VäxtEko.nu vill hjälpa svenskarna att bli av med sina skadedjur i hemmen

Silverfisken är ett av de skadedjur som ofta upptäcks i våra hem året runt - oavsett om det är varmt eller kallt ute. VäxtEko.nu har sammanställt en guide på sajten om hur man bäst blir av med silverfisken för gott.

Jämförelsetjänsten VäxtEko.nu har nyligen publicerat en omfattande guide på sidan om vad man kan ta till för metoder för att bli av med silverfisken. En silverfisk är visserligen inte farlig för människor, men skadedjuret kan trots allt vålla stora skador i hushållet på både tapeter och kläder. Silverfisken trivs som bäst inomhus i varma och fuktiga miljöer, varav den ofta upptäcks i badrummet.

Silverfiskar finner sin föda i de avlagringar som finns under avloppsventiler, vilket således är grunden till att de ofta håller till här. Silverfisken känns igen på dess långa och smala kropp, och dess ”simliknande” rörelser när de tar sig fram.

VäxtEko.nu tipsar om att renhållning är det bästa man kan göra för att hålla silverfisken borta. Det är viktigt att man håller rent i hushållet och då framförallt vid avloppen då detta gör att ohyran får svårt att hitta föda. Numera finns det även flera effektiva medel att ta till, såsom rödcederolja eller silverfiskfälla, som kan hjälpa dig att bli av med silverfisken för gott.

Det enda positiva med att du upptäcker en eller flera silverfiskar är att det blir är en tydlig indikation på att inomhusklimatet hemma är för fuktigt. Finns det silverfiskar så kan detta vara tecken på att det finns en fuktskada i boendet och det är då mycket viktigt att man försöker lokalisera källan. Upptäcker du en fuktskada tidigt kommer du således kunna göra något åt problemet innan det är för sent.

Vad händer med brittiska företag och LEI-koder vid Brexit?25.2.2021 14:21:15 CETPressmeddelande

Inom EU används identifieringskoden som kallas för LEI som står för Legal Entity Identifier för att man ska få till proper transaktionsrapportering. Det här är en global kod som sedan januari 2018 är ett måste för juridiska personer som vill handla med värdepapper. Alla stater inom EU har denna lag och så även Storbritannien vilket får många att undra vad som kommer att hända om det blir ett så kallat no-deal Brexit där man inte har någon särskild överenskommelse mellan EU och Storbritannien.

Svenska Eljouren stärker ungdomsidrott i samarbete med Svenska Padelförbundet15.2.2021 13:58:23 CETPressmeddelande

Nu teamar Svenska Eljouren upp som stolt partner till Svenska Padelförbundet. Fokus blir att stärka juniorverksamheten och bistå padelförbundet i arbetet med barn och ungdom. Att ett liv i rörelse gör livet roligare är självklart för Svenska Eljouren – ett expansivt serviceföretag med lokala elektriker i hela Sverige som anpassar sig efter kundernas önskemål och inte tvärtom.