Vem törs möta alla kusliga väsen på Skansen?

20.10.2016 10:03 | Stiftelsen Skansen

Höstlovet bjuder på magiska, och kusliga, dagar på Skansen. Troll och gruvrån, skuggor som lever sina egna liv, mörka hörn och vrår i stadskvarteren - det kända och vardagliga blir plötsligt sig olikt...

Kloka gumman. Foto: Richard von Hofsten

Naturväsen och knytt, tomtar och troll, hade stor betydelse i människornas liv förr. För att skydda sig hade man olika knep och hjälpmedel. Skansens museipedagoger berättar om vad man trodde kunde hjälpa och hur man skulle bete sig om något obehagligt hände. Det kan bli aktuellt när Skansen har vandringar för alla som vill och törs på höstlovet. Här kan allt från troll och gruvrån till andra kusliga väsen dyka upp.
Den 30 oktober är visningen kl 14.00 anpassad för familjer i behov av teckenspråk. Plats till denna förbokas via Skansen bokning.

Övriga kusligheter på höstlovet är Ensam i staden, en vandring på egen hand, besök hos Kloka gumman, spökpyssel, kusliga sägner om gastar och osaliga andar, vålnader och väsen och rysliga samiska historier. Fyrfaten är tända med plats för att grilla många sotsvarta korvar. Det går bra att ta med egna och det finns att köpa på plats. Ponnyridningen är också igång. Små hästar är tuffa nog att klara av höstruskiga dagar.

Kloka gumman. Foto: Richard von Hofsten
Guldsmedsverkstade. Gold smiths workshop. Foto: Anna Yu.

Skriv in din e-postadress så får du ett mejl när vi har något nytt att berätta.

Restaurang Biologi öppnar i Biologiska muséet14.8.2017 07:00Pressmeddelande

Biologi är läran om livet och ingenting kan passa bättre som utgångspunkt för en restaurang med höga ambitioner. För att arbeta hållbart och medvetet med det som vi lever av - mat och dryck - krävs kunskap om biologi. Biologi är också namnet på den nya restaurangen i Biologiska muséet på Djurgården. Den kommer att vara öppen för abonnerade sällskap och event och är ett samarbete mellan Skansen och traktör KC Wallberg från Restauration Gubbhyllan på Skansen.