och RS 3 Sedan

“Jag är stolt över hela teamet. Alla har jobbat hårt för den här dagen,” kommenterade Marvin Schwätter, teknisk projektledare för RS 3, när rekordtiden dök upp på tavlan. “I början av utvecklingen visste vi inte hur snabb vår kompakta sportbil skulle bli på nordslingan, förklarade han.  “Men under uthållighetstestningen insåg vi att vi fick väldigt bra tider och kunde sätta ett nytt rekord.”

Innan rekordvarvet justerade Frank Stipplers team enbart däcktrycket på sina Pirelli P Zero “Trofeo R” semi-slicks till banförhållandena. “Vi har inte obegränsade möjligheter att göra ett rekordförsök,” sade Stippler. “Det är därför nödvändigt med en viss finjustering dagen när det gäller – framförallt när det gäller däcktryck, eftersom det också påverkar hur torque splittern fungerar. Vi lyckades. Det var en lyckad dag totalt sett.”

Vorsprung durch Technik – tekniska lösningar som samverkar

Rekordtiden är ett resultat av flera olika avancerade tekniska lösningar. För första gången används en torque splitter i en Audi-modell. Den fördelar drivmomentet helt variabelt mellan bakhjulen och regleras via en lamellkoppling på drivaxlarna. Under mer aktiv körning fördelas drivmomentet till det yttre hjulet som har en högre belastning. Vid högerkurvor fördelas mer moment till vänster bakhjul och motsatt vid vänsterkurvor. RS 3 tar därför kurvorna ännu bättre och följer styrvinkeln ännu mer precist. “Nya RS 3 är över lag mycket mer dynamisk från mitten och mot utgången av kurvan och när man accelerera ut ur den,” säger Frank Stippler.

“För mig är torque splittern ett kvantsprång när det gäller agil körning.” Det är speciellt tydligt i kombination med det nyutvecklade körläget RS Performance, som med sin egen motor- och transmissionskaraktäristik är speciellt avstämd för racingbanan. Torque splittern ger ett neutralt uppträdande, med så lite över- och understyrning som möjligt. Det gör det möjligt att accelerera tidigt vid utgången av en kurva med snabbare varvtider.

Bilens setup fullföljs med Pirelli P Zero “Trofeo R” semi-slicks, 19 tums- keramiska bromsar fram och RS sportchassi plus med adaptiv dämparreglering. Den senare anpassar varje stötdämpare individuellt och kontinuerligt efter vägförhållanden, körsituation och körläget som valts i Audi drive select. RS Performance-läget har två olika setups för olika racingbanor – en är anpassad för mer komfort på ojämna banor som Nordslingan, där det gäller att minimera vertikal inverkan vid samtidigt höga tvärgående krafter. Det andra är en sportig setup för jämna racingbanor som Hockenheimring. Med det keramiska bromssystemet och adaptivt chassi, levererar den legendariska femcylindriga högprestandamotor i RS 3 en maximal toppfart på 290 km/h. Med 0-100 på 3,8 sekunder är RS 3 snabbast i klassen.

Marknadslansering och priser

Audi RS 3 Sportback och RS 3 Sedan är beställningsbar hos de svenska återförsäljarna. Lanseringen sker senare under hösten  Ca-priset* för Audi RS 3 Sportback är 598.000 kronor och Audi RS 3 Sedan 607.000 kr.

Bränsleförbrukning och C02-utsläpp enligt WLTP

Bränsleförbrukning bl. körning l/100 km: RS 3 Sportback 9,0-9,1. RS 3 Sedan: 8,9-9,0
CO2-utsläpp g/km: RS 3 Sportback 205-207. RS 3 Sedan 203-204

*Ca-pris innebär att varje återförsäljare är fri i sin prissättning

Nya RS 3 Sedan. Snabbast i klassen runt Nordslingan.
Nya RS 3 Sportback och RS 3 Sedan
RS Torque splitter

Audi är en internationell tillverkare av premiumbilar och levererade drygt 1,69 miljoner nya bilar 2020. Företaget omsatte 55,7 miljarder euro 2019 och har över 90.000 medarbetare runt om i världen, varav ca 60.000 i Tyskland.  Audi är aktivt på mer än hundra marknader globalt med produktion i 16 anläggningar i 11 länder. Audi fokuserar på nya produkter och hållbar teknik för framtidens mobilitet.  Automobili Lamborghini S.p.A, sportmotorcykeltillverkaren Ducati Motor Holding S.p.A och Audi Sport GmbH är helägda dotterbolag till Audi AG. Audi Sverige ingår i Volkswagen Group Sverige AB.

