Verkstäderna måste bli bättre på att kommunicera det fria bilverkstadsvalet

Att även fristående bilverkstäder får utföra service på nyare bilar utan att nybilsgarantin påverkas är inte vidare känt bland bilägarna. Det visar den framtidsenkät som motorbranschorganisationerna Sveriges Bildelsgrossisters Förening, SBF, och Sveriges Fordonsverkstäders Förening, SFVF, genomfört bland verkstäder.

Bo Ericsson vd SFVF

Enligt de 481 verkstäder som besvarat enkäten uppger 10 procent att ”ingen av kunderna känner till att verkstaden får utföra servicearbeten på nyare bilar som även omfattas av nybilsgarantin”. 67 procent av verkstäderna uppger att ”en del, färre än 5 av 10 kunder” känner till rättigheten, medan 23 procent uppger att ”en majoritet, fler än 5 av 10 kunder” känner till att de kan serva en nyare bil hos verkstaden utan att nybilsgarantin påverkas.

– Jag kan tänka mig att det finns stora geografiska skillnader i kännedomen om möjligheten att få en nybilsservice utförd även hos en fristående verkstad. I städer är förmodligen kännedomen låg, medan på den bilberoende landsbygden är kännedomen större, säger Bo Ericsson, branschdirektör, SFVF, och tillägger:

– Rättigheten även för en fristående verkstad att utföra nybilsservice, enligt fordonstillverkarens serviceprotokoll, är en viktig del för bileftermarknaden där den gällande konkurrensregleringen, EU:s förordning 461/2010, anger spelplanen.

Konkurrensregleringen återspeglar i mångt och mycket Romfördragets intentioner om en gemensam inre marknad med gemensamma spelregler.

– Det övergripande syftet med konkurrensregleringen är att stimulera fri företagsamhet, skapa ett bredare marknadsutbud, stimulera konkurrens mellan verkstäder och bildelsleverantörer som innebär ökad valfrihet och med det lägre ägandekostnader för bilägarna, säger Johnny Bräster, ordförande SBF.

Johnny Bräster framhåller även vikten av att den enskilda verkstaden arbetar med marknadserbjudande, tar tillvara på de möjligheter som det fria bilverkstadsvalet ger.

– Grundläggande är att man har kompetens och teknik för att genomföra en fackmässig service. Sedan får man på egen hand berätta det för kunderna, kommunicera ut det på marknaden. Vad vi gör som branschorganisationer är att vi arbetar med att ge branschen och därmed medlemsföretagen rätt affärsförutsättningar. Vilket är en övergripande fråga, säger han.

I nuläget ligger en fortsatt konkurrensreglering, i linje med den nuvarande, efter 1 juni 2023 överst på både SBF:s och SFVF:s agendor.

– I grunden fyller den sin funktion, men det krävs vissa anpassningar av konkurrensregleringen. Framför allt är det hänsyn till ny teknik som måste tas, säger Johnny Bräster.

Under 2022 kommer EU:s konkurrensmyndighet att påbörja en utvärdering av den nuvarande konkurrensregleringen och senast 31 maj 2023 ska EU-kommissionen ha fattat beslut om en ny.

För ytterligare information, kontakta Johnny Bräster, SBF, 0705-98 31 29 eller Bo Ericsson, SFVF, 0725-85 19 54.

Bo Ericsson vd SFVF

Verkstäderna vill ha konkurrens på lika villkor1.7.2021 08:00:00 CEST | Pressmeddelande

Verkstädernas kännedom om den konkurrensreglering, EU:s förordning 461/2010, som ger dem rätt att reparera alla bilar och som säkerställer konkurrens samt tryggar konsumenternas valfrihet är inte överväldigande. Trots det anser verkstäderna att det gemensamma lobbyarbete för en fortsatt konkurrensreglering som Sveriges Bildelsgrossisters Förening, SBF, och Sveriges Fordonsverkstäders Förening, SFVF, driver är bra. Det framgår av den verkstadsenkät, ”Konkurrens på lika villkor – 15 minuter som kan trygga din framtid som verkstad”, som de båda branschföreningarna genomfört.

Autogruppen ansluter sig till Sveriges Fordonsverkstäders Förening (SFVF).23.6.2021 07:30:00 CEST | Pressmeddelande

- Vi ser positivt på SFVF:s arbete, i dialogen med myndigheter både i Sverige och inom EU. I den turbulenta tid vi lever i, där agentmodeller och återförsäljaravtal förändras, känns det bra att ha en förening med juridisk kunskap till hjälp. Vårt initiativ att ansluta oss till SFVF kommer också underlätta kommunikationen mellan bilägare och Autogruppens kunder, vilket gynnar bägge parter”, säger Mikael Schöld vd för Autogruppen.

SFVF förstärker med ny medarbetare15.6.2021 13:35:56 CEST | Nyheter

Sedan vi startade 2015 har Sveriges Fordonsverkstäders Förening (SFVF) vuxit med både många nya medlemmar och nya sektioner. I höst stärker vi även upp vår medlemskommunikation med en ny medarbetare. – SFVF har knutit till sig en riktig tungviktare inom fordonsjournalistik – Pierre Kjellin, som kommer att börja som kommunikationsansvarig för SFVF och även arbeta med Fordonsproffs.eu, avslöjar SFVF:s vd Bo Ericsson.

MRF, BIL Sweden och Sveriges Fordonsverkstäders Förening (SFVF) är eniga om en kvalitetsstandard för skadeverkstäder.12.5.2021 07:30:00 CEST | Nyheter

Detta innebär att alla plåt- och lackverkstäder nu hamnar under en gemensam branschstandard. - Miljö och kvalitetssystem som Riktlinjer för skadeverkstad och Eurogarant har allt mer vuxit ihop till en standard. Det här underlättar verkligen för vårt gemensamma arbete med att ge skadeverkstäderna ett bra verktyg för att höja sin kvalitet säger Mazdak Haghanipour, Servicemarknadsansvarig på BIL Sweden.