Verkstäderna måste bli bättre på att kommunicera det fria bilverkstadsvalet

Att även fristående bilverkstäder får utföra service på nyare bilar utan att nybilsgarantin påverkas är inte vidare känt bland bilägarna. Det visar den framtidsenkät som motorbranschorganisationerna Sveriges Bildelsgrossisters Förening, SBF, och Sveriges Fordonsverkstäders Förening, SFVF, genomfört bland verkstäder.

Bo Ericsson vd SFVF

Enligt de 481 verkstäder som besvarat enkäten uppger 10 procent att ”ingen av kunderna känner till att verkstaden får utföra servicearbeten på nyare bilar som även omfattas av nybilsgarantin”. 67 procent av verkstäderna uppger att ”en del, färre än 5 av 10 kunder” känner till rättigheten, medan 23 procent uppger att ”en majoritet, fler än 5 av 10 kunder” känner till att de kan serva en nyare bil hos verkstaden utan att nybilsgarantin påverkas.

– Jag kan tänka mig att det finns stora geografiska skillnader i kännedomen om möjligheten att få en nybilsservice utförd även hos en fristående verkstad. I städer är förmodligen kännedomen låg, medan på den bilberoende landsbygden är kännedomen större, säger Bo Ericsson, branschdirektör, SFVF, och tillägger:

– Rättigheten även för en fristående verkstad att utföra nybilsservice, enligt fordonstillverkarens serviceprotokoll, är en viktig del för bileftermarknaden där den gällande konkurrensregleringen, EU:s förordning 461/2010, anger spelplanen.

Konkurrensregleringen återspeglar i mångt och mycket Romfördragets intentioner om en gemensam inre marknad med gemensamma spelregler.

– Det övergripande syftet med konkurrensregleringen är att stimulera fri företagsamhet, skapa ett bredare marknadsutbud, stimulera konkurrens mellan verkstäder och bildelsleverantörer som innebär ökad valfrihet och med det lägre ägandekostnader för bilägarna, säger Johnny Bräster, ordförande SBF.

Johnny Bräster framhåller även vikten av att den enskilda verkstaden arbetar med marknadserbjudande, tar tillvara på de möjligheter som det fria bilverkstadsvalet ger.

– Grundläggande är att man har kompetens och teknik för att genomföra en fackmässig service. Sedan får man på egen hand berätta det för kunderna, kommunicera ut det på marknaden. Vad vi gör som branschorganisationer är att vi arbetar med att ge branschen och därmed medlemsföretagen rätt affärsförutsättningar. Vilket är en övergripande fråga, säger han.

I nuläget ligger en fortsatt konkurrensreglering, i linje med den nuvarande, efter 1 juni 2023 överst på både SBF:s och SFVF:s agendor.

– I grunden fyller den sin funktion, men det krävs vissa anpassningar av konkurrensregleringen. Framför allt är det hänsyn till ny teknik som måste tas, säger Johnny Bräster.

Under 2022 kommer EU:s konkurrensmyndighet att påbörja en utvärdering av den nuvarande konkurrensregleringen och senast 31 maj 2023 ska EU-kommissionen ha fattat beslut om en ny.

För ytterligare information, kontakta Johnny Bräster, SBF, 0705-98 31 29 eller Bo Ericsson, SFVF, 0725-85 19 54.

Bo Ericsson vd SFVF

Sveriges Fordonsverkstäders Förening kräver lagändring om vinterdäck.8.9.2021 07:30:00 CEST | Nyheter

Bilar med vinterdäck är tydligt överrepresenterade i dödsolyckor sommartid. Mellan 1 december och 31 mars är det lag på att använda vinterdäck om det är vinterväglag. Det är förbjudet att använda dubbdäck under tidsperioden 16 april - 30 september om det inte är eller förväntas bli vinterväglag. Enligt en ny studie, där man granskat uppgifter om 800 personbilar i dödsolyckor under maj–september under tio år, hade 17 procent vinterdäck, alltså en bil av sex. Det kan ligga till grund för onödiga olyckor, säger Claes Åström vd för Sveriges Fordonsverkstäders Förening (SFVF).

EU:s konkurrensreglering säkerställer tillgång till teknisk information25.8.2021 10:30:00 CEST | Pressmeddelande

Verkstadskedjornas leverantörer av teknisk information är de dominerande källorna varifrån bilverkstäderna hämtar teknisk information för att kunna genomföra fackmässiga reparationer. Detta enligt Sveriges Fordonsverkstäders Förenings (SFVF) och Sveriges Bildelsgrossisters Förenings (SBF) ”framtidsenkät”. 81 procent av verkstäderna svarar att de på ett enkelt sätt kommer åt nödvändig teknisk information för att kunna utföra arbetet fackmässigt.

Uppstartsmöte för SERMI Sverige – stora delar av motorbranschen berörs18.8.2021 10:00:00 CEST | Pressmeddelande

Om två år ska SERMI Sverige rullas ut. Genom SERMI ska främst fristående service- och skadeverkstäder, men också däckverkstäder och bilglasmästare, efter godkännande, få tillgång till säkerhetsrelaterad reparations- och underhållsinformation direkt från fordonstillverkarna. Men även märkesverkstäder berörs eftersom SERMI är en nödvändighet för att arbeta med främmande märken.