Växande intresse från utlandet att skidsemestra i klassiska Sälen

Den traditionella skidorten Sälen som svenskar vallfärdat till sedan 60-talet börjar på allvar locka turister från utlandet. Under den gångna vintern ökade turismen till SkiStars anläggningar i Sälen från utlandet med 21 %*. Första turisten ankom till Sälen redan på 30-talet, 1966 togs första stolliften i drift i Hundfjället, 1997 förvärvade SkiStar Tandådalen-Hundfjället vilket då skapade Sveriges största gemensamma skidanläggning. I december får SkiStars skidområden i Sälen en av världens bästa accesser för utländska gäster med bara 10-25 minuter från en internationell flygplats.

Sälen på 70- och 80- talet och terminalbyggnaden på flygplatsen som öppnar i december 2019

- Vi har sett ett växande intresse från flera utländska marknader de senaste åren och i synnerhet nu det sista året. Inför kommande vinter ser intresset ut att accelerera. Det finns en nyfikenhet för det Skandinaviska, vår miljö och luft upplevs exotisk och frisk. Med 100 nedfarter och nordens största knappliftsystem erbjuder vi en bred skidprodukt som passar en stor mängd barnfamiljer oavsett nationalitet, säger Jonas Bauer som är destinationschef för SkiStar Sälen.

Utvecklingen av fjällområdet från Lindvallen via Högfjället och upp till Tandådalen-Hundfjället har fått ett ordentligt uppsving de senaste 10-12 åren. Byggnationen av SkiStars lodge och Experium i Lindvallen var startskottet på en utvecklingsfas. Sista tidens byggnation av den internationella flygplatsen på Mobergskölen i Rörbäcksnäs har gjort att utvecklingen tagit fart på allvar igen och ett stort antal entreprenörer utvecklar på flera fronter.

- En stor bädd- och boende expandering pågår inom SkiStar Sälen, från Hundfjället till Lindvallen. På skidtorget i Tandådalen fortsätter utvecklingen av restaurangutbud, dagligvaruhandel och shopping med fokus att göra skidsemestern ännu mer enkel och bekväm. I Hundfjället har första spadtaget tagits för byggnationen av en helt ny lodge. I och med öppnandet av Scandinavian Mountains Airport i december är vi övertygade om att intresset kommer växa ännu mer från flera marknader och inte minst så blir det närmare till oss från fem Svenska städer med BRA´s flyglinjer, avslutar Jonas Bauer.

*Fakta bokningsstatistik SkiStar AB, utländska gäster, antalet objektsnätter. Majoriteten är från England, Finland och Tyskland (ej Danska inräknade).

+ 21 % säsongen 18/19 jämfört med säsongen 17/18

+ 12 % nuvarande bokningsläge jämfört med samma tid föregående år

Sälens Historia

Påsken 1937 tog Högfjällshotellet emot sina första gäster. Första slalombacken byggdes 1946 vid Sälenstugan (Sälfjällstorget, Lindvallen) och 7 april hölls den första slalomtävlingen där också Sveriges första linbana invigdes 1949. I Lindvallen kunde Bertil Lind med son dagen före julafton 1967 åka Lindvallens första lift och skidbacke. 1978 övertogs Lindvallen av bröderna Erik och Mats Paulsson från Förslöv i Skåne. 1963 uppfördes de första stugorna i Tandådalen och Nils Gerremo byggde Tandådalens första lift. Initiativet till utbyggnad av Hundfjället togs i början av 1960-talet av Rörbäcksnäsbor. Det dröjde till 1966 för invigning av skidbacke och 2-stolslift. På 1980-talet skedde en stor boendeutveckling i Lindvallen och boendeområdet blev störst i landet bland fjällanläggningar. 1997 förvärvades Tandådalen-Hundfjället av Sälenstjärnan AB (nuvarande SkiStar AB från 1999) och blev då Sveriges största gemensamma skidanläggning. SkiStar Lodge i Lindvallen byggdes 2003 och 2009 invigdes upplevelseanläggningen Experium i Lindvallen. Boenden, liftar och skidbackar har byggts genom åren och inte minst har skidfaciliteterna för barn utvecklats med barnaktiviteter, barnområden, rullband och knappliftar. Under våren 2019 togs första spadtaget för den nya lodgen som byggs på Hundfjället och i december 2019 invigs Scandinavian Mountains Airport. Den internationella flygplatsen är belägen endast 10 minuter från Hundfjället och 25 minuter från Lindvallen.

