Schibsted

”Vem vinner valet?” ger väljarna unik kunskap om opinionsläget

Dela
Blir det Magdalena Andersson eller Ulf Kristersson som får bilda regering efter valet? Åker Miljöpartiet ut? Lyckas Liberalerna hålla sig kvar? Svaren växer nu fram i SvD:s guide ”Vem vinner valet?”. En ny och unik statistisk modell gör det möjligt att läsa av opinionsläget för både partier och allianser på ett helt nytt sätt.
Svenska Dagbladet lanserar nu en unik modell som väger samman all tillgänglig statistik för att erbjuda väljarna det mest sannolika svaret just nu på frågan: Vem vinner valet?
Svenska Dagbladet lanserar nu en unik modell som väger samman all tillgänglig statistik för att erbjuda väljarna det mest sannolika svaret just nu på frågan: Vem vinner valet?

Vem vinner valet?” lanseras i dag och bygger på en statistisk modell som är framtagen i samarbete med datajournalister vid nyhetssajten Newsworthy, Måns Magnusson, docent i statistik vid Uppsala universitet, och Jonas Wallin, docent i statistik vid Ekonomihögskolan vid Lunds universitet.

Modellen analyserar de senaste väljarbarometrarna från alla svenska institut och jämföra med tidigare väljarbarometrar och valresultat från de senaste 20 åren. Vid varje uppdatering gör en dator simuleringar av 1 000 fiktiva val utifrån de siffror som finns om varje parti.

– Genom att hitta mönster i historiska data försöker vi säga något om framtiden, säger Jonas Wallin.

”Vem vinner valet?” skiljer sig på flera sätt från befintliga sammanvägda mätningar,  så kallade poll of polls:

  • Den räknar ut sannolikheten för olika utfall.
  • Den beaktar historiska skevheter hos både enskild opinionsinstitut och opinionsbranschen som helhet.
  • Den bygger på samtliga opinionsmätningar och valresultat sedan 2002.
  • Den uppdateras löpande med varje ny opinionsmätning.

– Som statistiker är vårt raison d’être att skatta osäkerheten och prata om sannolikheter. Det har vi inte tidigare sett göras i Sverige, de sammanvägningar som görs är bara punktskattningar, säger Måns Magnusson.

– Vi journalister har en tendens att springa på varje enskild opinionsmätning, men det finns mycket tillfälligheter och brus i varje undersökning, här får vi med allt i en samlad bedömning. Det här är den i särklass mest sofistikerade sammanvägda mätningen som finns på marknaden, säger Jens Finnäs, grundare av Newsworthy.

”Vem vinner valet?” uttalar sig inte bara om vem som har störst chans att bli nästa statsminister. Modellen svarar på en rad andra frågor, som till exempel:

  • Hur sannolikt är det att Miljöpartiet åker ur riksdagen?
  • Kommer Liberalerna att klara fyraprocentsspärren?
  • Blir Moderaterna tredje största parti?
  • Kommer Sverigedemokraterna att göra ännu ett rekordval?

Internationella förebilder till ”Vem vinner valet?” finns bland annat i Nate Silvers FiveThirtyEighti USA, Aftenposten i Norge under stortingsvalet 2021, The Economist i franska presidentvalet i år och förbundsdagsvalet i Tyskland 2021, och Wer gewinnt die Wahl i Tyskland. Modellen vidareutvecklas kontinuerligt under valåret och publiceras med öppen källkod och öppen data.

Vid lanseringen i dag visar modellen sannolikheten för olika valresultat om det var val i dag. Närmare valet ändras modellen till att uttala sig om sannolikheten för resultat på valdagen – valprognoser.

 
För ytterligare information, vänligen kontakta:
Måns Magnusson, doktor i statistik, Uppsala universitet. E-post: mans.magnusson@statistik.uu.se, 0705889715
Jonas Wallin, docent i statistik, Ekonomihögskolan vid Lunds universitet. E-post:jonas.wallin@stat.lu.se 
Jens Finnäs, grundare och datajournalist, Newsworthy. Telefon: 076-901 7438.
Tobias Brandel, projektledare ”Vem vinner valet?”, SvD. Telefon: 070-739 07 15. E-post: tobias.brandel@svd.se.

Nyckelord

Kontakter

Bilder

Svenska Dagbladet lanserar nu en unik modell som väger samman all tillgänglig statistik för att erbjuda väljarna det mest sannolika svaret just nu på frågan: Vem vinner valet?
Svenska Dagbladet lanserar nu en unik modell som väger samman all tillgänglig statistik för att erbjuda väljarna det mest sannolika svaret just nu på frågan: Vem vinner valet?
Ladda ned bild

Länkar

Om

Schibsted
Schibsted
Västra Järnvägsgatan 21
111 64 Stockholm

08 - 725 25 00https://www.schibsted.com

Rethinking things since 1839

Schibsted kombinerar en lång och stolt publicist-tradition, som sträcker sig ända från 1800-talet, med digital innovation och entreprenörskap. Verksamheten inkluderar bland annat bolag som Aftonbladet, Svenska Dagbladet, Lendo, Prisjakt och TV.nu.

Följ Schibsted

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Schibsted

Godare är årets annonsaffär – och SvD tar hem dubbla poddpriser21.3.2024 16:04:30 CET | Pressmeddelande

Aftonbladet och Svenska Dagbladet dominerade Årets Dagstidning-galan. Fyra av nio priser gick till Schibsteds svenska mediehus. SvD tog bland annat hem titeln Årets Redaktion och Aftonbladets satsning på mat, Godare, blev Årets Annonsaffär. ”Att skapa genomtänkta lösningar där många kanaler används på ett sammansvetsat sätt skapar stora möjligheter”, konstaterar juryn för annonsaffären i sin motivering.

Lotta Folcker ny publisher på Aftonbladet12.3.2024 10:02:04 CET | Pressmeddelande

Lotta Folcker blir ny publisher och ansvarig utgivare på Aftonbladet. ”I Lotta Folcker får Aftonbladet en god ledare med gedigen erfarenhet från både nyheter och sport. Hon bidrar med stark kompetens inom video samt digital affär och utveckling. Det är bra för Aftonbladet, men också väldigt värdefull när vi ska bygga en ny stark mediekoncern i Norden”, säger Siv Juvik Tveitnes, koncerndirektör i Schibsted News Media.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye