Verktyget Excel, ny bok skräddarsydd för ekonomer

Som ekonom förväntas man vara organisationens Excel-expert men har man inte lärt sig programmet ordentligt riskerar man att gå miste om både effektiva och avancerade sätt att analysera data. Det går att åstadkomma mycket med hjälp av Excel visar denna nya praktiska bok om verktyget.

Excel är ett användbart verktyg för alla typer av ekonomer – men på olika sätt! Många känner dock osäkerhet kring hur programmet ska hanteras. Det kunskapsglappet vill författarna till Excel för ekonomer överbrygga genom att ge vägledande hjälp för ekonomer i alla led och skeden av sina karriärer.

-        Excel är idag ett program som ekonomer helt enkelt förväntas behärska, menar författarna Johan Graaf och Anton Borell.

Som ekonom förväntas man lära sig programmet på egen hand och det kan vara svårt att veta var man ska börja.

Excel för ekonomer ger en omfattande introduktion till Excel. Författarna presenterar tips, funktioner, arbetssätt och lösningar som passar för såväl nybörjare som användare med viss Excel-vana. Boken är utformad för att fungera som ett verktyg som Excel-användaren kan använda parallellt med programmet.

Boken ger läsaren en god förståelse över typiska problem och användningsområden, men också nycklarna för att man i nästa steg ska ha tillräcklig god kunskap för att kunna lösa problem på egen hand, säger författarna. Författare till boken är Johan Graaf och Anton Borell, forskare och lärare med expertis inom ekonomistyrning, externredovisning och finansiell analys.

Studentlitteratur AB är Sveriges ledande utbildningsförlag. I nära samverkan med företrädare för förskola, grundskola, gymnasium och vuxenutbildning, universitet och högskola samt yrkeslivet utvecklar företaget produkter som stödjer kompetensuppbyggnad längs hela kunskapsresan. Företaget, som är familjeägt, finns i Lund. Studentlitteraturkoncernen omsätter 394 miljoner kronor och har 161 anställda.

När samhället är förälder – hur kan vi förbättra arbetet med placerade barn24.3.2021 13:00:00 CET | Pressmeddelande

För att stärka barns rättigheter implementerades barnkonventionen i svensk lag år 2020. Trots detta finns en stor kritik mot hur placerade barn behandlas. Samtidigt finns ett arbetsmiljöproblem där personalen behöver stöd för att kunna hjälpa barnen på rätt sätt. Annelie Karlsson, specialpedagog och Jennie Linde, pedagog, har skrivit boken När samhället är förälder - Stöd och pedagogik i arbetet med placerade barn (Studentlitteratur, 2021) där de metoder som presenteras går helt i linje med barnkonventionen. Författarna har båda lång erfarenhet av att möta barn och unga i svåra situationer.

Radikalisering hotar demokratin – kunskapen behöver breddas15.2.2021 08:00:00 CET | Pressmeddelande

I osäkra tider växer radikala rörelser, vi vill ha något att luta oss mot som lindrar oron. Vi behöver förstå vad som driver människor till dessa rörelser för att veta med vilka medel vi ska motverka dem. Det menar Håkan Järvå, leg. psykolog med över 15 års erfarenhet av radikalisering och sekterism och författare till boken Radikalisering - Vägar in i och ut ur extremism och fundamentalism (Studentlitteratur, 2021).

Studentlitteratur satsar på skolutveckling med stöd av digitalt verktyg10.2.2021 12:00:00 CET | Pressmeddelande

Sveriges ledande utbildningsförlag inleder nu ett samarbete med IT-företaget MeAnalytics som står bakom en teknisk och pedagogisk innovation från Chalmers. Det handlar om ett digitalt stöd för kompetensutveckling på vetenskaplig grund. Appen LoopMe kommer att vara en del av Studentlitteraturs erbjudande för kompetensutveckling för personal i skolor och förskolor runt om i Sverige.

Den (o)mänskliga faktorn och framtidens digitala arbetsmiljö18.1.2021 08:00:00 CET | Pressmeddelande

– Möjligheterna att utnyttja ny teknik till ett effektivare arbete, högre säkerhet och bättre digital arbetsmiljö är stora. Men svårigheterna att nå dit är omfattande och erfarenheterna delvis dåliga, säger Bengt Sandblad, professor vid Uppsala universitet som tillsammans med Lena Kecklund, VD för MTO Säkerhet, skrivit boken Den (o)mänskliga faktorn. Båda har lång erfarenhet av digitalisering, automatisering och riskhantering i verksamheter.