För mer information:

Jonas Bauer, SkiStars destinationschef i Sälen, tele: 070- 635 65 66, mail: jb@skistar.com

Destinationschef SkiStar Sälen
Barnens Sälen
Byggnation av SkiStar Lodge Hundfjället

Världslansering av elmotorcykelupplevelse i Hammarbybacken väcker stort intresse3.6.2019 13:00:00 CESTPressmeddelande

Lanseringen av den svenska elektriska offroad motorcykeln CAKE Kalk och den specialanpassade banan från toppen av Hammarbybacken har visat sig vara en succé redan från start. Det har varit fullbokat alla öppna dagar och är väldigt bra förbokat framöver. Nu kan Hammarbybacken stoltsera med ett stort antal aktiviteter under sommarsäsongen för den som söker en aktiv livsstil i huvudstaden.

Närmare till Sälen och Trysil med flyg från fem svenska städer i vinter22.5.2019 07:08:43 CESTPressmeddelande

Nu blir det både enklare och snabbare att nå Sveriges och Norges största skidorter, Sälen och Trysil, med BRA-flyg från Stockholm, Göteborg, Malmö, Ängelholm och Växjö. Accessen till skidåkning i två länder blir en av världens bästa med endast 10 minuter transfertid till Sälens närmast belägna skidområde - Hundfjället och bara 40 minuter till Trysil från den nya flygplatsen Scandinavian Mountains Airport.

Äggstra bra påskväder i fjällen11.4.2019 06:50:00 CESTPressmeddelande

Alla väderprognoser visar att vädret kommer vara på topp under påsken i fjälltrakterna. Den senaste tidens påfyllning av vårsnö och kalla nätter har gjort att skidåkningen under den sena påsken har ovanligt fina förutsättningar. Snödjupet på SkiStars Skandinaviska skidorter visar på mellan 85-115 cm och det ackumulerade snödjupet under säsongen är i närheten av förra årets exceptionella mängder i Sälen, Vemdalen och Åre.

SkiStar Winter Games Sälen – vinterns stora skidfest fortsätter utvecklas med landslagsstjärnorna5.4.2019 08:56:03 CESTPressmeddelande

SkiStar Winter Games i Sälen som i år kickstartar tisdag 9 april med svenska mästerskapet i storslalom är för många i svenska skidvärlden den absoluta höjdpunkten på säsongen. Här möts blivande stjärnor och dagens elit med de svenska landslagsåkarna som självklart deltar. Det ständigt växande evenemanget utökas nu med två nyheter, en lagparallell-tävling där landslagsåkare deltar, och utomhus-afterski som avslutar vinterns stora skidfest.

Säsongsavslutningen i Åre utökas med ännu fler boenden och Åre Sessions-artister2.4.2019 10:22:24 CESTPressmeddelande

Med mindre än en månad kvar och för tredje året i rad lockar säsongsavslutningen Åre Winter Finale 25-28 april ännu fler stora artister genom Åre Sessions. Tunga namn som Timbuktu & Damn!, Ceasars, Sarah Klang, Little Simz, Seinabo Sey och Fricky är klara sedan tidigare, nu får de sällskap av nio akter till och fastställer lineupen för festivalens tredje upplaga. Centrala Åre har varit nästintill fullbokat 2017 och 2018, nu öppnas det upp för fler boenden att boka och mer skidåkning under avslutningshelgen.