Verkstäderna vill ha konkurrens på lika villkor

Verkstädernas kännedom om den konkurrensreglering, EU:s förordning 461/2010, som ger dem rätt att reparera alla bilar och som säkerställer konkurrens samt tryggar konsumenternas valfrihet är inte överväldigande. Trots det anser verkstäderna att det gemensamma lobbyarbete för en fortsatt konkurrensreglering som Sveriges Bildelsgrossisters Förening, SBF, och Sveriges Fordonsverkstäders Förening, SFVF, driver är bra. Det framgår av den verkstadsenkät, ”Konkurrens på lika villkor – 15 minuter som kan trygga din framtid som verkstad”, som de båda branschföreningarna genomfört.

Bo Ericsson vd SFVF

Totalt är det 481 verkstäder, 410 fristående, 77 märkesauktoriserade, 37 fristående lack- och skadeverkstäder samt 17 märkesauktoriserade lack- och skadeverkstäder sett till den huvudsakliga verksamheten, som tjänar som underlag i framtidsenkäten.

57 procent av verkstäderna uppger att de känner till EU:s förordning EU461/2010 om motorfordonsunderhåll och konkurrens. Samtidigt anser 95 procent att det är bra med en konkurrensreglering som säkerställer alla verkstäders rätt att konkurrera. 86 procent anser att konkurrensregleringen är mycket viktig för att de ska kunna konkurrera på den lokala marknaden.

93 procent av verkstäderna tycker att det är mycket bra och eller bra att SBF och SFVF tillsammans driver ett lobbyarbete för alla verkstäders rättigheter.

– Enlig min mening visar enkäten dels på behovet av att vara medlem i en branschförening som driver och bevakar frågor som rör konkurrens och verkstädernas rättigheter, dels att även vi som branschföreningar måste bli än tydligare i vår kommunikation om vad konkurrensregleringen innebär för enskilda motorbranschföretag, säger Bo Ericsson, branschdirektör SFVF.

Han anser också att verkstäder, såväl service- som lack- och skadeverkstäder, som väljer att stå utanför någon av de branschorganisationer som finns per automatik ger sin röst till någon annan.

– Man får inte ta något för givet längre i vår snabbt föränderliga värld.

Även SBF:s ordförande, Johnny Bräster, delar Bo Ericsson slutsatser. Han lyfter speciellt fram hur viktigt det är att verkstaden sätter sig in i vad EU-förordningen innebär för verkstadens rättigheter och, inte minst, affärsmöjligheter.

– Vi kan endast arbeta för att ge verkstäderna rätt affärsförutsättningar, medan det är upp till dem själva att arbeta på den lokala marknaden. I nuläget är naturligtvis rätten att konkurrera frågan som överskuggar allt för SBF:s vidkommande. Om två år ska en ny konkurrensreglering träda i kraft. Därefter är det rätten till tillgång till hela fordonsdatan i realtid den viktigaste frågan, förklarar Johnny Bräster.

I nuläget arbetar EU:s konkurrensmyndighet, på uppdrag av EU-kommissionen, med den konkurrensreglering som omfattar märkesbilförsäljning. Denna del av motorbranschen kommer att få en ny konkurrensreglering 1 juni 2022. Därefter står konkurrensregleringen för motorfordonsunderhållstjänster och reservdelar på tur. 1 juni 2023 ska den regleringen träda i kraft.

För ytterligare information, kontakta Johnny Bräster, SBF, 0705-98 31 29 eller Bo Ericsson, SFVF, 0725-85 19 54.

Bo Ericsson vd SFVF

Sveriges Fordonsverkstäders Förening kräver lagändring om vinterdäck.8.9.2021 07:30:00 CEST | Nyheter

Bilar med vinterdäck är tydligt överrepresenterade i dödsolyckor sommartid. Mellan 1 december och 31 mars är det lag på att använda vinterdäck om det är vinterväglag. Det är förbjudet att använda dubbdäck under tidsperioden 16 april - 30 september om det inte är eller förväntas bli vinterväglag. Enligt en ny studie, där man granskat uppgifter om 800 personbilar i dödsolyckor under maj–september under tio år, hade 17 procent vinterdäck, alltså en bil av sex. Det kan ligga till grund för onödiga olyckor, säger Claes Åström vd för Sveriges Fordonsverkstäders Förening (SFVF).

EU:s konkurrensreglering säkerställer tillgång till teknisk information25.8.2021 10:30:00 CEST | Pressmeddelande

Verkstadskedjornas leverantörer av teknisk information är de dominerande källorna varifrån bilverkstäderna hämtar teknisk information för att kunna genomföra fackmässiga reparationer. Detta enligt Sveriges Fordonsverkstäders Förenings (SFVF) och Sveriges Bildelsgrossisters Förenings (SBF) ”framtidsenkät”. 81 procent av verkstäderna svarar att de på ett enkelt sätt kommer åt nödvändig teknisk information för att kunna utföra arbetet fackmässigt.

Uppstartsmöte för SERMI Sverige – stora delar av motorbranschen berörs18.8.2021 10:00:00 CEST | Pressmeddelande

Om två år ska SERMI Sverige rullas ut. Genom SERMI ska främst fristående service- och skadeverkstäder, men också däckverkstäder och bilglasmästare, efter godkännande, få tillgång till säkerhetsrelaterad reparations- och underhållsinformation direkt från fordonstillverkarna. Men även märkesverkstäder berörs eftersom SERMI är en nödvändighet för att arbeta med främmande märken.