Västtrafik fortsätter med kroppsburen kamera

Kroppsburen kamera bidrar till att förhindra konflikter och hotfulla situationer ombord. Foto: Jeanette Larsson

Sedan hösten 2016 har Västtrafik tillsammans med SJ Götalandståg låtit tågvärdar på Västtågen att testa kroppsburen kamera i tjänsten. Resultatet har varit positivt och efter en utökning av testet under 2017 beslutas nu om ett permanent införande.

Som en del av det brottsförebyggande arbetet har Västtrafik och SJ Götalandståg beslutat om att införa kroppsburna kameror. Utvärderingen av testet där tågvärdar fick bära kamera visade att samtliga upplevde att den ökade tryggheten och säkerheten. Flera av tågvärdarna som deltagit i testet beskrev hur kameran upplevdes som att ha en extra kollega med ombord.

– Vi arbetar ständigt med trygghet och säkerhet i kollektivtrafiken på olika sätt. I detta arbete spelar tågvärdar en viktig roll för tryggheten och trivseln ombord, och vi vill skapa så goda förutsättningar som möjligt för att såväl vår personal som resenärer ska känna sig trygga i trafiken, säger Torvald Svahn, affärschef för tågtrafik på Västtrafik.

Kameran bärs i brösthöjd så att den syns tydligt. För inspelning krävs att personalen aktivt startar inspelning och det får bara ske när våld eller hot om våld förekommer. Allt material som spelas in är krypterat.

– Vi har en nollvision om hot och våld ombord på våra fordon. Kameran hjälper i arbetet med att stärka tryggheten ombord och förhindra att hot och våldsrelaterade incidenter uppstår. Vår förhoppning är att införandet leder till en bättre arbetsmiljö för personalen och tryggare resor för våra resenärer, säger Torvald Svahn.

Västtrafik arbetar löpande med att öka tryggheten och säkerheten i kollektivtrafiken. I det trygghetsskapande arbetet som till stor del bygger på samverkan mellan samhällsaktörer finns Västtrafik med som en del. Insatser av trygghetsvärdar, polismyndighet, väktare, ordningsvakter och volontärer är viktiga, liksom arbetet med utbildningar och informationsinsatser. Under vecka 26 kommer Västtrafik och SJ att vara på plats på plattformarna i Vänersborg, Trollhättan och Nödinge för att träffa kunder och dela ut informationsblad med fokus på trygghet och säkerhet ombord.

Västtrafiks presstjänst 0771-41 43 99
press@vasttrafik.se

Torvald Svahn, affärschef tåg

Nytt resecentrum i Gamlestaden17.8.2018 09:12Pressmeddelande