Västsvenska besöksnäringsföretag tar emot internationell naturturismkongress i höst

Den 16 september får den göteborgska och västsvenska besöksnäringen finbesök när världens största naturturismkongress kommer till Göteborg och Västsverige. Adventure Travel World Summit hålls i Göteborg, men inleds med ”Day of Adventure” – en dag där 750 delegater får möjlighet att uppleva naturturism-aktiviteter såsom vandring, paddling, cykling och fiske runtom i Västsverige.

- Att ATWS kommer till Sverige är en stor fjäder i hatten för svensk besöksnäring. Vi är självklart stolta över att evenemanget anordnas hos oss i Göteborg och Västsverige efter att de senaste åren hållits ibland annat Toscana, Alaska och Argentina. Första dagens ”Day of Adventure” är ett utmärkt tillfälle att visa upp vilka fantastiska upplevelser våra besöksnäringsföretag kan erbjuda inom hållbar naturturism, säger Fredrik Lindén, vd Turistrådet Västsverige.

Fyrtiotal turer spridda över hela Västsverige

Totalt är drygt 30 västsvenska besöksnäringsföretag värdar för ett fyrtiotal olika turer under ”Day of Adventure”, som inleder kongressen, som hålls på Clarion Hotel Post de efterföljande dagarna (17-19 september). Adventure Travel World Summit (ATWS) är årligen återkommande och arrangeras av Adventure Travel Trade Association (ATTA). ATTA är en global organisation med medlemmar över hela världen, men som är allra störst i Nord- och Sydamerika samt i Europa. Man samlar bland annat företag, turistorganisationer och journalister/influencers, och huvuduppdraget är att främja hållbar naturturism.

- Vi vet sedan tidigare att Day of Adventure alltid är väldigt uppskattad bland delegaterna som en inspirerande inledning på kongressen. Här skapas minnen och nya vänskaper och samarbeten som dröjer kvar långt efter kongressen är slut, säger Casey Hanisko, President ATTA.

Internationell mötesplats

Visit Sweden är statens och besöksnäringens gemensamma marknadsföringsbolag som har i uppdrag att marknadsföra Sverige internationellt. De är nationell projektledare för ATWS och genomför kongressen i samarbete med Tillväxtverket och med tolv regionala turistorganisationer, däribland Turistrådet Västsverige.

- Med ATWS skapar vi en unik internationell mötesplats för företag i svensk besöksnäring som får möjlighet att ge smakprov på svensk natur och livsstil. Det är ett utmärkt tillfälle att göra affärer och uppmärksamma researrangörer och journalister från hela världen på hållbara upplevelser i Sverige, säger Ewa Lagerqvist, vd på Visit Sweden.

Fredrik Lindén, vd Turistrådet Västsverige
Mail: fredrik.linden@vastsverige.com

Klicka här för kontaktuppgifter till företagen

Är du intresserad av att rapportera från Day of Adventure i höst? Mer information kommer när det närmar sig.