Växjö stift skänker en kvarts miljon till Ukraina

Växjö stiftsstyrelse beslutade idag att skänka 250 000 kronor till hjälpinsatser för Ukraina via Act Svenska kyrkan.

Från vänster: Olle Sandahl, andre vice ordförande, biskop Fredrik Modéus, ordförande och Anton Härder, förste vice ordförande.

– Det akuta läget gör att vi fattat ett ovanligt beslut. Behoven är stora och fortsätter att öka. Gåvor behövs för att stötta den ukrainska befolkningen med humanitära insatser, säger biskop Fredrik Modéus.

Pengarna går till Act Svenska kyrkans katastrofinsatser som bidrar till att hjälpa drabbade människor i Ukraina. Det är ett extra anslag som görs med anledning av Rysslands invasionskrig i Ukraina. Beloppet som klubbades idag är utöver de cirka 750 000 kronor som årligen avsätts till Act Svenska kyrkan från Växjö stift.

– Det är viktigt att vi alla hjälps åt att stötta folket i Ukraina. Ingen kan göra allt, men tillsammans kan vi göra mycket, säger Anton Härder, förste vice ordförande i stiftsstyrelsen.

Läs mer om Act Svenska kyrkans arbete i Ukraina