Växande intresse från utlandet att skidsemestra i klassiska Sälen

Den traditionella skidorten Sälen som svenskar vallfärdat till sedan 60-talet börjar på allvar locka turister från utlandet. Under den gångna vintern ökade turismen till SkiStars anläggningar i Sälen från utlandet med 21 %*. Första turisten ankom till Sälen redan på 30-talet, 1966 togs första stolliften i drift i Hundfjället, 1997 förvärvade SkiStar Tandådalen-Hundfjället vilket då skapade Sveriges största gemensamma skidanläggning. I december får SkiStars skidområden i Sälen en av världens bästa accesser för utländska gäster med bara 10-25 minuter från en internationell flygplats.

Sälen på 70- och 80- talet och terminalbyggnaden på flygplatsen som öppnar i december 2019

- Vi har sett ett växande intresse från flera utländska marknader de senaste åren och i synnerhet nu det sista året. Inför kommande vinter ser intresset ut att accelerera. Det finns en nyfikenhet för det Skandinaviska, vår miljö och luft upplevs exotisk och frisk. Med 100 nedfarter och nordens största knappliftsystem erbjuder vi en bred skidprodukt som passar en stor mängd barnfamiljer oavsett nationalitet, säger Jonas Bauer som är destinationschef för SkiStar Sälen.

Utvecklingen av fjällområdet från Lindvallen via Högfjället och upp till Tandådalen-Hundfjället har fått ett ordentligt uppsving de senaste 10-12 åren. Byggnationen av SkiStars lodge och Experium i Lindvallen var startskottet på en utvecklingsfas. Sista tidens byggnation av den internationella flygplatsen på Mobergskölen i Rörbäcksnäs har gjort att utvecklingen tagit fart på allvar igen och ett stort antal entreprenörer utvecklar på flera fronter.

- En stor bädd- och boende expandering pågår inom SkiStar Sälen, från Hundfjället till Lindvallen. På skidtorget i Tandådalen fortsätter utvecklingen av restaurangutbud, dagligvaruhandel och shopping med fokus att göra skidsemestern ännu mer enkel och bekväm. I Hundfjället har första spadtaget tagits för byggnationen av en helt ny lodge. I och med öppnandet av Scandinavian Mountains Airport i december är vi övertygade om att intresset kommer växa ännu mer från flera marknader och inte minst så blir det närmare till oss från fem Svenska städer med BRA´s flyglinjer, avslutar Jonas Bauer.

*Fakta bokningsstatistik SkiStar AB, utländska gäster, antalet objektsnätter. Majoriteten är från England, Finland och Tyskland (ej Danska inräknade).

+ 21 % säsongen 18/19 jämfört med säsongen 17/18

+ 12 % nuvarande bokningsläge jämfört med samma tid föregående år

Sälens Historia

Påsken 1937 tog Högfjällshotellet emot sina första gäster. Första slalombacken byggdes 1946 vid Sälenstugan (Sälfjällstorget, Lindvallen) och 7 april hölls den första slalomtävlingen där också Sveriges första linbana invigdes 1949. I Lindvallen kunde Bertil Lind med son dagen före julafton 1967 åka Lindvallens första lift och skidbacke. 1978 övertogs Lindvallen av bröderna Erik och Mats Paulsson från Förslöv i Skåne. 1963 uppfördes de första stugorna i Tandådalen och Nils Gerremo byggde Tandådalens första lift. Initiativet till utbyggnad av Hundfjället togs i början av 1960-talet av Rörbäcksnäsbor. Det dröjde till 1966 för invigning av skidbacke och 2-stolslift. På 1980-talet skedde en stor boendeutveckling i Lindvallen och boendeområdet blev störst i landet bland fjällanläggningar. 1997 förvärvades Tandådalen-Hundfjället av Sälenstjärnan AB (nuvarande SkiStar AB från 1999) och blev då Sveriges största gemensamma skidanläggning. SkiStar Lodge i Lindvallen byggdes 2003 och 2009 invigdes upplevelseanläggningen Experium i Lindvallen. Boenden, liftar och skidbackar har byggts genom åren och inte minst har skidfaciliteterna för barn utvecklats med barnaktiviteter, barnområden, rullband och knappliftar. Under våren 2019 togs första spadtaget för den nya lodgen som byggs på Hundfjället och i december 2019 invigs Scandinavian Mountains Airport. Den internationella flygplatsen är belägen endast 10 minuter från Hundfjället och 25 minuter från Lindvallen.

För mer information:

Jonas Bauer, SkiStars destinationschef i Sälen, tele: 070- 635 65 66, mail: jb@skistar.com

Destinationschef SkiStar Sälen
Barnens Sälen
Byggnation av SkiStar Lodge Hundfjället

Attraktiv arbetsgivare för unga åker ut på rekryteringsturné19.8.2019 14:15:28 CESTPressmeddelande

Det är populärt att söka jobb i svenska och norska fjällvärlden och just nu pågår rekryteringen av vinterns nya medarbetare. Nytt för i år är att söka vinterns nya medarbetare genom att besöka utvalda städer. Det är Karlstad, Göteborg, Helsingborg, Linköping, Stockholm, Gävle och Östersund som får besök av SkiStars rekryterare. Reseföretaget SkiStar har gett över 11 000 unga mellan 18 – 24 år arbete de senaste 10 åren och får varje år in tusentals nya ansökningar.

Nu lanserar SAS flyglinjer från Danmark och England till den nya flygplatsen mellan Sälen och Trysil12.8.2019 09:15:02 CESTPressmeddelande

SAS satsar på Sveriges och Norges största skidorter Sälen och Trysil genom att redan från start i december, när nya flygplatsen invigs, lansera tre flyglinjer. Den 28 december landar de första engelsmännen på nya Scandinavian Mountains Airport och redan dagen efter anländer danskar från både Köpenhamn och Ålborg. Både den danska och engelska marknaden är viktiga och har växande positiva trender.

Nu lanceres direkte fly fra København og Aalborg med SAS til Sälen og Trysil12.8.2019 09:13:26 CESTPressmeddelande

Nu bliver det både nemmere og hurtigere at komme til Sveriges og Norges største skisportssteder, Sälen og Trysil, med direkte fly fra København og Aalborg. Adgangen til skiløb i de to lande bliver blandt de bedste i verden med blot 10 minutters transporttid til Sälens nærmest beliggende skiområde Hundfjället, og blot 40 minutter til Trysil fra den nye lufthavn Scandinavian Mountains Airport.