I första klass mot framtiden2.9.2021 23:06:09 CEST | Pressmeddelande

Under bilsalongen IAA 2021 i München visar Audi upp en privatjet för vägarna - Audi grandsphere concept. Liksom i ett förstaklassflyg kombinerar den 5,35 m långa grandsphere lyxkänslan i en privatjet med högsta komfort och en avancerad upplevelse ombord. Självkörande på nivå 4 ger den en helt ny frihet - interiören omvandlas då till en rymlig upplevelsesfär utan ratt, pedaler eller instrument. Framsätena blir en förstaklasslounge med maximalt med utrymme, fri sikt och tillgång till alla funktioner i ett heltäckande digitalt ekosystem.

Audi på väg mot klimatneutral mobilitet1.9.2021 10:29:15 CEST | Pressmeddelande

Redan om fyra år startar tillverkningen av den sista nya förbränningsmodellen från Audi. Från 2026 kommer premiummärket enbart släppa helt eldrivna nya modeller på marknaden. Tillverkningen av förbränningsmotorer kommer samtidigt att fasas ut fram till 2033. För att bli ledande leverantör av klimatneutral mobilitet optimerar Audi varje länk i värdekedjan och engagerar sig dessutom i utbyggnaden av förnybar energi. På temat “Hållbarhet” under Audis mediadagar inför bilsalongen IAA, presenterade företaget bland annat sin vision för klimatneutral tillverkning och visade hur hållbarhet implementeras i värdekedjan.

Vorsprung 2030: Audi ökar takten i omställningen26.8.2021 19:06:06 CEST | Pressmeddelande

Audi satsar på att bli hållbart, socialt och teknisk ledande till 2030. “Företagsstrategin ‘Vorsprung 2030’ säkerställer Audis handlingskraft för framtiden,” säger Markus Duesmann, CEO för AUDI AG. Förändringstakten i vårt samhälle ökar snabbt. Vi ökar därför takten på vår egen omställning.” För några veckor sedan annonserade Audi att företagets nya modeller från och med 2026 kommer att vara helt eldrivna. Produktionen av förbränningsmotorer fasas gradvis ut fram till 2033. Det tydliga beslutet är resultatet av en intensiv strategiprocess med ambitionen att fortsätta växa med lönsamhet.

Audi skysphere concept – framtiden ligger öppen10.8.2021 20:03:10 CEST | Pressmeddelande

Med en spektakulär roadster visar Audi upp den första medlemmen i en ny familj konceptbilar. Audi skysphere concept är en eldriven tvådörrars cabriolet vars linjer ger oss en direkt hint om framtidens Audi-design. Med konceptet vill Audi illustrera märkets vision för morgondagens progressiva lyxsegment, där kupén är interaktiv, och bilen en plattform för upplevelser. Autonom körning, interiör med revolutionerande ny design, och ett helt digitalt ekosystem gör det möjligt. Audi skysphere concept visas publikt vid Pebble beach under Monterey Car Week, inte långt från märkets nya designstudio i Malibu, där konceptbilen skapats.

Framgångsrikt första halvår för Audi: Leveransrekord och starkt resultat30.7.2021 14:37:55 CEST | Pressmeddelande

Ett starkt resultat efter sex månader: Audi-koncernen uppnådde ett framgångsrikt halvårsresultat trots den kritiska situationen med halvledartillgång. Under perioden januari till juni levererade företaget totalt 981,681 bilar och summerade det bästa första halvåret Audis historia. Den positiva volymutvecklingen återspeglas även i det finansiella resultatet. Försäljningsintäkterna uppgick till 29,2 miljarder euro. Rörelseresultatet på 3,1 miljarder euro återspeglar den höga kundefterfrågan, en stark försäljningsinsats och fortsatt kostnadskontroll. Audi drog dessutom fördel av positiva värderingseffekter vid säkring av råmaterial. Försäljningsmarginalen på 10,7 procent ligger därför inom den strategiska målkorridoren på 9 till 11 procent. Nettokassaflödet på 5,5 miljarder euro återspeglar den finansiella styrkan inom Audi-koncernen.