Verkstadsförening varnar bilägare för att anlita svartjobbare

”Måste lätta mitt hjärta efter ett besök på en bilvårdsanläggning igår”. Så började ett mejl jag fick från en bilägare, säger Bo Ericsson vd för Sveriges Fordonsverkstäders Förening (SFVF). Bilägaren fortsätter: ”Fick erbjudande om att tvätta bilen för 300 kr och trodde detta var ett engångserbjudande, eftersom det verkar vara nya personer som driver denna anläggning, men icke. Jag kunde fortsätta att tvätta för detta låga pris.

Verkstadsförening varnar bilägare för att anlita svartjobbare

När jag idag kollade upp organisationsnumret så ser jag att detta är en privatperson och då kommer nästa hemska tanke upp i mitt huvud; - jag har lämnat över nycklar till en helt främmande person. Om jag förstått dig rätt så står man helt maktlös om något skulle hända. Vet alla om detta som lämnar bilen till dessa ”bilvårdare”? Om man inte kollar upp närmare så ser det ut som att de är seriösa. Blev även erbjuden att utföra däckskifte, men kommer inte att göra detta eller tvätta mera. Ett misstag får räcka. Det enklaste vore ju att dessa ”bilvårdare” försvann från marknaden”, avlutar bilägaren.

- Nu uppstår det ett antal frågor som är väldigt viktiga för en bilägare, säger Bo Ericsson. Gäller min försäkring om bilen skadas av privatpersonen som jobbar svart om han eller hon saknar giltigt körkort? Vad händer om bilen försvinner ur landet, gäller försäkringen då? Om jag ger bort min bil och nyckel frivilligt till en privatperson och bilen försvinner, kan jag då göra en stöldanmälan så polisen kan ingripa? Vill försäkringsbolaget ersätta mig som privatperson om jag har gett bort min bil och nyckel till en okänd person? Hur ska jag som bilägare kunna reklamera till en privatperson? Det här är en rysare som de flesta bilägare aldrig har funderat på, säger Bo Ericsson.

Ulf Stefansson jurist på SFVF förklarar konsekvenserna:

- Det finns aldrig något skydd när du som bilägare anlitar svart arbetskraft för att ta hand om din bil. Går något fel och du inte har kvitto finns det ingen att reklamera till och du kan få problem med ersättning från ditt försäkringsbolag för uppstådda skador om en reparation ej skett fackmässigt.

Försäkringsbolagen har på senare år även börjat ställa hårdare krav på bilägarna vad gäller att hålla koll på bilnycklar och har börjat införa sänkta ersättningar och höjda självrisker. Som ett exempel kan självrisken bli så hög som upp till 25 procent av bilens värde om bilägaren är ovarsam med sin bilnyckel, avslutar Ulf Stefansson.

Verkstadsförening varnar bilägare för att anlita svartjobbare

MRF, BIL Sweden och Sveriges Fordonsverkstäders Förening (SFVF) är eniga om en kvalitetsstandard för skadeverkstäder.12.5.2021 07:30:00 CEST | Nyheter

Detta innebär att alla plåt- och lackverkstäder nu hamnar under en gemensam branschstandard. - Miljö och kvalitetssystem som Riktlinjer för skadeverkstad och Eurogarant har allt mer vuxit ihop till en standard. Det här underlättar verkligen för vårt gemensamma arbete med att ge skadeverkstäderna ett bra verktyg för att höja sin kvalitet säger Mazdak Haghanipour, Servicemarknadsansvarig på BIL Sweden.

Öppet brev till Konsumentminister Lena Micko (S)28.4.2021 07:30:00 CEST | Nyheter

”Vet du som konsumentminister: Att en bilköpare inte kan välja försäkringsbolag vid köp av ny bil, det är unikt för Sverige. Trots att vagnskadegarantin kritiseras av Konkurrensverket fortsätter försäkringsbolagen att tjäna miljardbelopp. Bilägaren är den stora förloraren." Det skriver Bo Ericsson på SFVF, Sveriges Fordonsverkstäders Förening, i ett öppet brev till konsumentminister Lena Micko (S).

Sveriges Fordonsverkstäders Förening varnar elbilsägare15.4.2021 07:30:00 CEST | Pressmeddelande

Låter du som elbilägare ett företag skifta till sommarhjulen för 99 kr? Vad händer då om en okunnig person lyfter elbilen på ett felaktigt sätt? Tyvärr har det skett som inte ska kunna ske, en däckverkstad lyfte en Tesla på fel sätt och satte domkraften i batteriet. Den olyckan medförde att Teslan blev inlöst av försäkringsbolaget eftersom verkstaden var försäkrad, säger Michael Bergvall som är däckansvarig på Sverige Fordonsverkstäders Förening (SFVF).