Västtrafik storsatsar på elbussar i Borås

Snart rullar stadsbussar i Borås. Foto: Eddie Löthman

Västtrafik fortsätter sin satsning på elbussar i kollektivtrafiken. Från och med sommaren 2019 kommer 10 nya elbussar att trafikera stadstrafiken i Borås. Borås blir först ut i Sverige med elektriska ledbussar i reguljär kollektivtrafik.

Nu blir stadsbussarna i flera västsvenska städer tystare och renare. Efter ett beslut i Västtrafiks styrelse står det klart att 25 nya elbussar ska börja rulla i Borås, Lidköping och Uddevalla från och med juni 2019.

I Borås blir det 10 elektriska ledbussar* som sätts in i trafik på linje 2. I Lidköping elektrifieras hela stadstrafiken och i Uddevalla sätts 4 elektriska citybussar in på linje 5.

– Det här är en mycket viktig satsning för att vi ska kunna nå målen om ett fördubblat resande samtidigt som vi ska minska utsläppen i kollektivtrafiken. Elbussarna kommer att bidra till renare luft, mindre buller och inte minst en behagligare resa för våra resenärer, säger Lars Holmin (M), ordförande i Västtrafiks styrelse.

Stora miljövinster
Det finns många fördelar med elbussar, inte minst i stadstrafiken. Eldrivna bussar är tysta och utsläppsfria och minskar problem med buller och dålig luftkvalitet.

– Jag ser det här som första steget mot en fortsatt elektrifiering av stadstrafiken i Borås, och jag är säker på att nuvarande och nya resenärer kommer att uppskatta tystare bussar. Detta är en av många saker som behövs för att locka fler att ta bussen, så att biltrafiken på sikt kan minska och klimathotet mötas, säger Tom Andersson (MP), kommunalråd i Borås Stad.

Laddas i depå
Hur bussarna kommer att se ut är ännu för tidigt att säga. Tekniken väljs utifrån hur trafiken ser ut, där linjens längd och sträckning är avgörande faktorer. Men klart är att bussarna kommer att laddas i depå. Det innebär att ingen laddinfrastruktur kommer att byggas i gaturummet.

Teknikskiftet sker inom det befintliga trafikavtal som Västtrafik har med Nobina.

– För Nobina är det förstås oerhört glädjande att kunna fortsätta den positiva samverkan och utvecklingen med Västtrafik som lett till både fler och nöjdare kunder. Där vi genom vårt koncept Nobina Electrical Solutions går från teknik och tester till verklig nytta i kollektivtrafiken, säger Jan Bosaeus, vd på Nobina Sverige.

Nobina tar fram en helhetslösning för elbussarna. Från koncept, projektledning och laddinfrastruktur till drift, underhåll och trafikledning av de tre linjerna.

Mer elbuss framöver
Västtrafik har fått i uppdrag sin ägare, Västra Götalandsregionen att påbörja en övergång till elbussar. Just nu utreds även elektrifiering av linje 60 i Göteborg och möjligheten att göra om hållplatsen Eketrägatan i Göteborg till ett elladdningsnav.

* En ledbuss är en längre buss som är delad på mitten i två eller flera delar genom "dragspel".

Lars Holmin (M), styrelseordförande Västtrafik 0705-62 62 79
David Erixon, kommunikationschef Nobina, 0729-67 02 84
Västtrafiks presstjänst, 0771-41 43 99, press@vasttrafik.se

Snart rullar stadsbussar i Borås. Foto: Eddie Löthman