VD för Unipers verksamheter i Sverige utsedd

29.9.2015 14:50 | E.ON Sverige AB

E.ON tar nu nästa steg i arbetet med att etablera bolaget Unipers struktur i Sverige, Johan Svenningsson utses till VD för Unipers verksamheter i Sverige från den 1 januari 2016.

Unipers organisation i Sverige tar nu form och verksamheten omstruktureras inom holdingbolaget Sydkraft AB med säte i Malmö. Från och med den första januari 2016 kommer Johan Svenningsson, idag VD för OKG, att leda Unipers verksamheter i Sverige och även tillträda som VD för Sydkraft AB.

-Jag ser fram emot att få vara med och fortsätta utveckla kärnkraft, vattenkraft och kraftvärmeverksamheterna inom ramen för det framtida Uniper. Det är ett stort och långsiktigt ansvar, säger Johan Svenningsson, blivande VD för Unipers verksamheter i Sverige.

Det är en utmanande tid på den europeiska energimarknaden som i sin tur kräver förändringar. Låga elpriser kombinerat med en efterfrågan på nya energilösningar kräver anpassning.

Den nya strukturen ska ge respektive verksamhet stärkt konkurrenskraft genom ökat fokus och förmåga att snabbare anpassa sig till kunder och marknad. E.ON kommer att fokusera på förnybar energi, eldistribution och innovativa kundlösningar, Uniper kommer i Sverige att fokusera på energiproduktion inom vatten- och kärnkraft samt kraftvärmeproduktion.

-Det är en spännande tid för E.ON. Vi ser en mer snabbrörlig marknad, där vi finns närmre kunderna med nya energilösningar. Den process som startade för snart ett år sedan går idag enligt plan och nu formar vi ett starkt E.ON som med kraft kan ta sig an de utmaningar vi ser på dagens energimarknad, säger Jonas Abrahamsson, koncernchef E.ON Sverige.

För mer information, kontakta Roger Strandahl på tel 0725 16 19 16.

E.ON Sverige ingår i den internationella E.ON-koncernen, som är ett av världens största investerarägda energiföretag. E.ON har 3 300 medarbetare i Norden och omsatte under 2014 drygt 34 miljarder kronor. Som energibolag vill vi bidra till att bygga det hållbara samhället. E.ON investerade 66 miljarder kronor i Norden mellan 2006 och 2013. 2014 gjorde vi fortsatta investeringar som kopplar till vårt långsiktiga förvaltande och utvecklande av svensk energiproduktion, samt i utvecklingsprojekt inom hållbara städer samt smarta nät.

E.ONs pressjour 040-25554024-timmarsservice för dig som är journalist. Telnr på denna sida är endast avsedda för journalister.Övriga hänvisas till Kundservice tel 020-222424 eller Felanmälan tel 020-880022.

Skriv in din e-postadress så får du ett mejl när vi har något nytt att berätta.