Västtrafik vill få boråsarna att gå

Efter coronautbrottet har kollektivtrafikresenärer ändrat sina resvanor. Fler väljer att gå eller cykla framför kollektivtrafiken. För att förstärka den positiva trenden och minska trängsel vill Västtrafik få fler skolelever i Borås att gå.
Västtrafik vill uppmuntra de som har möjlighet att gå hela eller delar av sin resa. Foto: Thomas Harrysson.

Bland kollektivtrafikresenärer är det fler som väljer att köra bil och fler som väljer att cykla mer. Men den största ökningen syns bland de som går. I en undersökning som gjordes i våras svarar över 30 procent att de går mer nu jämfört med innan coronaviruset började spridas. Trots det uppstår trängsel på vissa linjer.

Kan minska trängsel
I Borås har trängsel framför allt uppstått i centrum, ofta mellan hållplatser som har anknytning till en skola. Med initiativet Gå för Borås vill Västtrafik uppmuntra gymnasieelever att gå eller cykla hela eller delar av sina resor. Syftet är att minska trängsel i kollektivtrafiken och göra plats ombord.

– Om fler har möjlighet att gå istället för att ta bussen i centrala Borås så uppmuntrar vi till det. På så sätt kan vi på ett solidariskt sätt göra det tryggt för dem som verkligen behöver åka kollektivt, säger Lars Backström, VD på Västtrafik.

Utöver att vilja minska trängseln tar initiativet fasta på andra fördelar med att gå.

– Förutom att ge motion, vilket gör att man mår bättre, så har gång det i särklass lägsta ekologiska fotavtrycket. Det ligger helt i linje med vår vision att göra hållbart reande till norm, säger Lars Backström.

En av flera åtgärder
Sedan coronapandemin startade har Västtrafik arbetat för att minska trycket på kollektivtrafiken. Trafiksituationen följs dagligen upp och förstärkningstrafik sätts in där det finns mest behov. Andra exempel på åtgärder är värdar, utrop, fönsterskyltar och informationsinsatser i digitala kanaler. Samtidigt fortsätter Västtrafik att be resenärer att undvika onödiga resor.

– Om fler går hela eller delar av sin resa gör det stor skillnad. Tittar man på resor genom centrala Borås så tar resorna inte mer än en kvart, tjugo minuter att gå. Exempelvis så ligger både Almåsgymnasiet och Bäckängsgymnasiet endast cirka 1 500 meter från Borås centralstation, säger Lars Backström.

Fakta:
Initiativet Gå för Borås kommer att synas i sociala medier samt på gator och hållplatser i Borås vecka 37-40. Bland annat har Västtrafik tagit fram kartor som visar avståndet till och från skolor och centrala delar av Borås för att uppmuntra till att gå kortare sträckor. Initiativet är en del av arbetet med handlingsplanen för Borås stadstrafik som genomförs i samverkan mellan Västtrafik, Borås Stad och Nobina.

Undersökningen
Undersökningen är gjord av undersökningsföretaget Point! i samarbete med Norstat. Undersökningen är utformad som en riksrepresentativ webbundersökning genom 1000 intervjuer via webbenkät. Undersökningen genomfördes under vecka 14 – 19. Sifforna från undersökningen stöds också av Västtrafiks egen resandestatistik

En av kartorna som Västtrafik har tagit fram. Bild: Västtrafik
Lars Backström, vd Västtrafik. Foto: Eddie Löthman.