Västtrafik testar nya hållbara tjänster

Nu testar Västtrafik, EC2B, Smart Resenär och SpaceTime två nya digitala resetjänster. Tjänsterna ska göra det enklare för människor att kombinera olika färdsätt och göra hållbara resval.

Nu deltar Västtrafik i två nya tester som ska göra det enklare för människor att kombinera olika färdsätt. Foto: Thomas Harrysson

Under sommaren testade Västtrafik och Göteborg Stads Parkering en ny digital tjänst för att främja hållbart resande i Göteborg. Nu deltar Västtrafik i två nya tester som ska göra det enklare för människor att kombinera olika färdsätt.

-        För oss är det viktigt att utvecklingen går åt rätt håll mot ett mer hållbart resande. Genom att låta våra tjänster vara tillgängliga på fler platser tror vi att det blir enklare för människor att göra hållbara val, säger Camilla Holtet, utvecklingschef på Västtrafik.

EC2B är en samlad digital tjänst där hyresgäster och boende kan köpa biljett och resa med olika resetjänster som kollektivtrafik, lånecyklar, bilpool, hyrbil, taxi, samåkning, och hemleverans. Först ut att prova EC2B blir boende i ett av Riksbyggen nybyggt bostadskvarteri Göteborg.

-        Piloten ger oss möjlighet att testa på vilket sätt boende i nya fastigheter vill använda och köpa kollektivtrafik tillsammans med andra transporttjänster. Ambitionen är att EC2B-tjänsten ska vara ett attraktivt alternativ till att äga en egen bil och uppmuntra till mer hållbara transportalternativ, säger Björn Wendle, VD på EC2B Mobility.

Köp biljett på jobbet
Den andra tjänsten heter SpaceTime och är en reseplattform för organisationer. Med tjänsten kan användarna boka, köpa biljetter och bokföra sin resa i en och samma tjänst, till exempel för resor med Västtrafik. Testet genomförs tillsammans med tre stadsdelsförvaltningar* i Göteborg vars medarbetare ska få testa och utvärdera SpaceTimes tjänst.

Testerna pågår under 2018-2019 och görs i samarbete med biljettföretaget SmartResenär, som sköter beställning, betalning och leverans av biljetterna i de bägge tjänsterna.

Genomförandet av testet med EC2B får finansiellt stöd från Vinnova, Sveriges innovationsmyndighet via det nationella kraftsamlingsprojektet Kompis. Testerna är även en del av forskningsprojektet iMove.

* Stadsdelsförvaltningarna som testar SpaceTime är Östra Göteborg, Örgryte-Härlanda och Västra Göteborg

Västtrafik presstjänst 0771-41 43 99, press@vasttrafik.se
Björn Wendle, EC2B, 0702 69 95 09
Gunnar Granberg, SpaceTime, 070-3199598
Håkan Göransson SmartResenär, 0704 54 95 10

Camilla Holtet, enhetschef utveckling. Foto: Thomas Harrysson

541 23 Skövde

Skyddsstopp påverkar spårvagnstrafiken18.8.2020 14:23:33 CESTPressmeddelande

Skyddsombuden på Göteborgs Spårvägar har varslat om skyddsstopp för alla spårvagnar av typen M28 och M29 (de äldre modellerna) från och med idag kl. 13:00. Vagnarna tas ur trafik, vilket innebär inställda avgångar. Västtrafik förstärker med så många bussar som möjligt men det förväntas ändå orsaka stor trängsel på de spårvagnar som är i trafik. Västtrafik uppmanar därför alla sina resenärer att undvika onödiga resor så långt det är möjligt. Orsaken till skyddsstoppet är värmen. Västtrafik följer läget och kommer att uppdatera informationen löpande på sin hemsida.