Verkstadsläget i branschen

Med anledning av TV4:s inslag i lördags, som gav en dyster bild av verkstadsläget, vill vi som Nordens största fordonsbranschförening (Sveriges Fordonsverkstäders Förening, SFVF) ge vår bild, säger Bo Ericsson vd för SFVF.

SFVF har gjort två undersökningar där vi under den senaste månaden har besökt 65 verkstäder, för att skapa oss en bild över situationen i branschen. Bilden är mer komplicerad än vad som framgick i inslaget i TV4. Generellt sett har skadeverkstäder det tufft eftersom få bilägare nu vill lämna ifrån sig bilen. En del skadeverkstäder rapporterar att de tvingas varsla och/eller permittera personal. Enligt de stora försäkringsbolagen uteblir upp emot 50% av kunderna. När vi kommer till serviceverkstäder är bilden något splittrad, beroende på var verkstaden ligger placerad geografiskt, säger Bo Ericsson.

Storstadsregionerna har en avsevärt svårare situation jämfört mot mellanstora och mindre städer. I större städer har coronaviruset och åtgärder för att minimera spridningen gjort att många sitter i karantän och/eller arbetar hemifrån. Allt fler flyr storstan och sätter sig i sommarstugor på mindre orter och på landsbygden. Jag har själv märkt av det i Stockholms skärgård, säger Bo Ericsson.

När vi kommer ut på landsbygden säger man på verkstäderna att man inte känner av något av den kris som framhävs i media. På mindre orter och på landsbygden tvingas man använda bilen i större utsträckning än i storstäderna, säger Bo Ericsson.

Antalet bilresor har ökat lite under de senaste veckorna och det är bra för att minimera smittorisken och även bra för vår bransch, säger Bo Ericsson. SFVF spår att bilåkandet kommer att öka eftersom bilen är det säkraste färdmedlet i dessa tider. Ju fler som använder bilen under sin semester i Sverige, desto bättre för AB Sverige och vår bransch! Jag ser ganska optimistisk på framtiden och självklart skulle ett ROT-avdrag hjälpa vår bransch och få hjulen att snurra snabbare, avslutar Bo Ericsson.

Ny kunskap krävs omgående hos i första hand all blåljuspersonal18.5.2020 09:58:58 CESTNyheter

- Jag har under flera år arbetat med frågor som rör risker med gas och el-fordon, säger Bo Ericsson vd för Sveriges Fordonsverkstäders Förening (SFVF). Det sker färre olyckor med gasfordon än med konventionella bränslen, vilket är naturligt då det inte finns så många gasfordon jämfört med de som drivs av fossilt bränsle. Gasbussolyckan i Örebro som inträffade under förra veckan sätter återigen fokus på säkerhet och gasfordon.

Sveriges Fordonsverkstäders Förening (SFVF) ingår samarbete med AutoNytt!13.5.2020 11:21:31 CESTPressmeddelande

Fordonsnyheter gillar de flesta i vår bransch och nu kan SFVF säkerställa att våra medlemmar blir uppdaterade genom vårt nya samarbete med AutoNytt. För att våra medlemmar ska ha bästa förutsättningar har SFVF och AutoNytt ingått ett informationsutbyte för att säkerställa att både SFVF:s och AutoNytts medlemmar har den bästa informationskanalen, säger Bo Ericsson vd för SFVF.

Ny kvalitetsstandard krävs för bilskadereparationer11.5.2020 07:30:00 CESTPressmeddelande

- Bättre kvalitet på bilskadereparationer kan bara uppnås om verkstäderna arbetar under gemensamma och noggranna regler. Tyvärr arbetar man idag med plåt och lack på ett i många fall ”spretigt” sätt utan klara regler. Men det finns redan nu ett internationellt uppskattat system som skulle kunna eliminera fusk och dålig kvalitet. Systemet heter Eurogarant, används sedan många år i en rad europeiska länder och har introducerats i Sverige av SFVF, säger Bo Ericsson, vd för SFVF, (Sveriges Fordonaverkstäders Förening).

Fordonsbranschen är i behov av fler Diagnostekniker, en kompetens som ökar lönsamheten28.4.2020 08:00:00 CESTPressmeddelande

Vi har en bransch under omställning. Snabb teknisk utvecklingstakt ökar efterfrågan av kompetens i framkant. Tillgången till rätt kompetens är därmed inte längre en utmaning för framtiden. Behovet av diagnostekniker är redan idag ett faktum. Bristen på teknisk kunskap har redan kommit att bli en orsak till att verkstäder tackar nej till jobb och detta får vi inte acceptera. Att vidareutbilda sig till diagnostekniker är ett smart karriärval för den enskilde mekanikern.