Vellykket svensk etablering i Norge

IT-selskapet Consids ekspansjon til Norge har vært en suksess. Etter bare seks måneder har kontoret allerede nræmere 30 ansatte og rundt ti til er på vei.

– Det har gått over all forventning. Vi hadde forventet en stabil etablering, men vi hadde aldri trodd at vi allerede skulle ha ansatt nærmere 30 personer, sier Steffen Breen, som er leder for Consids kontor i Oslo.

Det er en skarp kompetansemangel i Norge og IT-bransjen er spesielt rammet. Den norske regjeringen har investert hundrevis av millioner kroner i å styrke og bygge ut landets IT-infrastruktur. Det dreier seg blant annet om Altinn, en offentlig rapporteringsportal, NAV, som tilsvarer den svenske trygdemyndigheten og Arbetsförmedlingen, og Politiet. IT-investeringene i offentlig sektor er svært store og langsiktige i Norge, og de støttes også av den enorme oljekassen. Samtidig er for få utdannet innen IT og tech. Til tross for det har ikke Steffen Breen støtt på noen problemer med rekrutteringen.

Steffen Breen, Consid i Norge.

-Til tross for svært tøff konkurranse har vi klart å rekruttere sterke profiler. Jeg tror det har sammenheng med at Consid er et så sterkt og stabilt selskap i Sverige. Med 20 år under beltet og en gjennomsnittlig vekst på rundt 25-30 prosent per år, er Consid en god arbeidsgiver, sier Steffen Breen.

Consid omsetter for over 1,5 milliarder svenske kroner årlig og har over 1500 ansatte. Consid ble nylig kåret til Sveriges beste arbeidsgiver og Dagens Industri har stemt Consid ni år på rad som et av Sveriges raskest voksende selskaper.

Flere store kunder var allerede inkludert i etableringen i Norge, men mange flere er kommet til.

– Det handler blant annet om å sette mennesker og teknologi i fokus. For oss er det viktig å være på stedet nær kundene våre. Vi er en bedrift som blir sett og hørt, sier Steffen Breen.

Consid er et av Nordens raskest voksende selskaper med kontorer i rundt 30 byer, hovedsakelig i Sverige og Norge. Selskapet tilbyr konsulenttjenester innen IT, kommunikasjon og forretningsutvikling. Da Consid skulle fortsette sin ekspansjon, var Norge et naturlig valg. Så det var fremfor alt en sterk etterspørsel fra kundene som var avgjørende, men også de store mulighetene for sterke rekrutteringer.

Steffen Breen er selv nyrekruttert til Consid. Han kommer sist fra Dynamicweb Software hvor han var country manager. Han har jobbet innen salg og markedsføring i ulike ledende stillinger i over ti år.

Steffen Breen skal i løpet av høsten ansette ytterligere ti personer, hovedsakelig innen UX, systemutvikling og systemarkitektur – klassiske IT-jobber.

-Høsten blir veldig spennende. Dels med de nye kundene, men også med å bygge et stabilt team her i Norge, sier Steffen Breen.

Om Consid

Consid er et av Nordens raskest voksende selskaper og tilbyr komplette løsninger innen IT, forretningsutvikling og kommunikasjon. Consid ble grunnlagt i 2000 av Peter Hellgren og Henrik Sandell og er i dag på 37 lokasjoner i Sverige og i Oslo, Norge. Selskapets omsetning i 2021 passerte 1,5 milliarder svenske kroner og går i år mot sitt sterkeste år noensinne.

Følg pressemeldinger fra Consid

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Consid på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Consid

Consid sätter medarbetarupplevelsen i fokus under seminarieturné17.4.2024 08:00:00 CEST | Pressmeddelande

Hur kan organisationer fortsätta att uppnå framgång i en tid då allt större betoning läggs vid att attrahera och behålla medarbetare? Det är en av frågorna som Consid ställer sig när Employer Experience ger sig ut på en turné i södra Sverige. Som ett led i att fortsatt lansera affärsområdet ger sig Employer Experience, lett av Emma Fahlstedt, ut på en turné till tre av Consids sydligaste kontor för inspirerande frukostseminarier.

Consid och Sitevision banar väg för skräddarsydda medlemsupplevelser10.4.2024 15:39:53 CEST | Pressmeddelande

Consid och Sitevision slog upp dörrarna och välkomnade 16 medlemsorganisationer till Considkontoret i Stockholm på nätverksträff. På dagordningen stod inspiration och erfarenhetsutbyte med gästtalare från Socialdemokraterna och Vision. Efter succén kommer nu ett av föredragen som webbinarium och en till nätverksträff för att ge chansen till fler medlemsfokuserade organisationer att delta.