Västsvenska författare går samman i Manusfabriken

Idag på Västsvenska filmdagarna lanseras författarrörelsen Manusfabriken, som samlar regionens främsta manusförfattare och skrivande regissörer. Syftet är att lyfta fram författarna i regionen och möjliggöra nya samarbeten.

Emiliano Goessens, Frida Hallberg, initiativtagare till Manusfabriken, samt Marit Kapla, projektledare Lindholmen Science Park.

Initiativet kommer från Emiliano Goessens, regissör (30 grader i februari, Blå ögon, Molanders etc) och Frida Hallberg, producent, som båda arbetat mycket med manusutveckling. Manusfabriken möjliggörs genom stöd av Göteborgs Kulturförvaltning samt Lindholmen Science Park, som även bidrar med resurser i form av projektledning och administration.

-Manusfabriken är en rörelse som bygger på feedback från författare till författare. Vi tror att ett manus blir bäst av att utvecklas tillsammans med andra författare oberoende av vilken del av manusutvecklingen man befinner sig i. Manusfabriken erbjuder en modell med ekonomiska förutsättningar för att nå dit. Samtidigt är Manusfabriken ett sätt att tillvarata den enorma kraft och kompetens som finns på manusområdet i regionen och vidareutveckla den. Vi vill göra Göteborg till en självklar manusstad, säger initiativtagarna Emiliano Goessens och Frida Hallberg.

-I utvärderingen av Lindholmens projektfinansiering som gjorde i våras, var den tydligaste trenden att alla i branschen påtalade bristen på erfarna manusförfattare. Manusfabriken är ett sätt att åtgärda det, genom manusutveckling från författare till författare, kompetensutveckling och en gemensam presentation mot omvärlden via hemsidan, säger Marit Kapla, projektledare hos Lindholmen Science Park.

Bland Manusfabrikens författare/skrivande regissörer finns:

Åsa Lantz (Det mest förbjudna, Selma, Solisterna), Niclas Ekström (30 grader i februari, Molanders, Starke man), Lovisa Löwhagen (Hashtag, Andra avenyn, Starke man), Morgan Jensen (Tjockare än vatten, Medicinmannen, Hassel), Petra Revenue (Blå ögon, Isdraken, Wallander), Oskar Söderlund (Ettor & nollor, Offside, Simon och Ekarna), Gabriela Pichler (Äta sova dö, Skrapsår).

Läs mer på:

För mer information och intervjuer kontakta:

Marit Kapla, Lindholmen Science Park, Film & TV
marit.kapla@lindholmen.se

Frida Hallberg, Initiativtagare Manusfabriken
frida.hallberg@manusfabriken.se

Emiliano Goessens, Initiativtagare Manusfabriken
emiliano.goessens@manusfabriken.se

Lindholmen Science Park är en internationell samverkansmiljö för forskning, innovation och utbildning inom Transport, ICT och Media. Vi erbjuder en neutral utvecklingsmiljö där aktörer från näringsliv, akademi och samhälle tillsammans kan driva stora forsknings- och utvecklingsprojekt. Under snart 15 år har vi varit med och skapat framgångsrika samarbeten och innovationer.