Schibsted

VD till internationellt satsande Lendo Group utsedd - ska leda bolagets internationella expansion

Dela

Lendo, det ledande fintechbolaget inom jämförelser av privat- och företagslån, fortsätter att utveckla den globala organisationen som lanserades i höstas. Som ett led i satsningen har Roar Bjærum rekryterats till CEO för Lendo Group med uppdrag att utveckla bolagets erbjudande och ta det ut i världen. Lendo Group har sin bas i Oslo.

Roar Bjærum
Roar Bjærum

- Schibsteds finansiella tjänster skapar transparens och gör det möjligt för människor att fatta mer informerade beslut i sin privatekonomi. Det finns mycket pengar att spara på att jämföra lån! Vår internationella satsning med Lendo visar både på stor marknadspotential och hur stort behovet är för människor runtom i världen. Jag är väldigt glad att Roar kommer leda denna satsning framåt, säger Kristin Skogen Lund, Group CEO Schibsted.

Roar Bjærumhar en lång erfarenhet av olika internationella roller och utveckling av nya digitala finansiella tjänster. Han kommer med bred erfarenhet från Nordea och Telenor där han haft fler ledande roller, bland annat med ansvar för att bygga upp internationella verksamheter.

- Roar kommer in både med nya perspektiv och en gedigen och relevant erfarenhet. Vi är otroligt glada att få honom ombord på Lendos spännande resa. Lendo är på väg att bli en riktigt global aktör inom finansiella tjänster. Vi jobbar idag i sju länder. I fokus framåt ligger både att bana väg för snabbare expansion och produktutveckling inom samtliga marknader. Den sammanhållande huben under Roars ledning kommer att bli avgörande för detta, säger Dan Ouchterlony, styrelseordförande, Lendo.

Lendo, som grundades i Sverige 2007, har haft stora framgångar på de skandinaviska marknaderna och har under de senaste åren också påbörjat internationaliseringen genom expansion till flera europeiska marknader. Under hösten började också etableringen av Lendo Group i Norge, som kommer bli sammanhållare av både nuvarande och nya marknader.

- Jag är jätteglad över att ha fått möjligheten att leda Lendo in i nästa fas av bolagets historia. Det är verkligen spännande att se hur en startup inom fintech med rätt erbjudande, förutsättningar och ledarskap kan nå så imponerande framgångar som vi redan sett! Jag känner både ett stort ansvar och ser fram emot att förvalta den fina kultur som finns inom Lendo, men också att låta fler människor få ta del av bolagets fantastiska produkter och tjänster, säger Roar Bjærum, CEO Lendo Group.

I samband med etablering av Lendo Group i Norge har bolaget ansökt om en Europeisk PSD2-licens för att kunna utveckla ännu bättre tjänster och skapa värde för kunder och partners.

Lendo Groups ledning består nu av Roar Bjærum, Hanna Neidenmark, Mikaela Grännby och Dagfinn Teigland. Under våren kommer ytterligare roller att tillsättas. Lendo Group utgår från Oslo och är integrerat med Lendos norska kontor i startupcampuset på Tøyen. Roar Bjærum tillträder som Lendo Groups CEO den 17 februari 2020.


För ytterligare information, vänligen kontakta:

Dan Ouchterlony, Styrelseordförande Lendo
Tfn: 070 258 59 81 eller dan.ouchterlony@schibsted.com

Nyckelord

Kontakter

Bilder

Roar Bjærum
Roar Bjærum
Ladda ned bild
Dan Ouchterlony
Dan Ouchterlony
Ladda ned bild

Om

Schibsted
Schibsted
Västra Järnvägsgatan 21
111 64 Stockholm

08 - 725 25 00https://www.schibsted.com

Rethinking things since 1839

Schibsted kombinerar en lång och stolt publicist-tradition, som sträcker sig ända från 1800-talet, med digital innovation och entreprenörskap. Verksamheten inkluderar bland annat bolag som Aftonbladet, Svenska Dagbladet, Lendo, Prisjakt och TV.nu.

Följ Schibsted

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Schibsted

Annonsörer påverkas inte negativt av att synas bland coronarelaterat innehåll25.3.2020 16:45:00 CETPressmeddelande

Många annonserande företag undrar nu över sin brand suitability och hur man bör tänka kring marknadsföring mitt i en coronakris. Vissa är oroliga för att deras varumärke kan påverkas negativt om de förekommer i kontexter av corona. Schibsteds senaste studie visar att endast åtta procent av besökarna på Schibsteds sajter tror att deras uppfattning om ett företag påverkas negativt.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum