Vem bestämmer över skogen? Nytt nummer av tidningen Skogsvärden

Många är överens om att man vill ha en mer varierad skogsskötsel i de svenska skogarna. Samtidigt visar forskning att många markägare upplever det som riskfyllt att göra stora avsteg från hur de tidigare har skött skogen. Så hur kan då skogsägare inspireras till en mer varierad skogsskötsel? Och vilka blir konsekvenserna om samhället inte tar tillvara skogsägarens goda vilja att bruka skogen hållbart? I nya numret av tidningen Skogsvärden samlade vi fyra personer med olika perspektiv på skogsägande för ett samtal om detta.

Foto: Sigrid Malmgren. Copyright fotografen.

I dag hörs röster om att skogsägare går ut och städar bort naturvärden i sin skog, för att undvika avverkningsförbud och reservatsbildningar. Inom forskningen kallas beteendet för "reactance", och handlar om att människor gör tvärtom som motreaktion när deras frihet inskränks för mycket.

I debatten lyfts framförallt problemen, utmaningarna och olikheterna mellan olika perspektiv. För att vända på frågan, och istället undersöka hur skogsägarnas goda vilja kan tas tillvara, bjöd vi in till ett samtal. De medverkande var Johanna Sandahl, ordförande för Naturskyddsföreningen, Louise Eriksson, forskare i miljöpsykologi vid Umeå universitet, Johan Hultberg, moderat riksdagspolitiker och Calle Nordqvist, vd för Skogssällskapet. Deltagarna fick bland annat diskutera hur de i sina roller kan stimulera privata skogsägare att variera skogsskötseln.

Läs artikeln på Skogssällskapets webbplats

För att gräva djupare i frågan om vem som egentligen bestämmer över skogen har vi tittat närmare på hur svensk skogspolitik påverkas av FN och EU. Vi har träffat skogsägaren Eva Jarl som tycker att skogsägandet är otroligt lustfyllt, men också har sina baksidor – som när delar av skogen togs ifrån henne.

Läs mer om nya numret av Skogsvärden här

Foto: Sigrid Malmgren. Copyright fotografen.

Skogssällskapet är en fristående aktör i skogsnäringen. I mer än hundra år har vi arbetat för en hållbar utveckling i skogen. Våra skogsförvaltare sköter skog åt privata och offentliga skogsägare i Sverige, Finland, Lettland och Litauen. I Sverige har vi kontor över hela landet – från Vilhelmina i norr till Hässleholm i söder. Vi sköter skogen utifrån varje ägares egna mål och har inga ägarintressen i industrier. Skogssällskapet äger också egen skog. Vinsterna från förvaltningen av egen och kunders skog återinvesterar vi i kunskapsutveckling. Varje år delar vi ut mellan 15 och 20 miljoner kronor, vilket gör oss till en av Sveriges största privata finansiärer av forskning om skog och naturvård.