Västsverige över 10 miljoner gästnätter för första gången

Svenska gästnätter och de utländska närmarknaderna ökar mest när västsvenska hotell, stugbyar, vandrarhem och campinganläggningar för första gången någonsin når över 10 miljoner kommersiella övernattningar under ett kalenderår. Totalt registrerades 10 357 268 övernattningar under 2019 - all time high och en ökning med nästan 450 000 jämfört med föregående år.

Fotograf: Jesper Anhede

- Det globala resandet ökar för varje år. I dessa tider, när klimatdiskussionen står högst upp på agendan känns det bra att konstatera att det är svenskarna själva som står för den största ökningen av gästnätter och därefter följs av närmarknaderna Storbritannien, Nederländerna, Danmark och Tyskland, säger Fredrik Lindén, vd Turistrådet Västsverige.

Ökad satsning på hållbar turism

Destinationen Västsverige listades nyligen på 16:e plats på New York Times lista över "52 places to go in 2020". I motiveringen framhölls regionen som en internationell föregångare när det gäller hållbar turism, där bland annat Ramsvik Stugby & Campings självförsörjande solcellsanläggning nämndes, liksom den stadsnära och med kollektivtrafik tillgängliga vandringsleden Gotaleden.

-Det är viktigt att vi som verkar inom den västsvenska besöksnäringen drar nytta av denna starka internationella position. Vi vill gå i framkant när det gäller att skapa hållbar turism som inte leder till onödig miljöpåverkan, och som uppskattas av både boende och besökare. Dessa tankar genomsyrar allt vi gör. Därför är det väldigt positivt att det är närmarknaderna som går mest framåt säger Fredrik Lindén.

Värt att notera - tre punkter

• Allt fler svenskar väljer att semestra i Västsverige. Antalet svenska gästnätter ökar med totalt 5,9 %, cirka 410 000, jämfört med 2018.
  • Hotell, stugbyar och vandrarhem som segment slår nytt årsrekord med 7,1 miljoner gästnätter – en ökning med 261 000 gentemot det tidigare rekordåret 2018.
  •  Campingsegmentet slår också nytt årsrekord med 3,3 miljoner gästnätter – en ökning med 188 000 gentemot det tidigare rekordåret 2018.

Klicka här för att läsa hela gästnattsrapporten för helåret 2019

Kontakta för mer information

Fredrik Lindén, vd Turistrådet Västsverige
Mail: fredrik.linden@vastsverige.com

Niklas Ranefjärd, statistik/analys, Turistrådet Västsverige
Mail: niklas.ranefjard@vastsverige.com

info@vastsverige.com

Turistrådet Västsverige är regionens helägda bolag för besöksnäringsfrågor och ska genom sin verksamhet bidra till näringslivets hållbara utveckling och marknadsföring av Västsverige som destination. Några av verksamhetens viktigaste uppgifter är att utveckla turismprodukter och genomföra kampanjer i syfte att locka fler besökare till destinationen, samt att driva Västsverige.com - den officiella webbplatsen för information om det turistiska utbudet i Västsverige.

Fotograf: Jesper Anhede

Gunnebo Slott och Trädgårdar och Lassalyckan vinner Årets Hållbarhetskliv11.11.2021 17:06:24 CET | Pressmeddelande

Idag delade Turistrådet Västsverige ut Årets Hållbarhetskliv för första gången. Priset gick till Gunnebo Slott och Trädgårdar och Lassalyckans fritidsanläggning/Ulricehamns kommun. Utmärkelsen går till en besöksnäringsverksamhet och ett kommunalt initiativ som belönas för sina insatser inom hållbar besöksnäring. Vinnarna hyllades i samband med årets Turistrådsdag, som arrangerades på biografen Bergakungen i Göteborg under torsdagen.

Hållbarhetsklivet växer fort – 350 företag och 35 kommuner har gått samman31.8.2021 08:00:00 CEST | Pressmeddelande

I november 2020 lanserade Turistrådet Västsverige Hållbarhetsklivet. Hållbarhetsklivet uppmuntrar såväl offentliga som privata aktörer inom Västsveriges besöksnäring att med gemensam kraft ställa om till ett hållbart samhälle. Hållbarhetsklivet växer sig allt starkare. I dagsläget har närmare 350 verksamheter och 35 kommuner i Västsverige anslutit sig och fler är på gång.