Västtrafik byter tidtabell den 19 augusti

På måndag återgår kollektivtrafiken i Västra Götalandsregionen till ordinarie tidtabell med tätare turer. Samtidigt börjar Västtrafiks nya elbussar rulla i Lidköping, Borås och Ale.

Tätare turer igen när kollektivtrafiken återgår till ordinarie tidtabell. På bilden Lindholmsallén i Göteborg. Foto: Eddie Löthman

När semestertiderna börjar lida mot sitt slut och skolterminens start närmar sig återgår kollektivtrafiken till ordinarie tidtabell med tätare turer för att möta upp det ökande resandet.

Samtidigt genomförs justeringar i trafiken. Det kan till exempel handla om nya hållplatser och avgångstider. Resenärer uppmanas söka sin resa i Reseplaneraren.

Läs mer om de trafikförändringar som sker i regionen på Västtrafiks hemsida.

Start för elbussar i flera städer
Måndagen den 19 augusti är även startdatumet för Västtrafiks nya elbussar att börja trafikera i Lidköping, Borås och Ale. Innan året är slut kommer totalt 60 nya elbussar tagits i trafik inom Västtrafiks område. Målet är att alla bussar inom stadstrafiken ska vara eldrivna innan år 2030.

Varje dag reser 430 000 personer med Västtrafik. Det är för dem vi finns till. Vi vill göra det enkelt och bekvämt att resa med kollektivtrafiken och samtidigt bidra till en hållbar samhällsutveckling. Västtrafik ägs av Västra Götalandsregionen och har cirka 900 linjer som körs av företag som upphandlats i konkurrens.