VATTENSKIDOR - Dubbel Grand Slam och lagguld till Sverige på SYC 2022!

I helgen har 2022 års Scandinavian Youth Championship gått av stapeln på SIAP’s fantastiska arena, strax utanför Skarnes i Norge. Nytt för i år är att det öppnades upp för en Open-klass. Med representanter från U-14 upp till Open mönstrade Sverige ett merittyngt lag med 16 atleter.

Samtliga av de svenska atleterna presterade fantastiska resultat, ledda av Elliot Westlund och Tim Törnquist som båda två stod för varsin Grand Slam! Det vill säga seger i samtliga grenar samt Overall! Båda atleterna levererade fina resultat och Tim nådde en milstolpe i karriären med ett slalomresultat på 2,00/58/10.25

I U-14 klassen tog Tuva-Lisa Ronnerfors hem guldet i slalom genom att tangera det svenska rekordet 2,00/52/12.00 från tidigare i år. Märta Olsson presterade stabil åkning och knep ett silver i paradgrenen Trick.

Herrar U-17 - vilket getingbo! Förutom Elliots makalösa Grand Slam gav samtliga av grabbarna starka formbesked inför kommande mästerskap. Viktor Råström fick med sig inte mindre än 3 bronsmedaljer. Leo Cederquist tog ett silver med guldsmak i slalom efter hård fight om första platsen innebärande säråkning mot Elliot Westlund. Victor Blomqvist fortsätter att leverera nya personbästa i Hopp och får med sig dubbla silver hem till Nora.

I U-21-klassen hade vi två debutanter på damsidan i Elsa Bergsgård och Ella Björlin. Elsa tog ett bergsäkert Guld i Trick och Ella bärgade inte mindre än tre Silver och ett Guld under helgen, toppat med ett prydligt personbästa i hopp.

På herrsidan dominerade de svenska U21-åkarna totalt, Tim Törnquist, Charlie Westlund och Simon Aldman såg till att slalompallen var helt blågul efter riktigt övertygande åkning. Givetvis sticker Tim’s passering igenom 10.75 ut som en av helgens absoluta höjdpunkter! Precis som hans lika dominerande Grand Slam.

Även i hopp och trick blev det svenska topplaceringar efter stabila resultat.

För första gången i modern tid välkomnades även Open-åkare till detta Nordiska Mästerskap. Sverige representerades av Sandra Gustafsson, Linnéa Cederquist, Felix Blomqvist, Dan Rudhag och Noa Johansson. Bra åkning och representation i alla grenar innebar flertalet medaljer även här!

Sammanfattningsvis blev det hela 41 svenska pallplatser där samtliga atleter tog minst en medalj. Detta toppades med seger i den åtråvärda lagtävlingen!

Med många deltagare blev det ett par sena kvällar, men i sällskap av goda nordiska vänner, både gamla och nya var det ett stort nöje. Ganska kraftfulla vindar gjorde förhållandena stundtals utmanade, men tack vare den otroligt fina arenan och professionella arrangemanget som NVWF presenterade blev mästerskapet en helg att minnas.

Se alla resultat från detta mästerskap HÄR

Vi vill rikta ett stort tack till alla deltagare och arrangörer för en fantastiskt rolig helg!

Text och bilder av lagkaptenerna Jimmie Westlund, Pär Ronnerfors och Johan Thyr

Elliot Westlund t.v. och Tim Törnquist vann varsin Grand Slam!