”Vem vinner valet?” ger väljarna unik kunskap om opinionsläget
”Vem vinner valet?” lanseras i dag och bygger på en statistisk modell som är framtagen i samarbete med datajournalister vid nyhetssajten Newsworthy, Måns Magnusson, docent i statistik vid Uppsala universitet, och Jonas Wallin, docent i statistik vid Ekonomihögskolan vid Lunds universitet.
Modellen analyserar de senaste väljarbarometrarna från alla svenska institut och jämföra med tidigare väljarbarometrar och valresultat från de senaste 20 åren. Vid varje uppdatering gör en dator simuleringar av 1 000 fiktiva val utifrån de siffror som finns om varje parti.
– Genom att hitta mönster i historiska data försöker vi säga något om framtiden, säger Jonas Wallin.
”Vem vinner valet?” skiljer sig på flera sätt från befintliga sammanvägda mätningar, så kallade poll of polls:
- Den räknar ut sannolikheten för olika utfall.
- Den beaktar historiska skevheter hos både enskild opinionsinstitut och opinionsbranschen som helhet.
- Den bygger på samtliga opinionsmätningar och valresultat sedan 2002.
- Den uppdateras löpande med varje ny opinionsmätning.
– Som statistiker är vårt raison d’être att skatta osäkerheten och prata om sannolikheter. Det har vi inte tidigare sett göras i Sverige, de sammanvägningar som görs är bara punktskattningar, säger Måns Magnusson.
– Vi journalister har en tendens att springa på varje enskild opinionsmätning, men det finns mycket tillfälligheter och brus i varje undersökning, här får vi med allt i en samlad bedömning. Det här är den i särklass mest sofistikerade sammanvägda mätningen som finns på marknaden, säger Jens Finnäs, grundare av Newsworthy.
”Vem vinner valet?” uttalar sig inte bara om vem som har störst chans att bli nästa statsminister. Modellen svarar på en rad andra frågor, som till exempel:
- Hur sannolikt är det att Miljöpartiet åker ur riksdagen?
- Kommer Liberalerna att klara fyraprocentsspärren?
- Blir Moderaterna tredje största parti?
- Kommer Sverigedemokraterna att göra ännu ett rekordval?
Internationella förebilder till ”Vem vinner valet?” finns bland annat i Nate Silvers FiveThirtyEighti USA, Aftenposten i Norge under stortingsvalet 2021, The Economist i franska presidentvalet i år och förbundsdagsvalet i Tyskland 2021, och Wer gewinnt die Wahl i Tyskland. Modellen vidareutvecklas kontinuerligt under valåret och publiceras med öppen källkod och öppen data.
Vid lanseringen i dag visar modellen sannolikheten för olika valresultat om det var val i dag. Närmare valet ändras modellen till att uttala sig om sannolikheten för resultat på valdagen – valprognoser.
För ytterligare information, vänligen kontakta:
Måns Magnusson, doktor i statistik, Uppsala universitet. E-post: mans.magnusson@statistik.uu.se, 0705889715
Jonas Wallin, docent i statistik, Ekonomihögskolan vid Lunds universitet. E-post:jonas.wallin@stat.lu.se
Jens Finnäs, grundare och datajournalist, Newsworthy. Telefon: 076-901 7438.
Tobias Brandel, projektledare ”Vem vinner valet?”, SvD. Telefon: 070-739 07 15. E-post: tobias.brandel@svd.se.
Nyckelord
Kontakter
Petter OvanderCommunication Specialist, Publishing
Tel:070-268 26 64petter.ovander@schibsted.comBilder
Länkar
Om
Rethinking things since 1839
Schibsted kombinerar en lång och stolt publicist-tradition, som sträcker sig ända från 1800-talet, med digital innovation och entreprenörskap. Verksamheten inkluderar bland annat bolag som Aftonbladet, Svenska Dagbladet, Lendo, Prisjakt och TV.nu.
Följ Schibsted
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Schibsted
Sportbladet Allsvenskan – filmad podd ska ta allsvensk fotboll till ny nivå25.3.2024 07:01:00 CET | Pressmeddelande
Strax innan allsvenskan drar igång lanserar Aftonbladet en filmad podd för att ta fotbollspublikens mest älskade serie till en ny nivå. Tre gånger i veckan samlas Sportbladets profiler för att tillsammans med väntade och oväntade gäster ge tittarna – och lyssnarna – en helt ny upplevelse av svensk fotboll.
Schibsted och Stiftelsen Tinius tecknar slutligt avtal om försäljningen av nyhetsverksamheter22.3.2024 08:10:05 CET | Pressmeddelande
Schibsted ASA tillkännagav idag att de har tecknat ett slutligt avtal om försäljning av sina nyhetsverksamheter till Stiftelsen Tinius genom Blommenholm Industrier AS. Avtalet är en viktig milstolpe i ombildningen av dagens Schibsted till två mer fokuserade bolag: ett mediebolag helt ägt av Stiftelsen Tinius och ett börsnoterat marknadsplatsbolag.
Godare är årets annonsaffär – och SvD tar hem dubbla poddpriser21.3.2024 16:04:30 CET | Pressmeddelande
Aftonbladet och Svenska Dagbladet dominerade Årets Dagstidning-galan. Fyra av nio priser gick till Schibsteds svenska mediehus. SvD tog bland annat hem titeln Årets Redaktion och Aftonbladets satsning på mat, Godare, blev Årets Annonsaffär. ”Att skapa genomtänkta lösningar där många kanaler används på ett sammansvetsat sätt skapar stora möjligheter”, konstaterar juryn för annonsaffären i sin motivering.
Erik Hedtjärn ny redaktionschef på SvD13.3.2024 12:30:22 CET | Pressmeddelande
Erik Hedtjärn blir ny redaktionschef på Svenska Dagbladet, ett uppdrag han delar med Daniel Kederstedt. ”SvD är den bästa platsen att vara på för journalister som vill hitta på nya smarta sätt att göra kvalitetsjournalistik och utveckla nyhetsjournalistiken”, säger Erik Hedtjärn.
Lotta Folcker ny publisher på Aftonbladet12.3.2024 10:02:04 CET | Pressmeddelande
Lotta Folcker blir ny publisher och ansvarig utgivare på Aftonbladet. ”I Lotta Folcker får Aftonbladet en god ledare med gedigen erfarenhet från både nyheter och sport. Hon bidrar med stark kompetens inom video samt digital affär och utveckling. Det är bra för Aftonbladet, men också väldigt värdefull när vi ska bygga en ny stark mediekoncern i Norden”, säger Siv Juvik Tveitnes, koncerndirektör i Schibsted News Media.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum