Västtrafiks mest kreativa kritiker tar plats i podcasten Nästa hållplats

I Västtrafiks podcast Nästa hållplats gästas Västtrafiks vd Lars Backström av Anders Westgerd som arbetar för mänskliga rättigheter för personer med funktionsnedsättning. Anders Westgerd är en av Västtrafiks skarpaste och mest kreativa kritiker och en flitig opinionsbildare i samhällsdebatten.

Den 7 mars har Västtrafiks podcast Nästa hållplats nypremiär. I fokus för podden står de krafter och pådrivande trender som förändrar samhället och som i sin tur påverkar morgondagens resande: globalisering, urbanisering, individualisering, digitalisering, jämlikhet och hållbar utveckling.

I avsnittet möter Lars Backström Anders Westgerd, verksamhetschef för GIL, Göteborgskooperativet för Independent Living, för ett samtal om tillgänglighet, civil olydnad, hur man utmanar gamla strukturer och använder humor och provokation som verktyg för att nå förändring.

— Anders berör, berikar och ger mig, och kommer att ge alla som lyssnar, nya perspektiv på hur både fysisk tillgänglighet och bemötande i samhället kan förbättras, säger Lars Backström, vd på Västtrafik.

Lyssna på podcasten här.

För att belysa tillgänglighetsfrågorna ytterligare lånar Västtrafik ut sitt Instagramkonto till Jon Klarström och hans son Mio som använder rullstol under en vecka, med start måndagen den 12 mars.

Fakta om Nästa hållplats:
I podcasten Nästa hållplats möter Västtrafiks vd Lars Backström intressanta personer som ger sina svar på vart vi är på väg och hur Västtrafik kan bidra för att ta oss dit. I nästa avsnitt får vi träffa Pia Sandvik, vd på RISE. Tidigare har Lars Backström bland annat gästats av Darja Isaksson, Jan Jörnmark och Ann-Sofie Hermansson.

press@vasttrafik.se

Nästa hållplats med Anders Westgerd