Vattenindustrin

Vattenindustrin – det självklara valet!

Att branschföreningen byter namn är en självklarhet för Göran Arnkil. Han tycker att namnet talar för sig självt och att namnet Vattenindustrin inte behöver någon ytterligare förklaring.

- ”Vi är ett antal industriföretag som har ett gemensamt uppdrag – att förse omvärlden med rent vatten till ett acceptabelt pris. För att klara det behöver vi en stark branschorganisation som för vår talan.”

Det berättar Göran Arnkil på Nordic Water AB. Han har länge varit verksam och drivande inom Vattenindustrin och som styrelseledamot en av initiativtagarna bakom namnbytet. Under hela sitt yrkesverksamma liv har han arbetat med vattenrening i någon form. Som VD för Nordic Water och sedermera delägare har han varit en frontperson i bolagets expansion internationellt.

- ”Efter många år som VD tyckte jag att det var dags att ta ett steg tillbaka och lämna över till andra. Men behovet av rent vatten växer ständigt och vårt arbetsområde är oändligt. Våra produkter och tekniska lösningar exporteras idag över hela världen. Mitt engagemang och intresse för problematiken att rena vatten, världen runt är fortsatt stor”, berättar Göran.

Gemensamma budskap

Göran betonar vikten av att ha en stark branschorganisation som kan forma gemensamma budskap och adressera dem till politiker och beslutsfattare. Branschen står inför en rad utmaningar som de olika instanserna måste lösa gemensamt.

- ”Först och främst måste vi förstå att rent vatten kostar pengar. Det har gått upp för många kommunpolitiker när de inser att vatten- och reningsverken måste renoveras och byggas ut i takt med att befolkningen ökar. På många håll krävs stora investeringar, som vi bara sett början på. Dessutom ställs vi inför ökade krav på rening av kemikalier och läkemedelsrester. Det är viktiga frågor som Vattenindustrin driver, men som kanske blir ännu tydligare när vi har vårt nya namn. Då slipper man ödsla tid och energi på att förklara vad vi står för utan kan gå direkt på frågan”, fortsätter Göran.

Lätt yrkesval

Göran hoppas att många unga människor ska inse hur otroligt viktig och intressant vattenfrågan är. Det handlar om människor, miljö och möjlighet att verkligen göra skillnad.

- ”Rent vatten kan vara skillnaden mellan liv och död, och den är lika viktig överallt på vår jord. Det är ett lätt yrkesval”, avslutar han.

Vattenindustrin
Box 5510, Storgatan 5

08-782 08 50http://www.vattenindustrin.se

Samlad kompetens för framtidens vatten.

Vattenindustrin är branschorganisationen för konsulter, entreprenörer och produktleverantörer inom vattenrening och vattenbehandling. Vi arbetar för att skapa resilienta och långsiktiga lösningar där medlemmarna bidrar med innovation och kompetens för hållbara lösningar i ett gott affärsklimat.

Vattenindustrin har sitt hos Teknikföretagens Branschgrupper AB.

Följ Vattenindustrin

Senaste pressmeddelandena från Vattenindustrin

Vattenindustrin lanserar gemensamt Internship Program 202426.10.2023 06:55:00 CEST | Pressmeddelande

Vattenindustrin står inför ett generationsskifte. Samtidigt finns ett mycket stort investeringsbehov i VA och utvecklingen går snabbare än någonsin tidigare. Sammantaget innebär detta att vi inte bara behöver ersätta de som går i pension, vi behöver också attrahera fler och nya typer av kompetenser. För att locka unga att välja en karriär inom vatten lanserar Vattenindustrin ett Internship program som kommer att sträcka sig över sommaren 2024.

Novusrapport: 9 av 10 kommuner har behov av underhåll och investeringar i vattentjänster25.10.2023 10:05:02 CEST | Nyheter

I en kartläggning anser 88 procent uppger att de har ett mycket eller ganska stort behov av underhåll och investeringar och 83 procent svarar att underhåll och investeringar i vattentjänster är ganska eller mycket högt prioriterat. Samtidigt säger 45 procent att de saknar eller inte vet om det finns en budget som täcker behovet av dessa investeringar enligt rapporten “Temperaturen på Vatten-Sverige" som Novus genomfört på uppdrag av Mötesplats Vatten2023.