Västtrafik säger upp avtal med Kronan

Västtrafik väljer att säga upp avtal om serviceresor med trafikföretagen Kronan Grupp och Kronan Transport, Kronan. Orsaken är kvalitetsbrister som har drabbat Västtrafiks kunder i Trestads- och Stenungsundsområdet.

Kronan har sedan 17 juni 2018 haft uppdraget att utföra delar av Västtrafiks serviceresor. Det handlar främst om skolresor, sjukresor samt färdtjänst i Trestadsområdet för kunder som inte har förutsättningar att resa med den allmänna kollektivtrafiken.

Kronan har haft problem ända sedan trafikstarten bland annat med förseningar och uteblivna resor som har drabbat Västtrafiks kunder. Kvalitetsbristerna har resulterat i att såväl kunder som Västtrafiks uppdragsgivare, som är Sektion Sjukresor i Västra Götalandsregionen och kommunerna i området, har lämnat in ett flertal klagomål. Kronan har inte lyckats åtgärda bristerna vilket nu innebär att Västtrafik säger upp 11 av företagets 29 avtal.

- Vi har sagt upp avtalen med Kronan eftersom resorna inte levt upp till de krav vi ställer på våra trafikföretag. Det handlar om omfattande kvalitetsbrister som inte åtgärdats trots upprepade påpekanden. Vi beklagar att vi inte har lyckats komma tillrätta med situationen, och då vår uppgift är att se till våra kunders bästa ser vi nu ingen annan lösning än att säga upp de berörda avtalen, säger Johan Wahn, Affärschef Anropsstyrd Trafik.

De uppsagda avtalen motsvarar drygt 60 fordon som framförallt utgår ifrån Stenungsund, Trollhättan, Uddevalla, Vänersborg, Göteborg* samt Orust och Tjörn. Redan tidigare har Västtrafik sagt upp ett avtal med Kronan som rör 10 fordon som har kört sjukresor i Göteborg.

För att skapa bästa möjliga förutsättningar för de trafikföretag som ska ta över, sker övergången i samband med höstlovet då det är mindre trafik, vecka 44.

* Västtrafik utför enbart sjukresor i Göteborg, färdtjänstresorna utförs av Göteborg Stad.