VD-skifte i E.ON Danmark

Peter Jonsson har utsetts till ny verkställande dirketör för E.ON Danmark. Detta efter att Tore Harritshöj valt att lämna företaget.

Peter Jonsson, ny VD i E.ON Danmark

Peter Jonsson har en lång karriär inom E.ON och kommer närmast från en befattning som chef för City Solutions, E.ONs enhet som utvecklar hållbara städer.

- Det är en stor utmaning för mig att komma till en organisation som utvecklat verksamheten så bra som Tore och hans team gjort. Jag känner stort ansvar att nu ta verksamheten till ytterligare en nivå, säger Peter Jonsson.

Tore Harritshöj väljer nu att gå vidare.

- På mindre än tio år har Tore utvecklat E.ON Danmark från att ha varit en traditionell värmeaffär till att bli ledande inom laddinfrastruktur och lösningar för elbilar, biogasproduktion och innovativa energilösningar. Det Tore gjort är en imponerande transformering mot ett grönare samhälle och jag vill tacka honom för de stora insatser han gjort, säger Marc Hoffmann chef för E.ON i Norden.

I samband med ändringen sker också en omorganisation, vilket innebär att Charlotte Fredberg Schmidt blir ny chef för eMobilityverksamheten inom E.ON i Norden. Charlotte Fredberg Schmidt är i dag chef för privatmarknaden, en tjänst hon fortsätter att inneha.

Alla förändrar sker från den 1 april.

Peter Jonsson, ny VD i E.ON Danmark

Från Högbytorp i väster till Järfälla i öster – E.ONs 2,5 mil långa fjärrvärmeledning är färdigbyggd11.4.2019 08:31:36 CESTPressmeddelande

Efter två års intensivt byggande är nu den 2,5 mil långa distributionsledningen för fjärrvärme som förbinder E.ONs nya kretsloppsanläggning på Högbytorp med fjärrvärmenäten i Bro, Kungsängen och Järfälla klar för driftsättning. Fjärrvärmeledningen ska leverera återvunnen värme till kunderna när kraftvärmeanläggningen på Högbytorp tas i drift senare i år.