Vem blir det härnäst? Om kollektivism och syndabockar i Sverige

I en skarp essä tar Christian Abrahamsson upp frågor om konsensuskultur och syndabockar i Sverige utifrån böcker av Katarina Frostenson, Fredrik Virtanen och Harriet Wallberg. Hans text kommenteras av flera skribenter i ett temablock.

Dessutom: PJ Anders Linder om brexit och kampen om makten i London. Johan Sundeen och Roger Blomgren om politisk aktivism bland kulturtjänstemän. Detta och mycket mer i senaste numret av Axess Magasin - hos prenumeranterna i dagarna och i butik nästa vecka!

Nominerade till Stora Fackbokspriset12.11.2019 07:15:00 CETPressmeddelande

Axel och Margaret Ax:son Johnsons Stiftelse för allmännyttiga ändamål utdelar varje år, givet det finns en värdig mottagare, Stora fackbokspriset om 125 000 kronor till den eller de (levande personer) som skrivit årets fackbok i enlighet med Forum Axess devis ”Vetenskap, bildning tradition”. Tanken är att stödja det slag framstående essäistiskt humanistiskt författarskap som lyfter fram vetenskap, bildning, tradition med hög stilistisk och fackmässig verkshöjd. Syftet är att på svensk botten uppmuntra en berättande humanistisk bildningstradition präglad av stilistisk briljans.

Liberalism i blåsväder4.11.2019 13:56:58 CETPressmeddelande

Har liberalismen sina bästa dagar bakom eller framför sig? I nya numret av Axess tacklar sex vassa skribenter frågan utifrån olika vinklar. Tidskriften Fokus tillträdande publisher Jon Åsberg skriver om svenskarnas rädsla för att tycka olika. Simon Westberg undrar varför vi bygger bort barnen och PJ Anders Linder beskriver Januariöverenskommelsen som en pyrrhusseger för Socialdemokraterna. Axess nr 8/2019 är på väg till prenumeranterna och finns i butik i nästa vecka. Trevlig läsning!