VD-skifte i E.ON Danmark

Peter Jonsson har utsetts till ny verkställande dirketör för E.ON Danmark. Detta efter att Tore Harritshöj valt att lämna företaget.

Peter Jonsson, ny VD i E.ON Danmark

Peter Jonsson har en lång karriär inom E.ON och kommer närmast från en befattning som chef för City Solutions, E.ONs enhet som utvecklar hållbara städer.

- Det är en stor utmaning för mig att komma till en organisation som utvecklat verksamheten så bra som Tore och hans team gjort. Jag känner stort ansvar att nu ta verksamheten till ytterligare en nivå, säger Peter Jonsson.

Tore Harritshöj väljer nu att gå vidare.

- På mindre än tio år har Tore utvecklat E.ON Danmark från att ha varit en traditionell värmeaffär till att bli ledande inom laddinfrastruktur och lösningar för elbilar, biogasproduktion och innovativa energilösningar. Det Tore gjort är en imponerande transformering mot ett grönare samhälle och jag vill tacka honom för de stora insatser han gjort, säger Marc Hoffmann chef för E.ON i Norden.

I samband med ändringen sker också en omorganisation, vilket innebär att Charlotte Fredberg Schmidt blir ny chef för eMobilityverksamheten inom E.ON i Norden. Charlotte Fredberg Schmidt är i dag chef för privatmarknaden, en tjänst hon fortsätter att inneha.

Alla förändrar sker från den 1 april.

Peter Jonsson, ny VD i E.ON Danmark

Smartare användning av fjärrvärme ger minskat klimatavtryck12.6.2019 09:12:16 CESTPressmeddelande

Fjärrvärme har funnits i Sverige sedan 1950-talet och tekniken är det i särklass vanligaste sättet att värma upp svenska hem. Klimatutmaningen kräver nya lösningar, med ny teknik och samarbete kan värmen användas ännu effektivare. E.ONs senaste bidrag för att minska utsläppen i Malmö är ett digitalt fjärrvärmesystem som optimerar värmeuttaget utifrån de förutsättningar som finns i fastigheterna som ansluts.

E.ON lanserar webbserie för att utbilda svenska folket om klimatomställningen23.5.2019 13:46:47 CESTPressmeddelande

Prognoser visar att elbehovet i Sverige kommer fortsätta att öka till år 2035. Samtidigt är det av yttersta vikt att kraftigt minska utsläppen av växthusgaser och fasa ut fossila bränslen. Det kräver att alla hjälper till, men en undersökning visar att den svenska befolkningen har begränsad kunskap om våra gemensamt uppsatta hållbarhetsmål. Det vill E.ON råda bot på.