Verkstadsförening varnar bilägare för att anlita svartjobbare

”Måste lätta mitt hjärta efter ett besök på en bilvårdsanläggning igår”. Så började ett mejl jag fick från en bilägare, säger Bo Ericsson vd för Sveriges Fordonsverkstäders Förening (SFVF). Bilägaren fortsätter: ”Fick erbjudande om att tvätta bilen för 300 kr och trodde detta var ett engångserbjudande, eftersom det verkar vara nya personer som driver denna anläggning, men icke. Jag kunde fortsätta att tvätta för detta låga pris.

Verkstadsförening varnar bilägare för att anlita svartjobbare

När jag idag kollade upp organisationsnumret så ser jag att detta är en privatperson och då kommer nästa hemska tanke upp i mitt huvud; - jag har lämnat över nycklar till en helt främmande person. Om jag förstått dig rätt så står man helt maktlös om något skulle hända. Vet alla om detta som lämnar bilen till dessa ”bilvårdare”? Om man inte kollar upp närmare så ser det ut som att de är seriösa. Blev även erbjuden att utföra däckskifte, men kommer inte att göra detta eller tvätta mera. Ett misstag får räcka. Det enklaste vore ju att dessa ”bilvårdare” försvann från marknaden”, avlutar bilägaren.

- Nu uppstår det ett antal frågor som är väldigt viktiga för en bilägare, säger Bo Ericsson. Gäller min försäkring om bilen skadas av privatpersonen som jobbar svart om han eller hon saknar giltigt körkort? Vad händer om bilen försvinner ur landet, gäller försäkringen då? Om jag ger bort min bil och nyckel frivilligt till en privatperson och bilen försvinner, kan jag då göra en stöldanmälan så polisen kan ingripa? Vill försäkringsbolaget ersätta mig som privatperson om jag har gett bort min bil och nyckel till en okänd person? Hur ska jag som bilägare kunna reklamera till en privatperson? Det här är en rysare som de flesta bilägare aldrig har funderat på, säger Bo Ericsson.

Ulf Stefansson jurist på SFVF förklarar konsekvenserna:

- Det finns aldrig något skydd när du som bilägare anlitar svart arbetskraft för att ta hand om din bil. Går något fel och du inte har kvitto finns det ingen att reklamera till och du kan få problem med ersättning från ditt försäkringsbolag för uppstådda skador om en reparation ej skett fackmässigt.

Försäkringsbolagen har på senare år även börjat ställa hårdare krav på bilägarna vad gäller att hålla koll på bilnycklar och har börjat införa sänkta ersättningar och höjda självrisker. Som ett exempel kan självrisken bli så hög som upp till 25 procent av bilens värde om bilägaren är ovarsam med sin bilnyckel, avslutar Ulf Stefansson.

Verkstadsförening varnar bilägare för att anlita svartjobbare

Sveriges Fordonsverkstäders Förening (SFVF) skriver till Regeringen20.11.2020 07:30:00 CETNyheter

Med anledning av medlemsstaternas “Expertgrupp för Motorfordon” som planeras till i början på december 2020 vänder vi oss till Regeringen med ett brådskande ärende på uppdrag av AIRC, CECRA och FIGIEFA med flera*, säger Bo Ericsson vd för SFVF. Vi känner en oro inför EU kommissionens förslag. Ärendet berör så kallad standardiserad åtkomst till RMI och procedurer för fordonssäkerhetsfunktioner (SERMI) som är avgörande för att verkstäder över hela Sveriges yta ska kunna serva och reparera bilar.

Bo Ericsson tycker till: Är politiker för fega för att ställa krav på andra än bilisterna?8.11.2020 07:30:00 CETNyheter

Det behövs drastiska åtgärder om Sverige ska klara miljömålet att sänka utsläppen från bilar, lastbilar och bussar med 70 procent till 2030, jämfört med 2010. Det konstaterar Trafikverkets generaldirektör Lena Erixon i SvD. Bilar behövs för att vi inte ska smitta varandra, få vardagspusslet att gå ihop, handla mat och ta oss till jobbet - och alla bor inte vid en tunnelbana. Vi behöver lastbilar och långtradare för att transportera gods över hela Sveriges yta, annars stannar Sverige.