Västra Götalandsregionen väljer EVRY och Orbit som regiongemensamt system för operationsplanering

(Stockholm 27 april, 2016) EVRY har tecknat ett nytt avtal med Västra Götalandsregionen (VGR) som innebär att Orbit blir det gemensamma IT-systemet för operationsplanering vid regionens samtliga sjukhus där operationer utförs. Avtalet innebär också att VGR nu går från fyra olika operationsplaneringssystem till ett gemensamt. Genom att använda ett gemensamt system förväntas verksamheten effektiviseras samtidigt som kostnaderna för underhåll och drift minskar. Det nya avtalet är femårigt med möjlighet till förlängning i ytterligare fyra år. Ordervärdet är 25-51 MSEK beroende på om avtalet förlängs och vilka optioner som VGR väljer att använda.

Införandet av Orbit syftar bland annat till att göra det möjligt för VGR att arbeta med en gemensam väntetidslista samt tillhandahålla stöd för de sjukhus som i dag saknar motsvarande system. Orbit kommer att införas i en regiongemensam installation och blir med det ett integrerat systemstöd och en del av VGR:s digitala transformering.

”Vi ser fram emot att tillsammans med EVRY införa ett regiongemensamt stöd för vår operationsplanering. Vi ser Orbit som ett gott stöd för våra processer och ett användarvänligt verktyg i vardagen”, säger Anette Åquist Falkenrot, Styrgruppsordförande Operationsplaneringsstöd i VGR.

”Vi är glada över att VGR väljer EVRY som leverantör och Orbit som sitt gemensamma IT-stöd i en så viktig del av en omfattande verksamhet. Avtalet gör också att EVRY befäster Orbits position som det marknadsledande systemet för operationsplanering i Norden vilket bland annat innebär att Orbit nu dominerar i Sveriges tre största regioner. Det här är också ett viktigt kvitto på att EVRYs långsiktiga satsning och erbjudande inom Healthcare gjort oss till en av marknadens ledande aktörer. Avtalet visar därtill att arbetet med en ökad digitalisering är högt upp på agendan även inom den offentliga sektorn”, säger Fredrik Almén, Sverigechef EVRY.

”Med tanke på EVRYs tidigare samarbete med VGR där vi varit en av fyra leverantörer är det givetvis en framgång att de nu väljer Orbit som sitt samlande system för operationsplanering. Vi vet sedan tidigare att det här är ett IT-stöd som både kan förenkla arbetssättet och med kortade väntetider bidra till en ökad patientnöjdhet”, säger Jörgen Graneskog, produktansvarig för Orbit, EVRY Healthcare.

Kontakter EVRY

Bengt-Göran Kangas                                Camilla Erixon

SVP Public Sector                                     Kommunikations- och marknadschef

EVRY Sverige                                            EVRY Sverige

M +46 70 333 15 59                                  M +46 70 308 93 40

EVRY är ett ledande nordiskt IT-tjänst- och programvarubolag med mer än 10 000 kunder i både privat och offentlig sektor. Mer än fem miljoner människor i de nordiska länderna använder dagligen lösningar som levereras av EVRY. Genom en stark lokal närvaro med djup teknisk och affärsmässig insikt är EVRY en drivande kraft för kundens innovation och förnyelse. EVRY hade 2016 en omsättning på NOK 12,2 miljarder och cirka 8500 medarbetare i nio länder. Huvudkontoret ligger i Fornebu utanför Oslo och aktien är noterad på Oslobörsens huvudlista.

Landkreditt Bank och EVRY utökar samarbetet6.2.2018 07:30Pressmeddelande

Landkreditt Bank ingår ett nytt avtal med EVRY om leverans av banklösningar. Avtalet sträcker sig över fem år och har ett värde av 150 millioner norska kronor. Som ett led i avtalet ska EVRY leverera nästa generation kärnbank- och betalningslösningar. Avtalet omfattar också ytterligare förbättringar av självbetjäning och automatisering inom låne- och kreditområdet för bankens person- och lantbrukskunder.