Västtrafik hyr lila tåg från Skåne

De två tågen är lila men kör för Västtågen under veckorna 18-23.

Under maj hyr Västtrafik två lila tåg från Skånetrafiken. Syftet är att göra plats för fler resenärer ombord, när avgångarna glesas ut i samband med ett banarbete på Västra Stambanan.

Med start den 1 maj kan Västtrafiks resenärer som åker tåg mellan Vara och Göteborg samt Borås och Göteborg få åka med lila tåg. Det är Västtrafik som har hyrt in två tåg, av modell X61, från Skånetrafiken.

Anledningen är att Trafikverket genomför ett banarbete på Västra Stambanan, som innebär att trafiken glesas ut på grund av enkelspårsdrift. För att säkra sittplatskapaciteten trots färre avgångar, hyr Västtrafik in de två tågen som har betydligt fler sittplatser än tågen de ersätter.

Tågen är lilafärgade men kör för Västtågen under veckorna 18-23. Tågen stannar på sina vanliga stationer. Västtrafiks biljetter gäller, biljettmaskiner och informationssystem är installerade ombord.

Västtrafik har beställt 40 nya tåg av Bombardier Transportation Sweden AB som levereras med start 2021.

Västtrafiks presstjänst 0771-41 43 99
press@vasttrafik.se

De två tågen är lila men kör för Västtågen under veckorna 18-23.