Vattenförbrukningen minskar i Uppsala för tionde året i rad

På fredag firas Världsvattendagen runt om i världen. Det firar vi i Uppsala med att sträcka lite extra på oss. För tionde året i rad har vattenförbrukningen minskat och är nu nere på 140 liter per Uppsalabo och dag.

– Smartare hushållsmaskiner för disk och tvätt samt snålspolande kranar står för stora delar av besparingarna, säger Bertil Lustig, VA-chef på Uppsala Vatten.

Vattenförbrukningen per person har minskat från 165 liter per Uppsalabo och dag 2008 till 140 liter per Uppsalabo och dag 2018. Uppsalas totala vattenförbrukning har dock inte minskat, utan ligger kvar på samma nivå. Detta beror på att Uppsala kommun under samma period har ökat med omkring 35 000 personer.

Varje liter vatten som används kräver resurser i form av till exempel energi för att driva pumpar och kemikalier för att rena vattnet. Om alla Uppsalabor minskar sin vattenförbrukning med 1 liter per dag så sparar vi 200 000 liter vatten. På ett år blir det en besparing på nästan fem fulla vattentorn.

Hur mycket lägre kan hushållens vattenförbrukning bli?

– Sverige är absolut inte bäst i klassen. I till exempel Tyskland ligger vattenförbrukningen på omkring 120 liter per person och dag, så det finns potential att komma lägre även i Sverige. Det finns mycket du kan göra i vardagen som privatperson för att påverka din vattenförbrukning. Du kan till exempel duscha istället för att bada och inte ha rinnande vatten när du borstar tänderna. Se till att inte ha droppande kranar och läckande toaletter. Och använd inte dricksvatten för bevattning, det är bättre att låta regnvattnet sköta rabatterna, säger Bertil Lustig.

Hushållens vattenförbrukning i Uppsala

År och liter per person