Västtrafik testar nya sätt att boka färdtjänst

Berit Jildenhed tillsammans med sin ledarhund Eddie. Foto: Eddie Löthman

Västtrafiks resenärer i Skövde, Skara och Götene får nu möjlighet att testa att boka färdtjänst via internet och app. Syftet med testet är att kunna erbjuda fler sätt att boka sin färdtjänstresa på.

Tidigare har det endast varit telefon som gällt för att boka resa med färdtjänst. Men i det pilotprojekt som nu startar kommer Västtrafik låta de som reser med färdtjänst i Skövde, Götene och Skara testa att boka färdtjänst via internet och app.

– Det har funnits önskemål från våra resenärer om fler sätt att boka sin färdtjänstresa på. Webbsidan och appen ger fler möjligheter att boka, för det är ju inte alltid man har möjlighet att ringa ett samtal, säger Botond Rajna, som är projektledare för testet.

Ha koll på resandet
Via internet eller appen går det att boka sin resa när som helst på dygnet och enkelt hålla koll på sina bokade resor. Det går också att bli ombud och hjälpa någon annan att boka resor.

En resenär som är positiv till initiativet heter Berit Jildenhed.

– Sitter man i möten och saknar möjlighet att ringa till beställningscentralen är det smidigt att med ett par klick kunna boka sin resa i appen, säger Berit.

Pilotprojektet har sin start idag, den 2 juli, och ska ge svar på hur kunderna upplever det nya sättet att boka sin resa och säkerställa att tekniken fungerar. Västtrafik kommer genomföra kundundersökningar under testperioden och sedan utvärdera resultatet.

De som önskar beställa färdtjänst via telefon kan göra det även i fortsättningen genom att ringa till Västtrafiks beställningscentral.

Västtrafiks presstjänst, 0771-41 43 99
Press@vasttrafik.se

Berit Jildenhed tillsammans med sin ledarhund Eddie. Foto: Eddie Löthman

Nytt resecentrum i Gamlestaden17.8.2018 09:12Pressmeddelande