Verktyget Excel, ny bok skräddarsydd för ekonomer

Som ekonom förväntas man vara organisationens Excel-expert men har man inte lärt sig programmet ordentligt riskerar man att gå miste om både effektiva och avancerade sätt att analysera data. Det går att åstadkomma mycket med hjälp av Excel visar denna nya praktiska bok om verktyget.

Excel är ett användbart verktyg för alla typer av ekonomer – men på olika sätt! Många känner dock osäkerhet kring hur programmet ska hanteras. Det kunskapsglappet vill författarna till Excel för ekonomer överbrygga genom att ge vägledande hjälp för ekonomer i alla led och skeden av sina karriärer.

-        Excel är idag ett program som ekonomer helt enkelt förväntas behärska, menar författarna Johan Graaf och Anton Borell.

Som ekonom förväntas man lära sig programmet på egen hand och det kan vara svårt att veta var man ska börja.

Excel för ekonomer ger en omfattande introduktion till Excel. Författarna presenterar tips, funktioner, arbetssätt och lösningar som passar för såväl nybörjare som användare med viss Excel-vana. Boken är utformad för att fungera som ett verktyg som Excel-användaren kan använda parallellt med programmet.

Boken ger läsaren en god förståelse över typiska problem och användningsområden, men också nycklarna för att man i nästa steg ska ha tillräcklig god kunskap för att kunna lösa problem på egen hand, säger författarna. Författare till boken är Johan Graaf och Anton Borell, forskare och lärare med expertis inom ekonomistyrning, externredovisning och finansiell analys.

Studentlitteratur AB är Sveriges ledande utbildningsförlag. I nära samverkan med företrädare för förskola, grundskola, gymnasium och vuxenutbildning, universitet och högskola samt yrkeslivet utvecklar företaget produkter som stödjer kompetensuppbyggnad längs hela kunskapsresan. Företaget, som är familjeägt, finns i Lund. Studentlitteraturkoncernen omsätter 394 miljoner kronor och har 161 anställda.