Västtrafiks nya drag mot trängsel – vill få fler att gå

Efter coronautbrottet har kollektivtrafikresenärer ändrat sina resvanor. Ny statistik visar att fler tar sig fram till fots. För att förstärka den positiva trenden och minska trängsel drar Västtrafik nu igång ett nytt initiativ för att få ännu fler att gå.

Västtrafik har tagit fram en ny linjenätskarta där antalet steg mellan hållplatser står utskrivet för att på ett enkelt sätt inspirera folk att gå. Bild: Västtrafik.

Bland kollektivtrafikresenärerna är det fler som väljer att köra bil, fler väljer att cykla mer men den största ökningen syns bland de som går. Över 30 procent svarar att de går mer nu jämfört med innan coronaviruset började spridas i Sverige, visar en ny undersökning. Trots det uppstår trängsel på vissa linjer.

Kan minska trängsel
Nu startar Västtrafik ett nytt initiativ för att öka andelen som går i centrala Göteborg. Initiativet går under parollen Gå för Göteborg och syftar till att uppmuntra alla som har möjlighet att gå eller cykla. Syftet är att minska trängsel i kollektivtrafiken och göra plats ombord för dem som behöver resa kollektivt.

– Om fler har möjlighet att gå istället för att ta spårvagn eller buss i centrala Göteborg så uppmuntrar vi till det. På så sätt kan vi på ett solidariskt sätt göra det tryggt och säkert för dem som behöver åka kollektivt, säger Lars Backström, VD på Västtrafik.

Se också: Lars Backström uppmanar Västtrafiks resenärer att gå mer (video)

– Om fler går hela eller delar av sin resa gör det stor skillnad. Tittar man på centrala Göteborg så tar de vanligaste resorna inte mer än en kvart, tjugo minuter att gå. Mellan Brunnsparken och Götaplatsen är det till exempel bara 2000 steg, säger Lars Backström.

Infört flera åtgärder
Sedan coronapandemin startade har Västtrafik infört en rad andra åtgärder för att minska trycket på kollektivtrafiken. Förstärkningstrafik, en tillfällig extralinjefysiska åtgärder och informationsinsatser är några exempel på åtgärder som har gjorts för att minska trängseln ombord. Västtrafik har även värdar ute i trafiken för att både räkna resenärer och hjälpa dem att hålla avstånd.

Fakta:
Initiativet Gå för Göteborg
Västtrafik har tagit fram en ny linjenätskarta där antalet steg mellan hållplatser står utskrivet för att inspirera folk att gå. Det blir också en bred informationskampanj på samma tema, bestående av bland annat ett trettiotal unika stortavlor i centrala stan där antal steg redovisas för vanliga resor.

Samtidigt genomför Göteborgs Stad insatser runt om i staden för att uppmuntra till ökat cyklande.

Undersökningen
Undersökningen är gjord av undersökningsföretaget Point! i samarbete med Norstat. Undersökningen är utformad som en riksrepresentativ webbundersökning genom 1000 intervjuer via webbenkät. Undersökningen genomfördes under vecka 14 – 19. Sifforna från undersökningen stöds också av Västtrafiks egen resandestatistik

Lars Backström, VD Västtrafik. Foto: Eddie Löthman.
Exempel på hur kampanjen kommer att synas i Göteborg. Bild/montage: Västtrafik.
Exempel på hur kampanjen kommer att synas i Göteborg. Bild/montage: Västtrafik.

Varje dag reser 430 000 personer med Västtrafik. Det är för dem vi finns till. Vi vill göra det enkelt och bekvämt att resa med kollektivtrafiken och samtidigt bidra till en hållbar samhällsutveckling. Västtrafik ägs av Västra Götalandsregionen och har cirka 900 linjer som körs av företag som upphandlats i konkurrens.