Verkstäderna vill ha konkurrens på lika villkor

Verkstädernas kännedom om den konkurrensreglering, EU:s förordning 461/2010, som ger dem rätt att reparera alla bilar och som säkerställer konkurrens samt tryggar konsumenternas valfrihet är inte överväldigande. Trots det anser verkstäderna att det gemensamma lobbyarbete för en fortsatt konkurrensreglering som Sveriges Bildelsgrossisters Förening, SBF, och Sveriges Fordonsverkstäders Förening, SFVF, driver är bra. Det framgår av den verkstadsenkät, ”Konkurrens på lika villkor – 15 minuter som kan trygga din framtid som verkstad”, som de båda branschföreningarna genomfört.

Bo Ericsson vd SFVF

Totalt är det 481 verkstäder, 410 fristående, 77 märkesauktoriserade, 37 fristående lack- och skadeverkstäder samt 17 märkesauktoriserade lack- och skadeverkstäder sett till den huvudsakliga verksamheten, som tjänar som underlag i framtidsenkäten.

57 procent av verkstäderna uppger att de känner till EU:s förordning EU461/2010 om motorfordonsunderhåll och konkurrens. Samtidigt anser 95 procent att det är bra med en konkurrensreglering som säkerställer alla verkstäders rätt att konkurrera. 86 procent anser att konkurrensregleringen är mycket viktig för att de ska kunna konkurrera på den lokala marknaden.

93 procent av verkstäderna tycker att det är mycket bra och eller bra att SBF och SFVF tillsammans driver ett lobbyarbete för alla verkstäders rättigheter.

– Enlig min mening visar enkäten dels på behovet av att vara medlem i en branschförening som driver och bevakar frågor som rör konkurrens och verkstädernas rättigheter, dels att även vi som branschföreningar måste bli än tydligare i vår kommunikation om vad konkurrensregleringen innebär för enskilda motorbranschföretag, säger Bo Ericsson, branschdirektör SFVF.

Han anser också att verkstäder, såväl service- som lack- och skadeverkstäder, som väljer att stå utanför någon av de branschorganisationer som finns per automatik ger sin röst till någon annan.

– Man får inte ta något för givet längre i vår snabbt föränderliga värld.

Även SBF:s ordförande, Johnny Bräster, delar Bo Ericsson slutsatser. Han lyfter speciellt fram hur viktigt det är att verkstaden sätter sig in i vad EU-förordningen innebär för verkstadens rättigheter och, inte minst, affärsmöjligheter.

– Vi kan endast arbeta för att ge verkstäderna rätt affärsförutsättningar, medan det är upp till dem själva att arbeta på den lokala marknaden. I nuläget är naturligtvis rätten att konkurrera frågan som överskuggar allt för SBF:s vidkommande. Om två år ska en ny konkurrensreglering träda i kraft. Därefter är det rätten till tillgång till hela fordonsdatan i realtid den viktigaste frågan, förklarar Johnny Bräster.

I nuläget arbetar EU:s konkurrensmyndighet, på uppdrag av EU-kommissionen, med den konkurrensreglering som omfattar märkesbilförsäljning. Denna del av motorbranschen kommer att få en ny konkurrensreglering 1 juni 2022. Därefter står konkurrensregleringen för motorfordonsunderhållstjänster och reservdelar på tur. 1 juni 2023 ska den regleringen träda i kraft.

För ytterligare information, kontakta Johnny Bräster, SBF, 0705-98 31 29 eller Bo Ericsson, SFVF, 0725-85 19 54.

Bo Ericsson vd SFVF

Autogruppen ansluter sig till Sveriges Fordonsverkstäders Förening (SFVF).23.6.2021 07:30:00 CEST | Pressmeddelande

- Vi ser positivt på SFVF:s arbete, i dialogen med myndigheter både i Sverige och inom EU. I den turbulenta tid vi lever i, där agentmodeller och återförsäljaravtal förändras, känns det bra att ha en förening med juridisk kunskap till hjälp. Vårt initiativ att ansluta oss till SFVF kommer också underlätta kommunikationen mellan bilägare och Autogruppens kunder, vilket gynnar bägge parter”, säger Mikael Schöld vd för Autogruppen.

SFVF förstärker med ny medarbetare15.6.2021 13:35:56 CEST | Nyheter

Sedan vi startade 2015 har Sveriges Fordonsverkstäders Förening (SFVF) vuxit med både många nya medlemmar och nya sektioner. I höst stärker vi även upp vår medlemskommunikation med en ny medarbetare. – SFVF har knutit till sig en riktig tungviktare inom fordonsjournalistik – Pierre Kjellin, som kommer att börja som kommunikationsansvarig för SFVF och även arbeta med Fordonsproffs.eu, avslöjar SFVF:s vd Bo Ericsson.

MRF, BIL Sweden och Sveriges Fordonsverkstäders Förening (SFVF) är eniga om en kvalitetsstandard för skadeverkstäder.12.5.2021 07:30:00 CEST | Nyheter

Detta innebär att alla plåt- och lackverkstäder nu hamnar under en gemensam branschstandard. - Miljö och kvalitetssystem som Riktlinjer för skadeverkstad och Eurogarant har allt mer vuxit ihop till en standard. Det här underlättar verkligen för vårt gemensamma arbete med att ge skadeverkstäderna ett bra verktyg för att höja sin kvalitet säger Mazdak Haghanipour, Servicemarknadsansvarig på BIL Sweden.