Turistrådet Västsverige

Västsveriges nya landskapsrätter presenteras på Skansen idag

Den 20 oktober presenteras Sveriges nya landskapsrätter på Skansen i Stockholm. Bli inspirerad av de läckra råvarorna och ta del av menyerna från Bohuslän, Dalsland och Västergötland.

Västra Götalands landskapsrätter har tagits fram i ett samarbete mellan Turistrådet Västsverige och Länsstyrelsen.

Vi är stolta över att kunna presentera moderna menyer bestående av unika lokala råvaror. Våra västsvenska restauranger och deras kockar har med stort engagemang och fokus på hållbarhet tagit fram rätter väl förankrade i respektive landskaps arv och historia, säger Jill Axelsson Pabst, projektledare, Turistrådet Västsverige.

Under 2023 kommer rätterna att tillagas i olika sammanhang, bland annat i samband med att Stockholm är Europas gastronomiska huvudstad detta år.

Bohusläns meny

Förrätt: Bohuslänsk tapas

• Spekemakrill, ägg 67, kantarellkräm, krispig svartkål och örter
  • Grebbestadsostron, fänkål, Fräkne tång gingelé, pepparrotsskum, sockertång och örter
  • Glasbakad kräftstjärt, friterad havssallad, syrad grädde, nyponrom och örter
  • Dryck: Klocktornets Gin, Fräkne tång och Musselbarens öl från Smögenbryggarn

Varmrätt

• Musselbullar, musselsåsskum, palsternackskräm, rårörda lingon, pressat äpple och örter
  • Dryck: Musselbarens öl från Smögenbryggarn

Dessert

• Äggost med Fräkne gransnaps, havtornskräm, havtornscrisp, rostad havresnö och granskott.
  • Dryck: Klocktornets Matsup Fräkne Gran

Dalslands meny

Förrätt

• Gäddquenell draperad i trädgårdsäpplen, picklade senapsfrön, rapsolja och gurkvatten, gurkpulver och gäddkaviar.
  • Dryck: Calvadal Cider från Edsleskog.

Varmrätt

• Bakad kaninrygg med rökt rotselleriterrin, rostad råg, hasselnötter, svampkräm, kaninsky, fermenterad ramslök, selleriblast och åbrodd.
  • Dryck: Pale Ale Smedjan från Brukskällan i Bäckefors.

Dessert

• Gul kantarellmousse med vit choklad, blåbärspärlor, gransnö, karamelliserad trattkantarell, blåbärskoralkex, björksavsirap, rödmyror och oxalis (harsyra).
  • Dryck: Kaffe från Hansens kafferosteri i Fengersfors samt Calvadal (Dalsländsk äppelsprit) från Edsleskog.

Västergötlands meny

Förrätt

• Oxcarpaccio, Vänerlöjrom och jordärtskocka
  • Dryck: Champagne André Heucq Heritage, Blanc de Mineure

• Kornotto, rotabagge och Wrångebäckost
  • Dryck: Helgas Hembrygd, från det lokala bryggeriet Qvänum mat & malt

• Äpplen, Ryttmästarbrännvin, havre och höglass
  • Dryck: Mousserande Äppelmust från Bramleys i Lidköping

Turistrådet Västsverige
Bergslagsgatan 2
40544 Göteborg (Gothenburg)

+46 (0)31-81 83 00http://www.turistradet.com

Turistrådet Västsverige är Västra Götalandsregionens helägda bolag för besöksnäringsfrågor. Genom vår verksamhet bidrar vi till en hållbar utveckling av den västsvenska besöksnäringen i samverkan med företag, kommuner och lokala turistorganisationer - allt i syfte att marknadsföra destinationen Västsverige. Turistrådet Västsverige driver också vastverige.com, den officiella webbplatsen för information om det turistiska utbudet i Västsverige.

Följ Turistrådet Västsverige

Senaste pressmeddelandena från Turistrådet Västsverige

Pressinbjudan: Årsmöte för Ett enat Bohuslän 8 mars7.3.2024 09:00:00 CET | Pressmeddelande

På fredag den 8 mars är det dags för årsmöte inom Ett enat Bohuslän, en samverkan mellan kommuner, turistorganisationer och besöksnäringsföretag. På Ulkeröds Gård i Hedekas träffas kommunstyrelseordföranden, oppositionsråd, kommunchefer och turistchefer från samtliga kommuner i Bohuslän samt representanter för besöksnäringen och Turistrådet Västsverige. Media hälsas välkomna under hela eller delar av mötet.