Växjö kommun hade flest skräpplockare i länet

I dag avslutas Håll Sverige Rents skräpplockarkampanj ”Vi Håller Rent”. I år deltog 7945 kronobergare. Flest deltagare var det i Växjö kommun. I hela landet deltog nästan 770 000 barn och vuxna i Sveriges största miljöaktion.

– Det är ett fantastiskt stort engagemang mot skräpet. Våra undersökningar visar också att två av tre tycker att nedskräpningen är ett problem, samtidigt som många kommuner inte ens vet vad nedskräpningen kostar, säger Johanna Ragnartz, vd för Håll Sverige Rent.

Håll Sverige Rents skräpplockarkampanj ”Vi Håller Rent” har pågått hela våren.

I år deltog skräpplockare från nästan alla svenska kommuner. De 767 782 skräpplockarna fördelades på 284 kommuner i hela landet. De sex kommuner som helt saknade skräpplockare var Dals-Ed, Grästorp, Vännäs, Åsele, Ödeshög och Överkalix.

Nedskräpningen är en fråga som engagerar alla. Allt från företag, organisationer till vanliga privatpersoner deltar varje år. Många som deltar i skräpplockningen är förskolebarn och skolelever. I samband med skräpplockardagarna får barnen också lära sig om nedskräpning och återvinning med hjälp av ett pedagogiskt material.

– Vi vet att många kronobergare bryr sig mycket om sin närmiljö. Och nedskräpning är något du själv kan göra något åt – det är bara att låta bli, säger Johanna Ragnartz.

Varje år sammanställer Håll Sverige Rent läget för nedskräpningen i Sverige. I Skräprapporten 2016 framgår det att 66 procent anser att nedskräpningen är ett problem i deras kommun. Det visar Sifo-undersökningar som är genomförda på uppdrag av Håll Sverige Rent.

Mer fakta nedan:

- Så många skräpplockare deltog i Kronoberg, kommun för kommun

- Om Vi Håller Rent

- Fakta om nedskräpningen i Sverige

För mer information, kontakta gärna:

Johanna Ragnartz, vd Håll Sverige Rent, 076-941 01 89

Sharon Emanuel, projektledare Vi Håller Rent, 070-723 72 51

Petra Holgersson, PR-ansvarig Håll Sverige Rent, 072-565 44 05

Så många skräpplockare deltog i Kronoberg

Alvesta kommun 623
Lessebo kommun 949
Ljungby kommun 725
Markaryds kommun 830
Tingsryds kommun 389
Uppvidinge kommun 680
Växjö kommun 3402
Älmhults kommun 347
Totalt 7945

Källa: Håll Sverige Rent

Om Håll Sverige Rent

Stiftelsen Håll Sverige Rent är en ideell organisation som verkar för minskad nedskräpning, ökad återvinning och för att främja individers och organisationers miljöansvar. Vår vision är ett skräpfritt Sverige. Vi tror att ett skräpfritt samhälle är grunden för ett hållbart samhälle.

Om Vi Håller Rent

Håll Sverige Rent har arrangerat skräpplockardagar sedan 2004. Kampanjen Vi Håller Rent 2016 arrangeras med stöd av Moomin Characters OY och PostkodLotteriet. Över 90 procent av Sveriges kommuner samarbetar med Håll Sverige Rent kring skräpplockardagarna och hjälper bland annat till att dela ut säckar och påsar till deltagarna.

Fyra tips för att stoppa nedskräpningen

1. Skräpa inte ner.
  2. Våga vara jobbig. Säg till om du ser någon skräpa ner.
  3. Plocka upp skräp som du ser.
  4. Ring din kommun om det är mycket skräp.

Fakta: Fimpen vanligaste skräpet

• 1 miljard fimpar slängs på svenska gator och torg varje år.
  • 62 procent av skräpet i stadsmiljö består av fimpar.
  • Filtret i fimpen består av plast, ett material som bryts ned mycket långsamt.

Om Håll Sverige Rent

För mer information, se Håll Sverige Rents webbplats.

Följ gärna Håll Sverige Rent på Facebook, Instagram och Twitter.