Vegovision laddar för besöksrekord i Göteborg

Djurens Rätts mässa Vegovision anordnades för första gången 2008 och har växt för varje år som gått. Under 2017 anordnas Vegovision på tre platser i Sverige; i Göteborg, Umeå och Stockholm. Först ut är mässan i Göteborg där det laddas för besöksrekord den 1 – 2 april.

– Vi räknar med att det kommer omkring 4000 besökare under helgen i Göteborg, intresset för vego och för djurvänliga produkter är rekordstort, säger Sofia Säljö, projektledare för Vegovision.

Vegovision är Djurens Rätts mässa för djurvänliga valhär hittar du allt ifrån skor, till mat och alltid det senaste utbudet inom vegovärlden. Ett av årets stora dragplåster är den brittiska maratonlöparen Fiona Oakes. Hon blev vegan som 6 åring och har över 50 maraton och inte mindre än tre världsrekord bakom sig.

För de allra minsta besökarna finns också ett helt eget rum med Rädda Djuren-klubben som bjuder på mys och pyssel.

– Vi har ett väldigt brett program med allt ifrån föredrag om chokladpraliner till bodybuilding på vegankost, det kommer att finnas något för alla, säger Sofia Säljö.

Välkommen att besöka Vegovision i Göteborg

Lördag 1 april kl. 10.00 -18.00
Söndag 2 april kl. 10.00 -17.00

Folkets hus
Olof Palmes plats 3 (vid Järntorget)

Inträde
100 kr. Medlemmar i Djurens Rätt och barn upp till och med 13 år går in gratis.

Vill du besöka mässan som journalist? Maila press@djurensratt.se

Djurens Rätt är Sveriges största djurrätts- och djurskyddsorganisation med omkring 45 000 medlemmar. Vi är partipolitiskt obundna och arbetar för en värld där djur respekteras som kännande individer med rätt till sina egna liv. Djurens Rätt är beroende av frivilligt stöd för att kunna hjälpa djuren. Det är alla medlemmar och gåvogivare som är Djurens Rätt.

Future of fashion - Sveriges första djurvänliga modevisning12.10.2018 07:30Pressmeddelande

På Djurens Rätts mässa Vegovision som äger rum på Münchenbryggeriet i Stockholm, anordnas Sveriges första djurvänliga modevisning. Modeindustrin är en komplex industri som inte bara bidrar till en stor klimatpåverkan men som också orsakar lidande för miljontals djur. Djurens Rätt vill ändra på detta och med Future of fashion visar organisationen det senaste inom en växande skara modeföretag som arbetar hållbart både när det kommer till djur och natur.

1 miljon EU-medborgare kräver förbättringar för Europas grisar10.10.2018 16:43Pressmeddelande

För att nå ökad lönsamhet bryter grisuppfödningen i Europa regelbundet mot lagstiftningen, liksom mot allmänhetens uppfattning om hur uppfödning av grisar bör gå till. Fram till nu har lagstiftarna valt att titta åt andra hållet. Djurens Rätt, Eurogroup for Animals och de mer än en miljoner personer som har skrivit under uppropet “End Pig Pain” kräver nu att EU-kommissionen agerar.

Rikstäckande annonskampanj visar svenska kycklingars verklighet21.9.2018 15:12Pressmeddelande

Med start den 24 september visar Djurens Rätt upp verkligheten i den svenska kycklingindustrin genom en omfattande annonskampanj på 50 helsidor i både rikstäckande och lokala tidningar. Annonserna är en del av kampanjen “99 miljoner”, vars namn syftar till det antal kycklingar som föds upp och slaktas i Sverige varje år. Trots att bilderna i annonserna visar kycklingarnas vardag har ett flertal dagstidningar valt att inte publicera dem.