Vem är Årets orienterare? Välkommen att rösta!

Årets orienterare i Sverige röstas traditionsenligt fram av media. Härmed inbjuds du att delta i omröstningen.

Godkänd röst ska innehålla namn och mediaföretag på avsändaren och vara inskickad senast 12 november.

Rösta genom att skicka ett mejl till skogssport@orientering.se

Du röstar på tre namn - ettan får tre poäng, tvåan två poäng och trean en poäng.

Här nedan listar vi orienterare som tagit individuella mästerskapmedaljer under 2019 (löparna presenteras i bokstavsordning). Självklart är det fritt att rösta även på andra namn.

Tove Alexandersson, orientering och skidorientering
Vinnare av samtliga tre VM-guld i Norge och vinnare av den totala världscupen för sjätte gången i rad efter att ha vunnit de åtta inledande deltävlingarna.
Under inledningen av året bärgade hon ytterligare två VM-guld och ett EM-guld i skidorientering.

Gustav Bergman, orientering
Världscupsegrar, VM-guld i stafett och VM-silver i medeldistans. Under året har Gustav Bergman radat upp topprestationer och när 2019 summeras är han även segrare i totala världscupen. Det var 23 år seden en svensk herre lyckades vinna världscupen.

Ola Jansson, precisionsorientering
Försvarade sitt VM-guld i PreO i para-klassen.

Michael Johansson, precisionsorientering
Tog VM-brons i PreO i para-klassen.

Nadia Larsson, mountainbikeorientering
Tog brons på EM-sprinten och visade med fyra topp-7-lopp på VM att hon är med i världstoppen. Slutade totaltrea i världscupen.

Magdalena Olsson, skidorientering
EM-guld på medeldistans och även fyra mästerskapssilver.

Erik Rost, skidorientering
Dubbla VM-guld (sprint och medeldistans) samt ett stafettsilver på hemma-VM i Piteå.

Lina Strand, orientering
Tog karriärens första individuella VM-medalj, ett silver, då hon fullbordade den svenska dubbelsegern på långdistansen. Även VM-guld i stafett efter en fantastisk startsträcka.

Marit Wiksell, precisionsorientering
Ordnade ett svensk M-guld i TempO.

Svenska Orienteringsförbundet består av 600 föreningar med 86 000 medlemmar. Vi är en idrott för alla, med framgångsrika landslag, en omfattande tävlings- och ungdomsverksamhet samt aktiviteter som hittaut, naturpasset och motionsorientering för allmänheten. Våra medlemsföreningar arrangerar varje år runt 600 tävlingar och stora evenemang som Tiomila och O-Ringen.