Vem törs möta alla kusliga väsen på Skansen?

Höstlovet bjuder på magiska, och kusliga, dagar på Skansen. Troll och gruvrån, skuggor som lever sina egna liv, mörka hörn och vrår i stadskvarteren - det kända och vardagliga blir plötsligt sig olikt...

Kloka gumman. Foto: Richard von Hofsten

Naturväsen och knytt, tomtar och troll, hade stor betydelse i människornas liv förr. För att skydda sig hade man olika knep och hjälpmedel. Skansens museipedagoger berättar om vad man trodde kunde hjälpa och hur man skulle bete sig om något obehagligt hände. Det kan bli aktuellt när Skansen har vandringar för alla som vill och törs på höstlovet. Här kan allt från troll och gruvrån till andra kusliga väsen dyka upp.
Den 30 oktober är visningen kl 14.00 anpassad för familjer i behov av teckenspråk. Plats till denna förbokas via Skansen bokning.

Övriga kusligheter på höstlovet är Ensam i staden, en vandring på egen hand, besök hos Kloka gumman, spökpyssel, kusliga sägner om gastar och osaliga andar, vålnader och väsen och rysliga samiska historier. Fyrfaten är tända med plats för att grilla många sotsvarta korvar. Det går bra att ta med egna och det finns att köpa på plats. Ponnyridningen är också igång. Små hästar är tuffa nog att klara av höstruskiga dagar.

Kloka gumman. Foto: Richard von Hofsten
Guldsmedsverkstade. Gold smiths workshop. Foto: Anna Yu.

Skriv in din e-postadress så får du ett mejl när vi har något nytt att berätta.

Skansen samarbetar med Svenska Barnmorskeförbundet3.10.2017 11:16Pressmeddelande

På Skansen gestaltas hur livet var förr, och en viktig del i livet var starten - födseln. För att kunna ge en bild av hur en viktig yrkeskår fungerade under åren 1920 - 1930 har Skansen inlett ett samarbete med Svenska Barnmorskeförbundet. Med hjälp av volontärer som alla arbetat som barnmorskor kommer gästerna på Skansen att få möta Hilda Andersson, legitimerad barnmorska på väg till nästa förlossning någon gång på 1930-talet.

Höstmarknad som kring år 190014.9.2017 07:00Pressmeddelande

Nu är det dags för den årliga höstmarknaden på Skansen. Sommarängen vid Skånegården fylls av försäljarnas stånd med sylter och marmelader, hantverk och blommor, färg och verktyg, godis och korvar... Drängar prövar sin styrka, porslinet ryker, barnen hoppar i höet, länsman jagar tvivelaktiga figurer och kroppkakorna ryker från de stora grytorna. Allt är som upplagt den 23-24 september för en riktig höstmarknad som vid förra sekelskiftet med andra ord.