Västtrafik satsar på elbussar i Uddevalla

Västtrafik fortsätter sin satsning på elbussar i kollektivtrafiken. Från och med sommaren 2019 kommer 4 nya elbussar att trafikera stadstrafiken i Uddevalla.

Nu blir stadsbussarna i flera västsvenska städer renare och tystare. Efter ett beslut i Västtrafiks styrelse står det klart att 25 nya elbussar ska börja rulla i Uddevalla, Borås och Lidköping från och med juni 2019.

I Uddevalla blir det 4 elektriska citybussar som sätts in i trafik på linje 5. I Lidköping elektrifieras hela stadstrafiken och i Borås sätts 10 elektriska ledbussar in på linje 2.

– Det här är en mycket viktig satsning för att vi ska kunna nå målen om ett fördubblat resande samtidigt som vi ska minska utsläppen i kollektivtrafiken. Elbussarna kommer att bidra till renare luft, mindre buller och inte minst en behagligare resa för våra resenärer, säger Lars Holmin (M), ordförande i Västtrafiks styrelse.

Stora miljövinster
Det finns många fördelar med elbussar, inte minst i stadstrafiken. Eldrivna bussar är tysta och utsläppsfria och minskar problem med buller och dålig luftkvalitet.

– Vi ser mycket positivt på Västtrafiks satsning på elbussar och att vi tycker det är roligt att få vara en av kommunerna som är först ut, säger Sven Andersson, strateg samhällsplanering i Uddevalla Kommun.

Laddas i depå
Hur bussarna kommer att se ut är ännu för tidigt att säga. Tekniken väljs utifrån hur trafiken ser ut, där linjens längd och sträckning är avgörande faktorer. Men klart är att bussarna kommer att laddas i depå. Det innebär att ingen laddinfrastruktur kommer att byggas i gaturummet.

Teknikskiftet sker inom det befintliga trafikavtal som Västtrafik har med Bivab.

– Våra resenärer kan idag välja på ett stort turutbud i Uddevalla stad och resandet har ökat de senaste åren. Kan vi dessutom hjälpa till med att få en bättre stadsmiljö gällande buller och utsläpp, känner vi oss extra stolta. Christer Pettersson, vd på Bivab.

Bivab tar fram en helhetslösning för elbussarna. Från koncept, projektledning och laddinfrastruktur till drift, underhåll och trafikledning av trafiken på linjen. Västtrafik står för hela kostnaden som uppgår till 1,7 miljoner kronor per år.

Mer elbuss framöver
Västtrafik har fått i uppdrag av sin ägare, Västra Götalandsregionen, att påbörja en övergång till elbussar. Just nu utreds även elektrifiering av linje 60 i Göteborg och möjligheten att göra om hållplatsen Eketrägatan i Göteborg till ett elladdningsnav.

Lars Holmin (M), styrelseordförande Västtrafik 0705-62 62 79
Christer Pettersson, vd, Bivab, 031-105-985
Västtrafiks presstjänst, 0771-41 43 99, press@vasttrafik.se

Lars Holmin, styrelseordförande Västtrafik