Vem granskar staten, regering och riksda

En av statens uppgifter är att se till att medborgarna gör det som de ska. Men vem granskar att regering, riksdag och myndigheter gör rätt?

Förra veckans video: https://youtu.be/CVj1gVsGQNY

Om Riksrevisionens arbete: https://www.publikt.se/fordjupning/riksdagen-maste-bry-sig-om-revisionen-3307

Riksdagen beställer höjda matpriser12.5.2021 15:00:00 CEST | Blogginlägg

Som det ser ut nu kommer den kraftfulla svenska överimplementeringen av Otillbörliga affärsmetoder att röstas igenom i riksdagen andra veckan i juni. Syftet från början var skydda små leverantörer mot stora kunder. I Sverige vill vi dessutom skydda multinationella leverantörer från små butiker. Det kommer att leda till högre matpriser framöver. Läs mer:https://www.dagligvarunytt.se/marknadsnytt/lagar-regler/splittrad-syn-pa-nya-eu-direktivet-gar-pa-tvars-med-hela-grundtanken/