Västtrafik tar plats på elbilsmässa med hundra år gammal spårvagn

De första eldrivna spårvagnarna började rulla i Göteborg för över hundra år sedan. För att påminna om att hållbara fordon inte är någon nyhet deltar Västtrafik på elbilsmässan eCarExpo med en eldriven spårvagn från 1902.

Elektrifierad sedan 1902. Västtrafik ställer ut ett fordon som visar att kollektivtrafiken varit det mest miljövänliga sättet att resa i över hundra år. Foto: Christoffer Persson.

Många biltillverkare lanserar just nu elbilar som svaret på de växande problemen med koldioxidutsläpp och luftföroreningar. Men Västtrafik menar att kollektivtrafiken har varit lösningen i över hundra år.

– Svaret på många av våra storstadsutmaningar har funnits mitt framför näsan på oss länge – vi måste helt enkelt resa mer tillsammans. Elbilarna är viktiga i övergången till mer hållbara transporter, men de löser inte trafiksituationen. En elbil på vägen är fortfarande en bil på vägen, säger Lars Backström, vd på Västtrafik.

Kollektivtrafik redan hållbart
Syftet med att ställa ut på elbilsmässan är att rikta ljuset mot kollektivtrafik som det mest hållbara transportmedlet, men också att berätta om Västtrafiks storsatsning på elektrifiering. Under 2020 kommer 230 elbussar vara i trafik, vilket ger Göteborg den största elbussflottan i norra Europa. Och inom tio år är målet att all stadstrafik Västra Götaland ska vara helt eldriven.

– Många pratar om elbilsrevolutionen, men i nuläget görs uppskattningsvis bara en halv procent av alla bilresor i Sverige med elbil. I kollektivtrafiken i Västra Götaland görs 45 procent av alla resor med elfordon och nästa år blir siffran 65 procent. Vi uppmuntrar naturligtvis omställningen av bilindustrin, men att transformera en hel bransch tar tid. Att resa kollektivt är redan hållbart och nu tar vi ytterligare kliv, säger Lars Backström.

Västtrafiks vd, Lars Backström, deltar på Nordens största elbilsmässa, eCarExpo, för att lyfta kollektivtrafiken. Foto: Christoffer Persson.
Den ikoniska veteranspårvagnen M4, är inlånad från Spårvägssällskapet Ringlinien.  Foto: Christoffer Persson.
Den ikoniska veteranspårvagnen M4, är inlånad från Spårvägssällskapet Ringlinien. Foto: Christoffer Persson.

Varje dag reser 430 000 personer med Västtrafik. Det är för dem vi finns till. Vi vill göra det enkelt och bekvämt att resa med kollektivtrafiken och samtidigt bidra till en hållbar samhällsutveckling. Västtrafik ägs av Västra Götalandsregionen och har cirka 900 linjer som körs av företag som upphandlats i konkurrens.