Västtrafik hyr lila tåg från Skåne

De två tågen är lila men kör för Västtågen under veckorna 18-23.

Under maj hyr Västtrafik två lila tåg från Skånetrafiken. Syftet är att göra plats för fler resenärer ombord, när avgångarna glesas ut i samband med ett banarbete på Västra Stambanan.

Med start den 1 maj kan Västtrafiks resenärer som åker tåg mellan Vara och Göteborg samt Borås och Göteborg få åka med lila tåg. Det är Västtrafik som har hyrt in två tåg, av modell X61, från Skånetrafiken.

Anledningen är att Trafikverket genomför ett banarbete på Västra Stambanan, som innebär att trafiken glesas ut på grund av enkelspårsdrift. För att säkra sittplatskapaciteten trots färre avgångar, hyr Västtrafik in de två tågen som har betydligt fler sittplatser än tågen de ersätter.

Tågen är lilafärgade men kör för Västtågen under veckorna 18-23. Tågen stannar på sina vanliga stationer. Västtrafiks biljetter gäller, biljettmaskiner och informationssystem är installerade ombord.

Västtrafik har beställt 40 nya tåg av Bombardier Transportation Sweden AB som levereras med start 2021.

Västtrafiks presstjänst 0771-41 43 99
press@vasttrafik.se

De två tågen är lila men kör för Västtågen under veckorna 18-23.

Nytt resecentrum i Gamlestaden17.8.2018 09:12Pressmeddelande

Lördagen den 18 augusti är det dags för invigning av Gamlestaden resecentrum. Då får en av kollektivtrafikens största knutpunkter i Göteborg en modern, trygg och tillgänglig mötesplats för resenärer och invånare. Välkommen på en invigning för alla åldrar. Västtrafiks nya resecentrum ligger på Gamlestads Torg, en stor och växande knutpunkt för kollektivtrafikens resenärer. Byggnationen startade våren 2016 och på lördag är det dags för invigning. – Gamlestaden är en stor knutpunkt för våra resenärer och området genomgår just nu en kraftig förändring med nya bostäder, handel och kontor. Därför är vi mycket glada över att kunna öppna upp för en modernare och tillgängligare mötesplats för resenärer och invånare, säger Stefan Ekman, infrastrukturchef på Västtrafik. Prognosen pekar på cirka 30 000 av- och påstigande resenärer från spårvagn, buss och tåg per dygn vid Gamlestads Torg år 2020, jämfört med dagens cirka 20 000 resenärer per dygn. Västtrafikbutik ska testa nya lösningar Det nya res

Västtrafik byter tidtabell den 20 augusti16.8.2018 13:32Pressmeddelande

Den 20 augusti återgår kollektivtrafiken i Västra Götalandsregionen till ordinarie tidtabell med tätare turer. Samtidigt genomförs förändringar av trafiken där det behövs och några linjer får nya avgångstider. Resenärer uppmanas söka sin resa i Reseplaneraren. Från och med måndagen den 20 augusti gäller en ny tidtabell för kollektivtrafiken i Västra Götalandsregionen. – Semestern är över och skolorna drar igång. Då återgår även kollektivtrafiken till ordinarie tidtabell. Eftersom att vi samtidigt passar på att göra förändringar som behövs vill vi uppmana våra resenärer att söka sin resa i förväg i Reseplaneraren, för att vara på rätt plats i rätt tid, säger Jarl Samuelsson, enhetschef på Västtrafik. Förändringar i Göteborgstrafiken I Göteborg får buss 330 mellan Kinna och Göteborg en ny start- och ändhållplats på Heden, istället för Åkareplatsen resecentrum. Förändringen görs på grund av begränsat utrymme på Åkareplatsen. Busslinjerna 35 och 135 läggs ihop och får linjenummer 35. Samti